Ik heb afgelopen zaterdagnacht onbeschermde seks gehad(wel coïtus interruptus). Bijkomend probleem is dat ik een onregelmatige cyclus heb, ik ben ongeveer 1 keer ongesteld per 6 maanden. Volgende de huisarts komt het omdat mijn gewicht te laag is. Ik kan dus niet aan mijn cyclus zien of ik of ik wel of niet zwanger ben. Nu vraag ik me een aantal dingen af:
1) Kan ik uberhaupt zwanger zijn gezien mijn cyclus?
2)Vanaf wanneer kan ik een zwangerschapstest doen?
3) wat kan ik nu het beste doen?
Alvast bedankt voor het antwoorden op mijn vragen.
Hallo Anoniem123,
Wat bijzonder dat je arts zomaar kan zeggen dat je cyclus zo onregelmatig is door je gewicht. Het is wel zo dat ondergewicht kan leiden tot onvruchtbaarheid, maar dat is nooit zeker te zeggen zonder uitgebreid onderzoek... maar dat terzijde.
Antwoord op jouw vragen:
[i]1) Kan ik uberhaupt zwanger zijn gezien mijn cyclus?[/i]
Ja, je kunt zeker wel zwanger zijn, ook gezien je cyclus. Als je niet weet wanneer je eisprong precies is, kan het deze maand zijn, maar ook afgelopen maand. Ikzelf heb PCO wat inhoudt dat ik maar 2 of 3x per jaar een spontane eisprong heb en ik heb een prachtdochter, hoor!
[i]2)Vanaf wanneer kan ik een zwangerschapstest doen?[/i]
Je kunt normaliter testen na 1 dag overtijd, maar dat is lastig bij jou. Dan kun je aanhouden (ruim) 2 weken nadat je onveilige sex hebt gehad.
[i]3) wat kan ik nu het beste doen?[/i]
Ik denk dat je nu niet anders kunt dan even afwachten. De kans is dan, gezien je cyclus, wel klein dat je zwanger bent, maar de kans is er wel. Eet en drink daarom gezond en probeer (als het van toepassing is) niet te roken. Vermijd even het eten van bijv. brie, rauw vlees en voorverpakte vis. En bedenk alvast wat je wilt doen als je wel zwanger blijkt te zijn.
Maar... en dit is niet rot bedoeld... maar het komt over alsof je niet graag zwanger zou zijn nu... waarom heb je dan geen condoom gebruikt? Beschermt niet alleen tegen (ongewenste) zwangerschap, maar ook tegen heel vervelende SOA's....
Ben je je bewust van het feit dat je ondergewicht de normale vrouwelijke hormonale cyclus negatief beïnvloedt? Weet je zeker dat je niet lijdt aan anorexia nervosa?
Anorexia nervosa is een eetstoornis, waarbij iemand een vervormd beeld van het eigen lichaam heeft, een grote angst heeft om dik te worden en niet probeert een normaal lichaamsgewicht na te streven. Bij vrouwen treden ook onregelmatigheden in de menstruatie op.