Ik hoop dat iemand me kan helpen door antwoord te geven op de vraag of ik zwanger zou kunnen zijn. Dit is kort samengevat wat er gebeurd is:
Afgelopen woensdag scheurde het condoom toen mijn vriend in mij klaar kwam.
We zijn hierna direct naar de apotheek gereden om een morning after pil te halen, en deze heb ik binnen een uur na de seks ingenomen.
Toen ik later die dag mijn cyclus er op na sloeg bleek dat die woensdag om en na bij mijn meest vruchtbare dag was.
Met mijn angst speelt mee dat ik een week of 6 geleden ook al eens de M.A. pil heb moeten halen, en er zaterdag ineens nog een stukje condoom uit mijn vagina kwam.
Bovendien zijn mijn borsten sinds een paar dagen opgezet en gevoelig, hoewel dit misschien ook kan komen door een vroegtijdige menstruatie die er aan zit te komen?
Voor de duidelijkheid: ik ben niet aan de pil.
KAN IEMAND MIJ ALSJEBLIEFT HELPEN EN DUIDELIJKHEID GEVEN? Alvast enorm bedankt.
In principe ben je als je de MAP hebt gebruikt volgens de bijlsuiter niet ongesteld. Lees de bijsluiter voor een goed gebruik en wat te doen als je toch twijfelt over een eventuele zwangerschap.
Uit een recent gepubliceerd onderzoek in de Lancet* blijkt, dat er een duidelijke relatie bestaat tussen het tijdstip van inname van de eerste dosis en de effectiviteit van de methode. Wordt de eerste dosis van 2 tabletten Neogynon of Stediril-D ingenomen binnen 24 uur na het ‘ongeval’, dan voorkomt de behandeling 77% van de te verwachten zwangerschappen. Wordt de eerste dosis ingenomen tussen 25 en 48 uur, dan daalt dit percentage tot 36 en wordt met de eerste dosis begonnen tussen 49 en 72 uur post-coïtum, dan wordt nog slechts 31% van de te verwachten zwangerschappen voorkómen. Eenzelfde effect wordt gezien met de behandeling van uitsluitend levonorgestrel in een dosering van 2 x 0,75 mg. De percentages van de zwangerschappen die voorkómen worden zijn dan resp. 95, 85 en 58 van de te verwachten zwangerschappen. Deze laatste methode is effectiever dan de Yuzpe methode. Het morning-after spiraaltje is het meest effectief: meer dan 99% van de te verwachten zwangerschappen wordt voorkomen.