Heee,
Ik heb 2 maanden geleden onveilig sex gehad.
het was wel op de dag dat ik elk moment ongesteld zou moeten worden,
en het was maar heel even, en ik ben elke keer ongesteld geworden, en ik heb 2 testen gedaan.. die alle 2 negatief waren..
Maar ik ben bang da tik het toch nog zou kunen zijn..
Want voor mijn gevoel heb ik een dikkere buik, en ben ik misselijk.
Maar het kan ook zijn dat ik het me verbeeld want iemand zij laatst nog van wat ben je afgevallen..
Ik weet het niet goed..
Zou iemand kunen zeggen of er wel of geen kans bestaat da ik zwanger ben?
Hoe zit het met je menstruatie? In jouw geval zou ik even contact opnemen met de huisarts. Hij kan definitief vaststellen of u zwanger bent of niet.
Bij een negatieve uitslag is het voor 99% zeker dat je niet in verwachting bent. Toch zijn ook hier heel wat vergissingen mogelijk (zie volgende stuk). Ben je in verwachting, dan blijft de test ook gedurende de hele zwangerschap positief. Blijkt dat de test later toch negatief uitvalt, dan duidt dat in de regel op een gestoorde zwangerschap, zoals een dreigende miskraam, waarbij de vrucht reeds is gestorven, of op een zogeheten buitenbaarmoederlijke zwangerschap. In het laatste geval kan de test echter ook positief zijn.
Kun je bij een negatieve zwangerschapstest toch in verwachting zijn?
Het is mogelijk dat je bij een negatieve zwangerschapstest toch in verwachting bent, bijvoorbeeld als je erg benieuwd bent en de test te vroeg uitvoert. Dan zit er namelijk nog te weinig zwangerschapshormoon HCG in je ochtendurine om de test te laten slagen.
Ben je ervan overtuigd dat je in verwachting bent, herhaal dan de test na een paar dagen nog eens. Blijft de test negatief en is je menstruatie al zo'n drie tot vier weken uitgebleven, vraag dan advies aan je huisarts.
Ben je na je laatste menstruatie gestopt met de pil, dan is het heel normaal wanneer je volgende menstruatie even op zich laat wachten. Na het stoppen met de pil gebeurt het nogal eens dat het een of meer weken langer dan normaal duurt, voordat er een rijpe eicel vrijkomt.
Als de een of meer weken later dan normaal vrijgekomen eicel wordt bevrucht, dan is je zwangerschap ook later begonnen dan je op de grond van de laatste menstruatiedatum zou uitrekenen. Het gevolg hiervan is dat het ook een of meer weken langer duurt voordat de zwangerschapstest positief is. Overigens wordt om allerlei redenen een zwangerschap direct na het stoppen met de pil afgeraden.
Andere redenen waarom de zwangerschapstest negatief kan zijn, terwijl je al wel in verwachting bent, kunnen zijn: dat je niet voldoende geconcentreerde urine hebt gebruik, bijvoorbeeld urine van overdag in plaats van de eerste ochtendurine (ook bij veel drinken 's avonds kan de ochtendurine te veel verdund zijn), dat je urine hebt gebruikt, die al een tijdje gestaan heeft en dus niet 'vers' meer is, dat je een niet geheel schoon flesje of potje hebt gebruikt om de urine in op te vangen, maar een flesje waar bijvoorbeeld nog een restant(je) van een schoonmaakmiddel in zit; dat je de test te vroeg hebt afgelezen.
Had je al het vermoeden dat een van de bovenstaande redenen voor jou zouden kunnen gelden, kun je de test beter een keer overdoen.