Hallo,
Ik heb al een aantal jaren last van vermoeidheid overdag. ik ben 24(M), rook niet, geen overgewicht, drink nauwelijks, eet redlijk gezond, en sport wekelijks, beweeg dagelijks.
De klachten zijn als volgt: ik sta tussen 6:30 en 7:00 op. Ik wordt redelijk normaal wakker, geen hoofdpijn, wel vaak een suf dof gevoel. In de eerste 15 min voel ik mij eigenlijk wel oke maar als ik op mijn werk aan kom begin ik al te gapen en voel ik mij gewoon blegh, net alsof ik ziek ga worden. Als ik thuis werk en even een dutje doe val ik direct in slaap en als ik niet oplet wordt ik een uur later wakker. Concentratie is ook erg achteruit gegaan en ik heb geheugen problemen, althans ik merk dat informatie steeds minder opgeslagen wordt. Ik moet heel veel moeite doen om in de ochtend mijn werk af te krijgen. In de middag blijf ik mij lusteloos/futloos voelen. Het doffe gevoel verdwijnt meestal aan het einde van de middag. Savonds heb ik geen energie om maar ook iets uit te voeren maar vroeg slapen lukt niet. Ik sleep mijzelf vaak naar de sportschool of probeer hart te lopen (want ja gezond leven). ik ben dan ook niet meer zo moe als in de ochtend maar wel energieloos. rond 2200 ga ik meestal slapen en slaap ook gewoon in.
Nu ben ik al naar de huisarts gegaan, meerdere keren. Bloed is op heel veel onderzocht en er is niks gevonden. Ik heb advies gehad om regelmatig slaap/waak patroon in te stellen en dat heb ik ook gedaan. ik ben 100% gestopt met koffie (dronk eerst 2 kopjes per dag), heb verschillende dieeten geprobeerd, multivitamine, ademhalings oefeningen en nog veel meer. Niets helpt of geeft een merkbaar effect.
Nu wees iemand mij er op dat ik misschien slaap apneu kon hebben. Nou, hiermee naar huisarts gegaan. Die noemt het onzin want ik heb geen overgewicht/snurk niet (opgenomen met microfoon want ben alleen). En hij zei, omdat jij je savonds niet zo moe voelt kan je bijna geen slaap apneu hebben en daarnaast ben je erg jong. Bij een andere huisarts geweest en ook die zag geen noodzaak in een slaaponderzoek.
Nu vraag ik mij af, zou het toch kunnen dat ik slaapapneu/slaapaandoening heb? voor mij lijkt het een goede richting om in te zoeken omdat het bloed geen afwijkingen geeft. Daarnaast ervaar ik maar weinig stress. Ik heb wel het gevoel dat ik inmiddels lichtelijk depressief ben geworden: ik ervaar weinig plezier uit de dingen die ik doe wat dus door de vermoeidheid komt. Ik wil wel maar ik ben te moe/energieloos. Ik ben van mening dat deze mentale achteruitgang niet psygisch is omdat het eerst is begonnen met de vermoeidheidsklachten.
Zijn er mensen die dit herkennen? of die ook slaapapneu hebben zonder te snurken? en op jonge leeftijd?? kan je ook een slaaponderzoek doen zonder verwijzing??
Alhoewel dit een late reactie is, lijkt het me handig om toch nog te reageren. wie weet komt iemand anders dit ooit nog tegen.
Hoe is het nu met je? al duidelijkheid?
Ik was zelf 21 toen ik de diagnose apneu kreeg. dus het is zeker mogelijk op jonge leeftijd. ik snurkte wel, maar overgewicht geen sprake van. daarbij verschilde het ook elke nacht. de ene nacht was beter dan de andere.
Ook als het geen apneu is of zou zijn is het handig om aan te blijven dringen bij de dokter.
ik heb 2 jaar moeten 'zeuren' maar werd telkens doorverwezen naar een praktijk ondersteuner want het zou allemaal maar mentaal zijn.
Na die 2 jaar heb ik nog 1 jaar moeten kloten met een MRA beugel voordat ik een cpap kreeg.
Dag, nogal een late reactie maar je kan zeer zeker apneu hebben. Ik heb me laten diagnosticeren op 34jarige leeftijd na 20 jaar van met hoofdpijn wakker worden… en ik snurk nooit! Daarnaast onder gewicht tot normaal gewicht gehad. Stuur aan op slaaponderzoek s.v.p. bij je huisarts