Ik heb een gevoelige tand en ben er mee naar de tandarts geweest. In eerste instantie moest ik met sensodyne tandpasta gaan poetsen. Dit heeft niet veel geholpen. Opnieuw afspraak gemaakt, maar niets gevonden.
Zelf denk ik ook niet dat het een gaatje zal zijn. De tand is gevoelig bij heel koud eten of bij vorst buiten. Er is dan een steek die door de tandwortel trekt en dan langzaam wegebt. Met name als er koude lucht bij langs stroomt. Tijdens schaatsen in de ijshal bijvoorbeeld of bij vorst op de fiets.
Wanneer de tandarts met dat blazertje blaast, dan is er niets aan de hand.
Twee weken terug ben ik voor de jaarlijkse controle bij de mondhygiënist geweest. Een nieuwe vriendelijke mevrouw. Zij heeft ook niets kunnen vinden, maar heeft wel gezegd dat het mogelijk een blootliggende tandhals zou kunnen zijn. Dat komt dan door teruggetrokken tandvlees. Daar is niets aan te doen zegt ze.
Vervolgens bij het schoonmaken dat vooraf gaat aan het polijsten met een stuk geautomatiseerd gereedschap behoorlijk hardhandig tussen mijn tanden en kiezen gefriemeld. Het voelde zo nu en dan alsof ze met een naald in het tandvlees prikte. Na afloop zag ik dat er inderdaad hier en daar wat bloed bij de tanden zat.
Ook zag ik dat bij diverse kiezen dat het tandvlees als het ware was terug gedrukt, zoals je normaal ook je nagelriemen terug zou drukken.
Is dit normaal bij het schoonmaken en polijsten van de tanden?
Als teruggetrokken tandvlees mogelijk de oorzaak is van mijn gevoelige tand. Heb ik dan straks allemaal gevoelige tanden en kiezen door deze 'routine' behandeling?
Er zijn nu twee weken verstreken en bij drie tanden / kiezen is het tandvlees nog steeds niet helemaal terug op een normaal niveau!
Moet ik op zoek naar een andere mondhygiënist?
Na een behandeling voor tandsteenverwijdering is dat mogelijk. Ik zou de volgende keer wel even aangeven dat ze het wat rustiger aan moet doen omdat je er lang last van hebt gehad. De gevoelige tand kan inderdaad worden veroorzaakt door terugtrekkend tandvlees waardoor de tandhals bloot komt te liggen.