hallo ik ben een jongeman die graag wat meer wil weten over mijn gebit hoe ik die kan late n maken. ik heb 1 plaatje al een jaar in en nu begint het een beetje achteruit te gaan met de andere tanden. ik zou graag in 1 keer een volledige operatie willen waardoor ik alles kan laten maken. dat zijn 2 hoek tanden 1 voortand en 3 kiezen. de 2 hoektanden en voor tand vind ik het belangrijkst. graag zou ik hier meer over willen weten en hoeveel dit allemaal kan gaan kosten.
alvast bedankt
Deze vraag moet je aan je tandarts stellen, of aan je kaakchirurg. En lees de polisvoorwaarden van je verzekering goed door. Dan weet je hoeveel vergoed wordt.
Succes
Hoi anoniem,
Ik zou je schrap zetten, want dit kan heel duur uitpakken. Een plaatje betekent in jouw geval ook echt dat de tanden er niet meer zijn neem ik aan. (Dus niet een klein beetje, maar gewoon echt helemaal weg)
Hoe langer je een tand mist, hoe meer het bot zich daar terug trekt. Als jij van je plaatje af wil komen en dus implantaten moet laten zetten, is het het beste dat zo snel mogelijk te doen ivm terugtrekkend bot. (Anders moeten ze ergens anders bot vandaan halen, dat is geen feestje.)
Een implantaat kan zomaar โฌ1500,- kosten. Echter, dit vertelde een vriend van me die al behoorlijk lang met een plaatje loopt voor maar 1 tand. Dat kan dus betekenen dat dat de kosten zijn voor ook het reconstrueren van wat bot, maar dan nog is het wel voor 1 tand.
Bij jou zou het dus voor 6 tanden zijn, 3 als je de voor jou meest belangrijke laat doen. Bij het plaatsen van zo'n implantaat komen verschillende dingen kijken. Metingen (afstand bot), vormen, kleuren, kosten voor materiaalgebruik, kosten voor het vastzetten (uurloon), meerdere afspraken, etc... Drie tanden in een keer laten doen scheelt wel in de kosten natuurlijk.
Mijn ouders hebben zowel boven als onder implantaten genomen. Deze kanten -boven en onder- hebben ze ieder in een dag gedaan. Het betekent dat je daarna veel moet spoelen met medicinaal mondwater. Ook zal je met hechtingen lopen en moeite hebben met eten. Het zal ook een tijdje niet lekker smaken in je mond.
Ik vertel je dit, omdat het zeker geen feestje is. Maar ik kan het je zeker aanraden om het te nemen. Implantaten brengen meer zekerheid dan zo'n breekbaar plaatje. Ook zorgt het dat je bot niet slinkt, zodat je hele gebit sterk blijft.
De kosten zijn dus schrikbarend hoog (ik ben 22, student, dus vind dat hoog), maar het kan zijn dat je zorgverzekeraar een deel vergoed. Ik zou zeggen: zoek alles goed uit, probeer de goedkoopste manier te vinden (maar kort niet in kwaliteit), en ga het doen. Je zal er geen spijt van hebben ๐