Beste,
De eerste 4 alinea's, waaronder deze is even een achtergrondverhaal om wat meer over de situatie te vertellen, mocht je dit niet relevant vinden en direct mijn vraag om advies willen lezen, lees dan vanaf de 5e alinea.
Zo'n anderhalf jaar geleden had ik besloten om aan mijn gewicht/conditie te werken. Op dat moment woog ik tussen de 100 en 105 kilo (21 jaar, 185 cm lang).
Ik had mij ingeschreven bij een sportschool en ben 2x per week wezen hardlopen/snel wandelen met hoogteverschil op de loopband. Daarbij deed ik ook nog regelmatig een halfuur intensief 1 op 1 kickboksen. Ik was op de goede weg want eind vorig jaar woog ik 87 kilo.
Helaas door fysieke moeilijkheden (uit het niets last gekregen van jicht en in een later stadium ontstoken knieën) heb ik al een aantal maanden niet meer kunnen sporten. Net op het moment dat ik dacht dat mijn lichaam het weer zou toe laten, sloeg het corona virus toe die alle sportscholen heeft doen sluiten.
//
Nu ben ik uiteraard weer een aantal kilo aangekomen maar mijn motivatie en discipline voor het sporten/gezonder worden is niet verdwenen. Ik zit te overwegen om óf een loopband, of een (elektrische) mountainbike aan te schaffen en hiermee te gaan bouwen aan mijn conditie.
Met een loopband heb ik al ervaring in de sportschool, ook heb ik vorig jaar regelmatig kleine afstanden (4km) in de natuur gerent.
Een (elektrische) mountainbike zou daarin tegen weer handig kunnen zijn op lange termijn.
Voor mijn werk (in de bouw) werk ik vrijwel 90% procent van het jaar in een straal van 25 kilometer rond om mijn huis. Tot nu toe pak ik altijd de auto, maar met een (elektrische) fiets zou dit ook prima te doen zijn, toch?
Ik vraag mij nu alleen af of een (elektrische) mountainbike effect heeft op het afvallen én opbouwen van conditie.
Waar kan ik het beste met deze vraag terecht?
Waarom een elektrische mountainbike?
Zodat ik de auto zo goed als achterwege kan laten. Mijn doel is om de afstanden naar werk (gemiddeld 25 kilometer) af te leggen per fiets, en dan het liefst met trapondersteuning zodat ik de afstand sneller kan afleggen en (hopelijk) niet helemaal bezweet overkom. Ook zie ik mij in mijn vrije tijd nog wel grotere afstanden afleggen in de natuur, vandaar de keus op een mountainbike.
Dan is dat geen slechte keus als je de trapondersteuning maar zo min mogelijk gebruikt
Heeft dit ook veel invloed op je conditie/gewicht dan als ik vragen mag?
Als je de trapondersteuning gebruikt, verbruik je minder calorieen.. dat heeft dan ook invloed op gewichtsverlies en conditie