Hallo,
Ik heb 3januari jongslede een auto-ongeluk gehad. Bovenbeen gebroken.
Nou toen is er een pin in gegaan en met schroeven vastgezet.
Prima, maar nu druk aan het fysio-en. Maar ik blijf mank lopen.
Vandaag terug geweest naar het ziekenhuis. En blijkt dat de chirug mijn botten scheef op elkaar heeft gezet. Me voet draait naar binnen, maar nauwelijks naar buiten. Maar hij zei: dit is acceptabel. Hij zei dat het manke vanzelf over gaat. Zo niet dan is er een optie op opnieuw te breken en goed te zetten.
Maar ik heb een sportief leven. Me werk bestaat ook uit zware fysieke arbeid.
De vraag is nu:
- Hoe kan dat mank lopen over gaan? want dat bot blijft scheef staan, En je hebt iets nodig om dit te compenseren.
- Ik heb nu vaak last van me knie door het mank geloop, maar straks als ik weer aan het werk ga. Worden deze klachten dan toch alleen maar erger?
- Tot slot: iemand ervaring met opnieuw het bot breken.
groet
jasper
Ik denk niet dat wij dit kunnen beoordelen. Het lijkt mij afhankelijk van de ernst en de mate van scheefstand, en bovendien en misschien wel veel belangrijker de mate van inspanning bij de revalidatie. Klaarblijkelijk is het been flink beschadigd geraakt door het ongeluk, en de vraag is of u niet blij zou moeten zijn met het herstel tot nu toe. Het is bekend dat stevig revalideren (en dat kan soms best tot aan de pijn grens reiken) heel veel kan bewerkstelligen. Doet u de oefeningen die u zijn aangereikt nauwgezet. Oefent u ook zonder dat dit onder begeleiding geschiedt? Heeft u hulp van een revalidatie arts naast de fysiotherapie? Als u meer duidelijkheid wilt hebben over de toestand en de prognose van het herstel lijkt een second opinie de meest aangewezen optie voor een betrouwbaar advies op maat.
dankuwel voor de reactie.
De chirug zei dat de scheefstand van mijn bot acceptabel was.
Ik fysio 3x in de week. Meestal zie ik de fysiotherapeut 1x per week.
Wat houd een revalidatie-arts in. Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Ik denk dat ik voor een second opinion ga.
Het mooie van het zelfherstellend vermogen van het menselijk lichaam is onder andere dat botten die scheef gebroken zijn, weer helemaal recht kunnen groeien, alsof het bot weet hoe het recht moet worden...
Hoi,
Ik lees je bericht net en ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Bij een auto-ongeluk heb ik o.a mijn bovenbeen gebroken. Mn been is met een pen en twee schroeven vastgezet. Dit jaar kreeg ik klachten aan mn heup. Wat bleek dat mn been 30% naar binnen stond. Dit was te veel en de chirurg raade een operatie aan. Ik heb nu 3 mnd geleden mijn been opnieuw laten breken. Nu staat hij zoals het hoort. Ik loop nog een beetje moeilijk maar dat wordt elke keer weer beter. Hoe gaat het nu met jou?
Groetjes,
Linda
hallo
ik heb ook door een ongeluk me bovenbeen gebroken
en had ook steeds last van me knie ,nu zijn ze er dus achtergekomen dat het ook komt omdat mijn botten schreef zijn terug gezet , dat kan niet overgaan het kan alleen maar erger worden. bij mij word die binnekort weer opnieuw gebroken.
Ik heb ondertussen een 7 jaar geleden mijn bovenbeen gebroken.
Direct geopereerd met pin en 3 bouten. Enkele dagen later merkten de dokters dat m'n been te ver naar buiten stond, dus opnieuw geopereerd om m'n been naar binnen te draaien. Na 2 maanden tot de conclusie gekomen dat de breuk te ver uit elkaar stond dus opnieuw een operatie om 1 bout er uit te halen. Na een revalidatie van bijna 1 jaar , ging het beter.
Nu 7 jaar later merk ik regelmatig op dat ofwel mijn bovenbeen ( ter hoogte van de breuk) soms zo veel pijn doet dat ik niet meer kan lopen of ik gewoon steeds door mijn knie zak. Het gebeurd steeds vaker en ik weet niet meer wat ik tegen de pijn moet doen! Iemand tips of gelijkaardige situatie meegemaakt?
mijn man heeft in 2015 zijn boven been gebroken en heeft in maart zijn plaat laten verwijderen en heeft nu geen pijn meer maar nu blijft zijn been soms stilstaan dat die niet mee wil.
heb je de pin er nog inzitten die kan namelijk ook pijn veroorzaken
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hi Jasper,
Is het al beter geworden? ben je inmiddels al de oude? Ik heb 4 maanden geleden ook mijn bovenbeen gebroken. Ik loop mank en kan lange afstanden niet zonder kruk lopen. Chirurg zegt dat het wel goed komt, maar ik vind dit wel erg lang duren. Bij mij is de schroef in mijn knie te lang en de heup spieren zijn nog niet sterk genoeg zeggen ze.
Ben wel erg benieuwd naar of er mensen zijn die na een bovenbeenbreuk ,bereikt hebben om weer zoals voorheen te functionere. Ik ben ook benieuwd naar of er mensen zijn die nog steeds klachten hebben over gehouden?
Hoi Sanne,
Ik heb juli 2017 mijn bovenbeen gebroken bij een val. Ik heb er nu een pin in met 2 schroeven. Ik loop nu sinds een maand zonder krukken en alleen als ik ver moet lopen, gebruik ik een kruk. Ik loop echter nog steeds niet goed. En heb bij bepaalde bewegingen last van de pin, zoals bij het opstaan uit zittende houding. Ook slaap ik veel minder omdat ik als ik lig na een tijdje pijn in mijn linkerbeen krijg. En dan moet ik opstaan. Op linkerkant liggen is helemaal niet aan de orde, want ik voel dan dat ik op de koppen van de 2 schroeven lig en dat geeft een doffe pijn. Al met al gaat het nog steeds niet goed. Bij laatste controle keek men alleen naar de foto en zeiden dat pin goed zat.
Hoi Frans, hoe is het nu? Hebben ze meer ontdekt en mag de pen er al uit bij jou? Bij mij blijkt meer aan de aan de hand. Pen in mijn heup steekt ook uit. Ik kan ook niet op mijn linker heup liggen. En de chirurg heeft mijn been 17 graden naar binnen terug gezet. Dit is allemaal paar weken geleden toegegeven. Tot kort bleven ze volhouden dat het wel goed zou zitten. Ze zijn nog aan het na denken wat ze gaan doen. Waarschijnlijk gaan ze bij mij ook opnieuw breken. In September is het een jaar geleden. Meer mensen met ervaring opnieuw laten breken been?
Ik heb 1,5 week geleden een auto ongeluk gehad en mijn boven been gebroken zeer dat het deed pfff nu heb ik een pen er in zitten die moet blijven zitten en 4 schroeven hoelang is de revelatie bij jullie geduurd en van af welke keer kregen jullie fysio
groetjes Bart
Hi Bart,
Het is afhankelijk van je leeftijd en over het algemeen moet je met 6 tot 9 maanden weer de oude zijn. Er wacht wel een intensieve fysio training op je. Ik heb exact de zelfde pennen als die van jouw. Ik ben nog steeds bezig. voor mij is het een jaar geleden dat het gebeurd is. Over 3 weken krijg ik te horen of ze mijn been opnieuw gaan opereren.
Ik heb nu bijna 6 maanden geleden de openratie gehad ik merk wel tot ik telkens meer de ouwe wordt maar soms doet het flink zeer nog ik ben nog 22 dus hoop tot het snel gaat loop wel al zonder krukken lange korte afstanden alleen ik blijf heel lang waggelen vind ik was dat bij jullie ook zo 2 keer in de week bij de fysio die zegt heeft de tijd nodig en de chirurg ook ben in Breda geopereerd wie nog meer ik hoor het graag
groetjes Bart koudijs