Goedendag,
Sinds begin van dit jaar hebt ik last van zware benen en spiertrekkingen in mijn armen en benen. Traplopen werd steeds zwaarder en ik ging veel piekeren en googlen. Ik ben tot 2 maal toe bij de dokter geweest. In april werd besloten om een bloedonderzoek te doen. Daar kwam uit dat ik een tekort had aan vitamine D. De waarde was 16 en dus veel te laag. In mei ben ik begonnen met een kuur, met eerst een stootkussen om de vitamine D op peil te brengen. Vorige maand weer bloed laten prikken en mijn vitamine D waarde was 83. Toch voel ik dat mijn benen nog steeds zwaar zijn. Het gaat wel iets beter maar nog lang niet als vorig jaar. Spiertrekkingen heb ik regelmatig nog last van. Zeker als ik weer ga denken over ALS of MS.
Als ik weer naar de dokter ga krijg ik waarschijnlijk weer de vraag, heb je een uitval gehad?
Wat kan ik het beste doen, ik maar me veel zorgen.
Groeten Frans
Heb je misschien veel stress of spanningen of angsten?
Heb je misschien veel stress of spanningen of angsten?
Hoi John,
Doordat het al bijna 8 maanden duurt en het lopen maar iets beter gaat ga ik weer piekeren. De fasiculaties in mijn onderarmen en benen zijn dan ook weer heviger. Je bent dan toch weer bang dat je ALS of MS hebt. Die onzekerheid maakt me onrustig.
Bespreek dat dan met je huisarts. ALS en MS zijn met onderzoeken vast te stellen
Hoi Frans,
Ik heb hetzelfde en de dokter maakt zich bij mij ook niet zorgen. Geen uitval, reflexen goed, nog jong (36), etc. Maar toch blijf ik fasculaties in beide benen houden en ook het gevoel dat ik met traplopen sneller vermoeid ben in benen.
Wat zegt de arts dan van jouw ALS/MS-twijfels? Waarom stuurt ‘ie jou niet naar een neuroloog?
Goedendag Tcu,
Ze hebben bloed gecontroleerd op magnesium maar de uitslag was goed. Het lopen met name traplopen gast een stuk beter en de fasiculaties zijn minder geworden. Volgens de arts is de stress die ik hierover heb ook een reden voor de fasiculaties. Het gaat momenteel beter en hen ook minder stress.
Groeten Frans
Ik ken de angst heel goed. Ik ben zelf 12 jaar jonger dan jij en soortgelijke problemen heb ik ook. De fasiculatie ontstaat namelijk doordat de je onder stress, vermoeidheid en angst je spieren in je lichaam voor een lange tijd onder spanning hebben gestaan en dat het daarna moeilijk wordt om ze weer te ontspannen.
Het is erg bekend dat mensen die vermoeid zijn vaak ook last hebben van zware benen. Dat kan ook gebeuren in geval van stress en angst. Als je er namelijk zorgen om maakt dan focus onderbewust veel op je benen waardoor je juist meer alert bent van die gevoel van zware benen.
Maar gelukkig kan een huisarts al bekijken of er echt klinische spierzwakte is als deze niet optreed of niet erger is geworden in acht maanden kan je neurodegeneratieve ziekte als ALS zo goed als uitsluiten.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies