Beste lezers,
Vanaf jongs af aan heb ik last van mijn knieen. Ik begon vrij vroeg op het lopen van hakken, maar kreeg toen last. Ik heb daarna jaren platte schoenen gedragen. Toen ook weinig last van gehad.
Ik ben nu 25 en ik begin steeds vaker lst van mijn knieen te krijgen. Ik kan ze niet te lang buigen, dan moet ik ze even knakken en recht houden. Altijd als ik door mijn knieen ga, knakken ze. Nu (ik last heb) knakt de een ook als ik gewoon heen en weer schommel met mijn onderbeen.
In de familie zitten el kniekwaaltjes; mijn vader heeft zijn kniebanden gescheurd (door voetbal) mijn tante heeft een soort reuma in haar benen en mijn zus heeft ook wel eens last van haar knieen.
Nu vraag ik mij af wat het kan zijn en wat verstandig is.
Groeten, Ellen
De kans dat er een relatie bestaat tussen de klachten bij familieleden en de klachten van jou is gering. Het is wel zo dat de samenstelling van de botten, het kraakbeen en de pezen vergelijkbaar is, maar knieklachten ontstaan voornamelijk door de belasting.
Knakkende knieën worden vaak veroorzaakt door de menisci, dat zijn een soort plaatjes die tussen de twee botten van het gewricht in zitten om de scharnierende werking te ondersteunen.
Het komt vaak voor dat er 'stukjes' van de meniscus 'afbreken' en dus los komen te zitten in het gewricht. Als je de knie dan buigt of strekt, kan dat lossen weefsel tussen het gewricht komen en dan kan een knakkend geluid geven.
Dit is verder niet erg zorgelijk, als je er verder geen last van ondervindt in de vorm van pijn of irritatie.
Wat wel zorgelijker is, is dat je knieën nog een lange tijd moeten meegaan. En daarom zou ik wel benieuwd zijn naar de medische status van jouw kniegewrichten. Als je zoals je zelf zegt al vroeg op hakken gaat lopen, dan heeft het nog niet volgroeide gewricht extra veel te verduren en dat kan al vroeg slijtage geven. Als dat het geval is, dan is het zaak dat verder zoveel mogelijk te ontzien om een verdere negatieve ontwikkeling van je klachten te voorkomen.
Dus geen acute situatie, maar wel eentje die zorg en aandacht vraagt en waarvoor je best eens naar de huisarts kunt gaan voor een goed advies, nadat de huisarts je knieën goed heeft onderzocht. Geen paniek dus maar wel even opletten.
En nog ter volledigheid, als je te zwaar mocht zijn, bedenk dat dat je knieën dat extra gewicht ook nog moeten dragen en dat is niet bevorderlijk voor eventuele verdere slijtage...
Beste Johnny,
Bedankt voor je bericht!
Nu ik er dieper over nadenk, zullen de hakken niet zo'n grote inpact hebben gehad op mijn knieen. Ik denk eerder het paardrijden. Immers, die worden dan ook belast. Kan dit?
De laatse paar dagen heb ik mijn knieen veel en lang achter elkaar gebogen gehad (tja, bij het leren zit dat het lekkerst), maar nu (2 dagen later) moet ik nog steeds uitkijken dat ik mijn benen niet te lang buig of juist strek. Ik voel ook wel eens de pijn opkomen en dat weet ik dat ik mijn knie moet knakken.
Ik heb nog een vraag..
In de familie van mijn moeder zit hemosiderose (ijzerophoping). Zij laat zich binnenkort hierop testen en ze vertelde dat het erfelijk is. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Alvast bedankt!