Goedenavond Allemaal,
Ik ben even benieuwd of mensen zich herkennen in dit verhaal. Een jaar geleden is er een hernia geconstateerd in mijn rug (beide kanten) inmiddels daaraan geholpen doormiddel van 2x ruggenprik met prednison en onlangs (december) ruggenprik met stroom.
Door deze behandelingen is de pijn afgelopen jaar stukken minder geworden.
Echter afgelopen week (dinsdag) ben ik weer door mijn rug gegaan (linkerkant) nu komt mijn vraag naar advies/ herkenning. Rondom dezelfde periode (na dit moment maar weet ik niet zeker) heb ik (heel erg) last gekregen van:
- onderrug vooral links onder maar soms gehele onderrug. Bukken is bijna onmogelijk zonder pijn.
- pijn aan beide bovenbenen (voorkant) en aan de achterkant (inclusief bilstreek)
- pijnlijk en branden gevoel in de heupen / zijkant bovenbenen.
- liesstreek
- (onder)buik
- Aan beide kanten van de zij.
Is dit logisch en zijn deze klachten inderdaad met elkaar te koppelen i.c.m. door je rug gaan?
En heeft vergelijkbare (hoeveelheid) klachten na door je rug te zijn gegaan.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Vriendelijke groet,
Joel
Ik zou je aan willen raden naar een fysiotherapeut te gaan. Die kan testje doen om te kijken of je "gewoon" door je rug bent gegaan,of dat door de kramp in de rugspieren de hernia weer actief is.
En aan de hand daarvan het beleid bepalen.
Bedankt Suus, zijn deze symptomen (hierboven) wel allemaal te verklaren vanuit rugklachten?
Ja dar kan.
En denk erom dat als je, naast pijn, last krijgt van gevoelloosheid,kracht of controle verlies, direct aan de bel trekt.
Of moeite krijgt met plassen of geen of minder controle over je blaas hebt.
Ja tintelingen in benen en voeten. Alsof je weer gevoel krijgt nadat ‘het geslapen heeft’ type tintelingen. Maar daarvan werd gezegd dat dit heel goed (kan) passen bij rugklachten.
Een hernia valt ook onder rugklachten.
En bij progressieve klachten die door een hernia veroorzaakt kunnen worden,is het verstandig je (huis) arts of neuroloog op de hoogte te houden, als je al weet dat je een hernia hebt.
Hallo suus,
Ja ik snap dat een hernia onder rugklachten valt. Ik bedoel meer dat ik dus wel last heb van tintels
Ingen (in de vorm van geen/minder) gevoel). Maar dat dat dus komt /kan komen door die rugklachten. Of begreep ik jou niet goed
Wat ik bedoel, is dat die tintelingen ook door de hernia veroorzaakt kunnen worden. Omdat die hernia is getriggerd omdat je door je rug bent gegaan. En dat tintelingen en gevoelloosheid iets zijn om bij je arts aan te kaarten. Juist omdat je al weet dat je een hernia hebt. Dit kan bij verergering een reden tot opereren zijn.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies