Hi allen,
Ik plaats dit bericht omdat ik een beetje radeloos ben. Ik heb al 7-8 maanden last van pijn onder de rechtse ribbenkast en pijn onder de rand van mijn rechterschouderblad. Inspanningen leveren zoals sporten, werken, buigen en zelfs zenuwachtig zijn leveren redelijk wat pijn. Ik kan het gevoel het best beschrijven als een beklemmend gevoel van de gehele rechterribbenkast of dat er juist dat iets van binnenuit tegenaandrukt.
Echo gehad en bloed laten prikken naar de lever, galblaas en alvleesklier. Deze waren allemaal goed.
Langs 2 fysios geweest en een osteopaat zonder verbetering en een diagnose. Ik weet niet zo goed meer wat ik kan doen en zit nu al een tijdje thuis. Iemand die dezelfde klachten ervaart en advies heeft?
Ben je bij een fysiotherapeut geweest die ook naar je ribben aan de achterkant heeft gekeken?
Waar je ribben aanhechten, bedoel ik.
Als daar een iets vast zit of niet goed beweegt, kan dat een zenuw beknellen wat dan voor uitstralingspijn langs de ribben aan de zij en voorkant geeft.
Ik heb daarbij dan ook het gevoel dat ik niet goed kan ademen, omdat de ribben niet goed uitzetten kunnen.
Bij mij verhelpt mijn fysio/manueeltherapeut het.
Door een combinatie van omliggende spieren losmaken en de ribben te mobiliseren.
Daarna is het een kwestie van regelmatig de spieren behandelen, omdat die anders te gewrichten weer vast trekken.
Hi Suus,
Ja een chiropracter heeft mijn rugwervels wel eens geinspecteerd. Vervolgens heeft hij mij toen behandeld met dry needling. Hij gaf aan dat dit een geblokkeerde ruggenwervel kon zijn. De eerste keer hielp dit enorm goed en was ik pijnvrij voor 2 weken. Het is toen teruggekomen en de volgende 2 behandelingen hielp dit weinig tot niet meer mbt de klachten.
Vergeten erbij te zeggen. Ik heb malabsorptie problemen door een overgroei aan bacterien in de dunne darm en hierdoor tekorten in magnesium, b12 etc. Ik moet deze overgroei behandelen met antibiotica binnenkort. Misschien dat het tekort aan magnesium de spieren niet laat ontspannen en dat hierdoor de spieren op spanning staan en tegen de wervel(s) aandrukken?
Wat denkt u? Is dit een mogelijke theorie?
Aanvullende informatie: 21 jaar, man, 78 kilo, 1.81cm. Kan alle bewegingen uitvoeren maar het is inderdaad wat u aangeeft. Het lijkt alsof de rechter ribbenkast minder beweeglijk is en een soort doffe pijn geeft die bij inspanning verergert
Dry needling behandelt alleen de spieren. Gewrichten die niet goed functioneren, worden daarbij niet behandeld. Die kunnen juist vaster gaan zitten door de samentrekking van de spieren tijdens de behandeling. Bij een geblokkeerde wervel moet die wervel zelf ook "losgemaakt" worden.
Mijn manueeltherapeut masseert altijd eerst, voor hij gaat prikken. En bij gewrichtsproblemen prikt hij niet, dan masseert en mobiliseert hij alleen. Als de gewrichten dan los zijn, behandelt hij pas de triggerpoints door aan te prikken. Om dan vervolgens de gewrichtjes weer te controleren. Dit gaat niet in 1 of 2 behandelingen, want dan vindt hij dat hij veel te radicaal moet werken. Wat juist geen of tegenover gesteld effect heeft.
Ik zou je aanraden om eens naar een goede manueeltherapeut te gaan, die je hele lichaam gaat checken. De oorzaak van die geblokkeerde wervel kan spierspanning zijn, of door bijvoorbeeld een verkeerde beweging gekomen zijn. Maar kan ook ergens anders in je lichaam zitten. Om het blijvend op te lossen, is het belangrijk de oorzaak te vinden en die ook aan te pakken.
Magnesium tekort en B12 kan daar zeker invloed op hebben