Fijn dat je naar het AMC kunt gaan! Dat is een goed ziekenhuis met een uitstekende afdeling orthopedie.
Tot die tijd zou ik je adviseren je enkel te belasten op geleide van pijn, dus als het pijn gaat doen, rust nemen. En als je erg veel pijn hebt, vraag de huisarts dan om goede medicatie voor pijnstilling.
hoi ik loop nog steets met een kapot kraakbeen in me enkel, einde van dit jaar wort ik geopereert aan me kraakbeen maar wat heb jij tot die tijd gedaan toen je zoveel pijn hat? ik heb van allerlei soorten medicijnen al gehat maar niks helpt morfine heb ik pffff. welke medicatie hat jij? zou u mij een reactie terug willen sturen?
met vriendelijke groeten cheryl hilberdink
Cheryl, hoe oud ben je, en wat is de oorzaak van de pijn in jouw enkel? En waarom word je geopereerd? Heb je last van artrose? Hoe is dit dan ontstaan?
Als je last hebt van artrose als gevolg van een gebroken enkel of zwakke enkelbanden wordt dit posttraumatische artrose genoemd. Je kunt ook artrose hebben als gevolg van reuma waarbij het kraakbeen te dun wordt door ontstekingen. Of ben je al ouder en is de schade aan het kraakbeen een gevolg van ouderdomsslijtage?
Om je vraag te beantwoorden trouwens, artrose wordt op verschillende manieren behandeld waarbij opereren eigenlijk als laatste komt. dat zou betekenen dat bij joude schade ofwel ernstig is of dat andere behandelingen weinig hebben geholpen. Deze behandelingen zijn zoals je dan wel zou weten, afvallen en bewegen om de belasting van de enkel te verminderen, bewegen en training van de spieren in de enkel om het enkelgewricht te stabiliseren, en soms helpen voedingssupllementen zoals glucosamine en wordt de pijn tegengegaan met behulp van paracetamol, NSAID's (ibuprofen, diclofenac).
hoi, bedankt voor je reactie op die van mij!
ik heb geen atrose,ik heb een kapot kraakbeen in me enkel is vorigjaar gekomen door een duwtje in het zwembad.en toen heb ik kon ik niet meer lopen en toen heb ik fotos laaten maaken in het ziekenhuis toen zijn ze tot ondekkings gekomen dat het een kapot kraakbeen in me enkel is. ik stont verbaasd te kijken ik zei kapot kraakbeen in me enkel???? hat ik nog nooit van gehoord.
maar ik heb nu medicijnen voor de pijn tramadol maar dat helpt niks weet u mischien nog een ander midel?de oorzaak van de pijn komt door het kapotte kraakbeen daarom wort ik geopereert want anders herstelt het niet meer. maar kom ik er ooit weer van af denk je??????ik ben 17 jaar geworden in juli!
met vriendelijke groeten cheryl hilberdink
Als je bij een goeie dokter bent, komt het vast weer goed, en wordt het in ieer geval weer een heel stuk beter, denk ik. Laat je weten hoe het verder gaat? Sterkte en succes!
ja dat zou ik zeeker even laaten weeten!!!!
ik zit bij een heele goeie dokter maar ik moet pas 8 november naar de nakoodieseur en dan wort er pas een datum geplant voor de operatie.maar ik heb heel veel pijn en kan weinig meer beginnen.
groetjes cheryl
Patiënten met artrose aan knie of heup krijgen greep op hun ziekte met oefentherapie. Hoe meer ze blijven oefenen, hoe meer pijn en beperkingen verminderen, ook op de lange duur. Operaties zijn niet altijd meer nodig, of uit te stellen, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL waarop Martijn Pisters 15 oktober promoveert aan VUmc.
Een operatie is beeter want ik mag nu heelemaal niet loopen en ik loop nu al een jaar en 2 maanden met een kapot kraakbeen in me enkel ik vint eht erg baalen,ik wort geopereert in ziekenhuis amc in amsterdam door een proffesor daarna 4 weeken drukverbant en met krukken loopen ik hoop dat ik anar die tijd weer ales kan doen, ik heb geen atrosse gelukkig!
groetjes van cheryl
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hoi hoi,
Ik loop ook al erg lang met deze blessure rond. Zo'n 9 maanden geleden is er bij de hockey een meisje op mijn voet gaan staan waardoor ik mijn enkelbanden aan beide kanten ingescheurde. Er zijn foto's gemaakt en een MRI-scan. Daaruit bleek dat ik voetbalenkels heb (botsplinters) door een eerdere blessure. Ik kreeg 2 opties aangewezen. 1 Fysio en 2 een operatie. Aan een operatie zitten heel veel risico's hoorde ik. Dus werd mij fysio aangeraden. Dit heb ik 2x opnieuw gehad, en alweer heeft dit helemaal niets geholpen. Een tijdje had ik vrij weinig last van mijn enkel, maar het blijft blauw. En nu 9 maanden later is de pijn onverdragelijk! Heb aankomende vrijdag een nieuwe afspraak bij de dokter. Maar ik weet dat een afspraak bij een orthopeet weer lang gaat duren en tot die tijd houd ik het zo niet vol. Wat kan ik het beste met de dokter afspreken tegen de pijn en lange wachtijd? En wat zou het kunnen zijn? Toch een botbreuk?
Alvast bedankt!!
hoi hoi,
ik ben 4 weken geleden in het amc ziekenhuis in amsterdam geopereerd ik had mijn hele kraakbeen kapot in me enkel,maar ik ben van de operatie een stuk opgeknapt de pijn in me enkel is weg. ze zijn er 2 uur mee bezig geweest. ik raad je aan om voor die tijd als je naar de dokter gaat om dan om tramadol te vragen die helpen heel goed. en desnoods 2 paracetemols er bij innemen.ik ben door 2 proffersors geholpen in het amc ziekenhuis in amsterdam dat is een top ziekenhuis daar kunnen ze je heel goed helpen. ik wens je veder heel veel sterkte!
groetjes cheryl
Dank je Cheryl voor jouw bericht. Van harte beterschap verder. En als je nieuws hebt, wil je dat dan nog laten weten?
hallo. heel graag gedaan!
ik help andere mensen graag.
ik heb zelf 3 jaar lang met een kapot kraakbeen gelopen in me enkel en met pijn in ziekenhuis hoogeveen konden ze niks meer voor mij doen gelukkig hadden ze mij door gestuurd naar ziekenhuis amc in amsterdam daar zijn 2 professoren die heel goed zijn die je kunnen opereren of wat anders voor je kunnen betekenen,in ziekenhuis hoogeveen hebben ze mij eerst 4 maand in het loop gips gezet en daarna fysio maar hielp niet want ik bleef pijn houden en later weer naar ziekenhuis toen kreeg ik tramadol medicijnen en die heb ik naar de operatie ook tramadol medicijnen gehad die helpen heel goed alleen je word er wel suf door maar het helpt wel tegen de pijn. ik hoop als ik jullie hier mee heb kunnen helpen???? ik laat veder nog wel even wat weten.
mvg cheryl
Laat je met een kijkoperatie behandelen
of je kan later zoals ik nu op mijn 62 jaar erge problemen krijgen.Ook gevoetbalt tot aan mijn 35 jaar.
Hoi allemaal,
Ik heb ook last van enkelklachten. In april 2010 mijn scheenbeen gebroken, toen ben ik geopereerd. Er is een grendelpen geplaatst met fixatie dmv 4 schroeven (2 enkel, 2 knie). De botgroei wou niet vlotten toen zijn de 2 enkelschroeven verwijderd om de pen te laten zakken en meer druk op de breuk te krijgen. Na de operatie ben ik op mijn voet gaan staan en sindsdien heb ik last van mijn enkel, dit was in juni 2010. Het is een stekende pijn bij het volledig raken van het oppervlak met de voetzool en bij het afwikkelen aan de buitenkant onder de bobbel. Heb al steunzolen die drie keer verhoogd zijn, hierdoor zijn de klachten verminderd maar verre van verwijderd. Daarnaast weet mijn chirurg het ook niet. Ik loop nu bij mijn 3e fysiotherapeut die denkt dat mijn kraakbeen belast wordt omdat mijn kuitspieren en enkelbanden te slap zijn. Na het trainen van mijn spieren merk ik na 2 maanden nog geen verbetering. Ik ben een beetje radeloos. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan het zijn? Ingescheurd kraakbeen of botsplinters? Ik ben pas 20 jaar en heb nog nooit enkel of spierklachten gehad in mijn onderbeen.
bvd