hoi,
ben 5 weken geleden met voetbal met een sliding hard gevallen op mijn linkerhand om de val te breken. Het deed toen erg pijn. Het is niet gebroken, maar heb er nu nog steeds erg veel last van. wat voor oefeningen raden jullie me aan?
[b]domokun schrijft:[/b]
[quote]hoi,
ben 5 weken geleden met voetbal met een sliding hard gevallen op mijn linkerhand om de val te breken. Het deed toen erg pijn. Het is niet gebroken, maar heb er nu nog steeds erg veel last van. wat voor oefeningen raden jullie me aan?[/quote]
Rust, stabiliseren met een stevig verband, alhoewel ik de termijn van 5 weken wel al lang vind voor een accurate behandeling. Mogelijk is er toch wat beschadigd in de pols, ware het geen botten, mogelijk toch pezen of spieren, en herstel duurt toch aanzienlijk tijd.
Wanneer je je pols hebt verzwikt en zwelling is opgetreden kun je de klachten tegengaan door de pols te koelen. Daardoor vernauw je de bloedvaten waardoor de zwelling minder zal zijn.
Pas de ICE-regel toe:
ICE= koel met water, ijs of cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten (leg altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack).
I= Immobiliseren; zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
C= Compressie; leg een drukverband aan.
E= Elevatie; houd het lichaamsdeel boven harthoogte.
Herhaal het koelen de eerste 48 uur enkele malen per dag.
Raadpleeg een arts bij aanhoudende pijn, (twijfel over) een botbreuk en/of ernstig bandletsel.
De revalidatie kan het beste plaatsvinden onder deskundige leiding, van bijvoorbeeld een (sport)arts of een sportkinesitherapeut. Door oefeningen te doen kan de spierkracht, coördinatie en beweeglijkheid in de polsen verbeteren.
Klik hier http://www.vvsport.be/blessures/Preventie%20oefeningen/Voorbeeldoefeningen%20pols.htm?artid=160 voor voorbeeldoefeningen voor de pols.