Hoi, vlak voor kerst (2020) is mijn zoon geopereerd en een nuss bar gekregen. Gelijk na operatie was resultaat super. Hij was zo opgelucht en blij. Maar al snel kwam er klein kuiltje terug. Dit werd weg gewimpeld: hoort er bij. Tot 2x toe na thuiskomst op spoed eisende hulp geweest ivm erge pijn en kuil die dieper werd. Bij iedere foto werd gezegd dat barr nog goed zat, dat het kon dat het nog pijn deed en borstbeen inderdaad nog beetje terug kon zakken. Bij na controle ook weer gerust gesteld. 4 maanden na operatie schrok ik toen ik het weer keer zag. Kuil was weer net zo diep als voor operatie! Gelijk gebeld voor afspraak, weer maand verder. Na foto was conclusie barr zit nog steeds goed. Chirurg wist het eigenlijk ook niet. Zag wel lichte kromming rugwervel, die erger leek te zijn geworden. Dat wilde hij eerst door orthopeed laten bekijken. Ipv met spoed was het ondanks boos worden toch achteraan aansluiten. Pas vandaag die afspraak gehad (8 mbd na operatie) Naar daar kwam niets uit. Ruggenwervel heeft kleine bocht, maar niet heel erg en geen veroorzaker, ook niet erger geworden sinds operatie. Nu weer wachten op afspraak chirurg om verder te zoeken naar oorzaak…..
Ik heb nog steeds geen gelijkend verhaal kunnen vinden helaas op internet behalve dit, maar helaas geen vervolg te lezen hier. Enorme teleurstelling hier, want eigen keuze en flink wat pijn doorstaan. Hij is zelfs bereid om het nóg keer te doen de operatie. Maar zonder oorzaak heeft dit weinig zin.
Hoii!
Door wat negatieve verhalen hierboven wou ik ook graag mijn ervaring delen.
Ik ben drie jaar geleden geopereerd aan mijn trechterborst in het Radboudumc in Nijmegen. Mijn kuil was al meteen na de operatie weg en ik heb de afgelopen drie jaar helemaal geen last gehad van de Nuss bar. Afgelopen donderdag is de Bar er bij mij uitgehaald. Het resultaat is nogsteeds hetzelfde en super mooi!
Ik zou iedereen aanraden om deze operatie uit te laten voeren in het Radboud als dit mogelijk is. De eerste operatie heb ik wel als zwaar ervaren (vooral in de weken na de operatie) maar dit is het wel helemaal waard geweest gezien het resultaat. De operatie om de stang eruit te halen was erg simpel en hier heb ik tot op heden niet veel pijn van ondervonden.
Ik heb inmiddels een gesprek met de chirurg dhr. Rijna gehad over of ik in aanmerking kom voor de nuss bar operatie. Dat is het geval! Daarnaast heb ik een “knik” in mijn aderen die naar mijn hart lopen, omdat mijn hart scheef ligt. Dit was zichtbaar op de CT-scan. Hebben jullie hier ook ervaring mee/hetzelfde probleem (gehad)? De operatie klinkt zwaar maar ik denk ik het wel ga doen 🙂 ivm benauwdheid hoge hartslag en niet lekker meer slapen. Het cosmetische aspect is natuurlijk ook mooi meegenomen. Ik heb overigens een trechterborst aan één kant (rechts).
groetjes!
@yvonne, ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat met je zoon? Heeft het dragen van de brace effect gehad?
Hoi Yvonne, mijn zoon is 16-11-2021 geopereerd en bij hem nu na 8 weken komt ook het borstbeen naar buiten. Wat ik wil vragen is wat hebben ze bij uw zoon qua behandeling gedaan en belangrijker nog heeft het geholpen? Onze zoon gaat een brace krijgen.
Hallo ik ben ruim 3jaar geleden geopereerd aan een trechter-borst, Vanwege benauwt en druk op men longen Na vele complicaties die ik er toen bij had Nussbar lossgeschoten en moest die er toen uit Jaar later heb ik het opnieuw geporobeerd maar dan in Nijmegen, Alles verliep prima, Juiste Pijn Medicatie en zit er inmiddels bijna 2 jaar in, en alles zit nog prima en geen pijn al heel lang niet meer en ook geen klachten meer Nu is mijn vraag aangezien die er op ten duur ook uit mag Is dit pijnlijk en wat kan wel en niet na die ingreep kan iemand mij dit uitleggen want op internet staat dat u na de operatie vrijwel alles weer kan doen maar wat word daar onder verstaan Danku
Hee Ilja
Hoe is het je vader vergaan? Ik ben nu zelf 60 en zit in het voor onderzoek traject.
bvd René
Goededag,
ik ben Lydia bijna 32 jaar sta nu op spoed lijst voor een nussbar. Ik heb een diepe trechter borstkas en veel last van verkrampingen rondom me hart en ribben. Ook hartkloppingen zijn voor mij niet vreemd.
nu heb ik wel een kinder wens. Weet iemand hoe het zit met zwangerschap en een nussbar?
Groetjes Lydia
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik denk dat je dit toch het beste met de chirurg kunt bespreken
Hoi! Ik wil ook graag mijn ervaring delen omdat ik een van de eerste vrouwen was die deze operatie ca. 9 jaar geleden ben ondergaan. De operatie was vrij zwaar; ik heb hierbij ook een klaplong opgelopen. 8 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna naar huis. De nuss-bar is bij mij 4 jaar blijven zitten. Deze is na de eerste 3 maanden losgezakt aan 1 kant (eigen schuld, carnaval gevierd en veel gesprongen..) daarna nogmaals een operatie om ook de andere kant vast te zetten. Ik heb dit nooit als vervelend ervaren. Een paar jaar terug is de bar er dus uitgehaald, ik denk nu zo'n 4/5 jaar terug. Mijn borstkast is nog steeds netjes. Wel had ik aan 1 kant dat mijn ribben wat naar binnen stonden, maar dit konden ze niet verhelpen helaas. Ondanks dat ziet het er allemaal goed uit. Littekens onder mijn borsten zijn best groot, maar deze zijn dan ook wel 3x open gemaakt. Als het koud wordt buiten wordt mijn borstkas weer wat 'stijver, maar ook dit wend weer! Ook hebben ze wel wat moeite gehad om de nuss-bar eruit te krijgen. Hierbij heb ik gebroken ribben opgelopen wat ze me niet hadden verteld, hier ben ik door de huisarts achter gekomen omdat ik last bleef houden. Al met al, het is een pittige operatie, vraag genoeg pijnstillers en rust lekker uit. Alles komt goed, ook nadat de nuss-bar eruit is 🙂
Hoi! Dit is bij mij ca. 4/5 jaar terug; ik zal je mijn ervaring vertellen. ik was 21 of 22 jaar jaar volgens mij.
De nuss-bar zat bij mij aan 2 kanten vast helaas. Omdat hij wat vergroeid raakte hebben ze wel wat ribben gebroken, voelde voor mij als hevige blauwen plekken, maar dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn! Na 2 dagen was ik al weer thuis. Je moet weer een beetje vertrouwen krijgen dat hij niet 'terugklapt', daar was ik bang voor. Echter was het herstel vele malen sneller dan erin zetten! Volgens mij mag je vrij snel weer alles doen. 🙂
Hallo ilja,
Zou ik een paar vragen aan je kunnen stellen? Ik ben bij dezelfde arts geweest en twijfel nog.
Groet maikel
Hallo,
Mijn naam is Maria en ik ben 63 jaar (1959). Ik ben als jong meisje van 4,5 voor de eerste keer geopereerd aan mijn trechterborst. Ze konden heg niet langer rekken. Daarna ben ik nog verschillende keren eraan geopereerd. Begin jaren 60 was de techniek en kennis rondom een trechterborst natuurlijk van een ander niveau dan nu.
Ik heb al jaren last van een onregelmatige hartslag, benauwdheid en extreme vermoeidheid. Omdat er allerlei onderzoeken gedaan werden ivm met de hartkloppingen en de benauwdheid kwamen ze er bij toeval achter dat mijn borstbeen te diep ligt. Dit is ontdekt door 2 verschillende artsen in 2 verschillende ziekenhuizen.
Nu ben ik doorgestuurd naar dr Koene in het Catherinaziekenhuis in Eindhoven. Ze gaan kijken of ze een nuss-bar kunnen plaatsen. Of dat lukt weten ze niet. Het kan zijn dat er teveel littekenweefsel in mijn borstkast zit door de vroegere operaties. Ik hoop dat ik over een paar maanden, net als vele van jullie, een positief resultaat zal hebben zodat ik eindelijk de oma kan zijn, voor mijn 6 kleinkinderen, die ik wil zijn.
Ik hoor graag ervaringen van mensen die zowel op hele jonge leeftijd als op oudere leeftijd zijn geopereerd.
Hartelijke groet
Maria
Hallo,
Ik ben 54 jaar en heb 4 weken geleden een Nuss bar operatie ondergaan: doordat ik een vrij diep kuiltje had (8 cm) steekt een deelnam het borstbeen uit. De bar is niet alleen aan de zijkant maar ook voor op twee plaatsen vastgemaakt aan de ribben met draad.
Ik heb er nog ontzettend veel last van: voelt als een knellende stalen band om de ribbenkast, en lopen en staan houd ik maar enkele minuten vool door de oplopende pijn. Herkent iemand dit?
Hi,
In 2022 geopereerd (28jaar) door een Professor, nadat meerdere artsen mij niet wilde helpen en ongelijk bleken te hebben.
Ik ben met spoed en succes geopereerd, van zeer heftige klachten die ik had bij een milde asymmetrische Pectus. Ik kon geen nuss bar krijgen.
Klachten hartritmestoornissen, hijgen, druk op borst, extreme vermoeidheid, kortademigheid, veel pijn, hartkloppingen, zwart voor ogen traplopen en nog meer.
Doordat bij mij maar 2 ribkraakbeenderen 1kant zijn verwijderd bleef ik aan de andere klachten houden.
Nieuwe operatie een jaar later en door een andere arts.
Hier zijn 3 ribkraakbeenderen andere kant verwijderd, helaas veel complicaties gekregen…
Inmiddels is mijn milde Pectus nu wel symmetrisch,
Maar binnenkort krijg ik weer een operatie de eerste persoon die een titanium nuss bar krijgt.
Als je veel fysieke klachten hebt is de operatie zoveel waard !
Ga ervoor bij de artsen! Zorg voor dat je gelijk gaat krijgen. In 2022 bij mij met de 4e Thoraxchirurg.