Beste Tandor,
Ik heb een vraag. Ik heb eerder hulp van je gehad, mijn dank daarvoor.
Ik heb alle ganbare testen voor Soa in Azie gehad en in nederland een HIV test. Alleen geen Syfilis aangezien dat daar niet altijd standaard is, maar hier heb ik geen angst voor gehad aangezien ik ook geen zweer opgemerkt heb etc.
Alleen ik was afgelopen week voor mijn werk in Zuid Amerika en daar door een collega gewezen op een soa dat daar regelmatig blijkt voor te komen, maar ik had er nooit van gehoord etc. Genaamd HTLV I /II. Ik heb omdat ik natuurlijk wel benieuwd was bij terugkomst gisteren bij Nederlandse instanties gevraagd hoe en wat, maar eigenlijk wist niemand mij iets te vertellen. Ik heb wat opgezocht en het blijkt wel echt seksueel overdraagbaar, de bloedbank checked ook op dit virus maar eigenlijk heeft (buiten zuid amerika blijkbaar) niemand dit mee genomen in het standaard soa testen en vele instanties zien het niet als een SOA. Het blijkt toch best veel in de wereld voor te komen met indicaties dat er circa 20M mensen het virus hebben opgelopen en je niet meer van het virus af kunt komen.
Weet jij hier misschien meer over? Is het nu wel of niet een SOA?
Dank voor de reactie/informatie
HTLV is inderdaad seksueel overdraagbaar, alhoewel dat maar zeer zelden voorkomt. Het zijn vooral bloedtransfusies en gebruik van besmette naalden bij drugsverslaafden die voor besmettingen zorgen. Het komt hier ook niet voor. Daarom ook geen standaard testen. De bloedbank test het overigens wel bij bloed dat voor transfusies bestemd is.
Uitgebreide info kun je vinden op:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2901658/
Er is overigens ook nog een ander virus bijgekomen. Het Zikavirus blijkt namelijk ook seksueel overdraagbaar te zijn.
Dank voor je reactie
Ah dus ik neem aan dat ze het niet als SOA benoemen omdat het eigenlijk niet voorkomt en dus de kans op besmetting nog vele malen lager ligt dan bv. bij HIV?
Betreffende Zika virus, ja ik was al bang voor een prik van een mug vorige week toen ik in Zuid amerika was.(veelal Brazilië) Ik begreep dat je als je niet zwanger bent je geen zorgen hoeft te maken en je na een week weer beter bent, maar hoorde op het nieuws dat dit niet helemaal zeker is en als het zo is dat het seksueel overdraagbaar is kunnen er uitbraken ook in europa komen.
Het risico is inderdaad lager dan bij HIV, maar ook veel minder ernstig dan HIV
Het Zikavirus zal ongetwijfeld nog voor problemen in Europa gaan zorgen.
Het is inderdaad nog niet bekend hoe lang het virus aanwezig kan blijven na infectie door een muggenprik. Je hoeft er namelijk geen klachten van te hebben. Ook is niet duidelijk om het dan nadien nog problemen oplevert als vrouwen daarna zwanger worden.
Op dit moment zijn er nog geen muggen in Europa/Nederland die het virus van een gastheer/vrouw zouden kunnen overnemen. Men twijfelt wel over de tijgermug..
maar dat is een kwestie van tijd. Er zullen ongetwijfeld een keer muggen met reizigers meekomen, net als de tijgermug die zich heeft weten aan te passen aan ons klimaat.
Op dit moment ligt de focus op Zuid Amerika, maar ook Thailand bijvoorbeeld is een risicogebied. Dit zijn alle landen waar het Zikavirus actief is.
Antillen
Barbados
Bolivia
Brazil
Cape Verde
Colombia
Ecuador
El Salvador
Fiji
French Guiana
Guadeloupe
Guatemala
Guyana
Haiti
Honduras
Maldives
Martinique
Mexico
New Caledonia
Panama
Paraguay
Puerto Rico
Saint Martin
Samoa
Solomon Islands
Suriname
Thailand
Venezuela
Ik ben helemaal gerust gesteld betreffende HTLV.
Je bent goed op de hoogte. Dat is fijn om te weten. Hopelijk valt het ZIKA wel mee.
Hi John,
Ik lees hier op de forum dat er heel veel mensen bang zijn voor een HIV infectie na onveilig seksueel contact. Maar zelden zijn ze bang voor een HTLV infectie en volgens mij is HLTV dodelijker dan HIV. Er bestaan momenteel geen medicactie voor HTLV.
Waar ik benieuwd was, wat eigenlijk de window periode van deze virus is. Ik had een soortgelijke situatie jaren geleden en ben toen meervoudig getest op alles maar niet op HTLV.
HTLV1/2 is ook geen soa maar een bloedoverdragen ziekte die in West Euro zeer zeldzaam is
Informatie die momenteel ook in het nederlands te lezen is staat er dat het ook seksueel overdraagbraar is. En als ik kijk naar je reactie uit 2016 geef jij ook dit aan. Of is er iets nieuws gepubliceerd dat dit niet seksueel overdraagbaar is?
Ook worden bij de nieuwe donors van Sanquin HTLV meer aangetroffen dan HIV, dit zie ik als ik de cijfers van hun jaarrapport op internet vergelijk. Maar vooralsnog vind ik het vreemd dat er helemaal niets wordt vermeld op de website van het RIVM. Zoals wat de incubatietijd of windowperiode van deze virus is.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dat zou je dan moeten navragen bij het RIVM. Ik heb daar ook geen info over
Waar kun je je laten testen op dit virus.
Bij stadskliniek en one day clinic is een htlv test niet opgenomen in hun aanbod.
Tevens staat er niets over htlv op de website van ggd en soaaids.nl
Ik snap het even niet, moet ik me hier ook zorgen over maken na 1 keer onveilige seksuele contact met een prostitue. Heb alles al laten testen op de derde maand na contact en ook na 1,5 jaar nogmaals laten testen op hiv etc. Alles was in orde. Nu heerst er wel angst over htlv bij mij als ik bovenstaande allemaal lees.
Testen zou je dat kunnen via de huisarts met een bloedonderzoek. Maar het is een virus dat in Nederland toch echt maar zeel zelden voorkomt.
Ik had mij op 4 weken na risicocontact getest op HTLV en uitslag was negatief. Is dit betrouwbaar?
Aanvulling: Test was een pcr naat test bij een instantie. Ook werd er gekeken naar antigenen etc
Ik ben even de weg kwijt...
Gisteren vroeg je nog" waar je dat zou kunnen laten testen"
En nou schrijf je dat je al een test hebt gedaan...
Ik zou echt niet weten of 4 weken voldoende is. Het RIVM/LCI heeft vanwege de zeldzaamheid hiervan niet eens een richtlijn