Hallo,
Ik wil mezelf laten testen bij de huisarts op een soa omdat ik gevreen heb zonder condoom met mijn ex. en nu heb ik een nieuwe vriendin en die wil eerst dat ik getest word voordat we gaan vrijen. Ik heb alleen een paar vraagjes en dat is:
1: kan het anoniem?
2: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn ouders er niet achter komen als ze een of ander afschrift van de verzekering zien?
3: Wat moet ik doen bij de huisarts als jongen om me te laten testen?
Alvast bedankt,
Een zenuwachtige jongen
Als u denkt dat u misschien een soa heeft en daar zekerheid over wilt hebben, kunt u zich laten testen. Bijvoorbeeld als u tot een risicogroep behoort, als u verschijnselen van een soa heeft of als u onveilig heeft gevreeën. Op welke soa getest wordt, hangt af van de risicogroep, eventuele verschijnselen, of van de soa die mogelijk bij uw partner is aangetoond.
De meeste soa zijn, zeker in een vroeg stadium, goed te behandelen. Door de soa te laten behandelen voorkomt u (ernstige) gevolgen voor uzelf en besmetting van anderen. Als u een soa heeft, bent u extra vatbaar voor het krijgen van andere soa. Ook daarom is het verstandig een infectie tijdig op te sporen en te behandelen. Als hiv wordt aangetoond, heeft dat ernstigere gevolgen voor u en uw naasten. Maar ook dan kan een intensieve en langdurige behandeling vaak helpen de klachten uit te stellen, en ervoor zorgen dat u langer blijft leven.
U kunt zich via de praktijk of bij een soa-polikliniek op soa laten testen. Sommige soa (chlamydia, gonorroe) kunnen met een urinetest of een uitstrijkje van de vagina, plasbuis, keel of anus worden aangetoond. Andere soa (syfilis, hiv, hepatitis B) kunnen alleen met een bloedtest worden aangetoond. Het bloed, de urine en het uitstrijkje worden in het laboratorium onderzocht. De urine van mannen kan al op de praktijk worden onderzocht. De meeste soa kunnen vanaf twee weken na besmetting met een test worden aangetoond. Soms kan dit eerder als u al verschijnselen heeft (bijvoorbeeld afwijkende afscheiding). Bij hiv is de test pas zinvol vanaf drie maanden na een mogelijke besmetting. Het duurt vaak een of twee weken voordat de uitslag van de soa-test bekend is. Op soa als herpes genitalis of genitale wratten wordt meestal niet getest. Deze soa zijn niet ernstig en er zijn geen werkzame middelen om ze te behandelen of te voorkomen.
Als u een nieuwe vaste relatie heeft, dan is het verstandig veilig te vrijen tot u zeker weet dat u of uw partner geen soa heeft, of behandeling van de soa beëindigd heeft. De meeste soa zijn goed te behandelen als u tijdig met de behandeling begint en deze ook afmaakt.
Als een soa wordt ontdekt, is het van belang (vroegere) partners te informeren, zodat ook zij zich kunnen laten testen en zo nodig behandelen. Als u dit lastig vindt, kunt u dit ook anoniem door de GGD laten doen.
Kijk ook hier: http://www.soatest.nl/