Hallo allemaal,
Ik hoop dat mensen op mijn bericht reageren want ik maak me grote zorgen.
Ik ben een 19 jarige jongen die op hetzelfde geslacht valt.
In februari/maart heb ik een korte relatie gehad met mijn toenmalige vriend van 22. Met hem heb ik 3 keer het bed gedeeld. Alle drie de keer was het veilig hoewel ik me nu afvraag of ik hem veilig heb gepijpt. Hij was safe zo vertelde hij mij. 6 weken nadat het uit was gegaan en er ook geen seksueel contact meer was, ben ik erg ziek geworden, eerst door een normale griep wat uitgemond was in een bacteriële infectie. Dit heeft enkele weken geduurd alles bij elkaar inclusief opgezwollen lymfeklieren, veel moeheid en vlekken voor me gezicht, maar het was voornamelijk de heftige keelontsteking en hoofdpijn die mijn functioneren belemmerde.
Nadat ik hiervan hersteld was ben ik doorgegaan met mijn leven tot... afgelopen week. Bij mijn opleiding Verpleegkunde hebben we HIV besproken en hiervan ben ik erg geschrokken. Mijn ex heeft vroeger ontzettend vaak het bed gedeeld kwam ik later achter, hij heeft zelfs met vrienden ooit een prostituee bezocht. Ondanks dat hij zei dat hij niks had vertrouw ik het niet. Het anale contact was sowieso veilig maar het orale contact weet ik dus niet meer.. Straks had hij HIV, hoe groot is dan de kans dat ik dit nu ook heb? Aanstaande dinsdag heb ik een HIV test bij de GGD maar ik wou toch alvast meningen horen want ik maak me enorme zorgen. Straks heb ik HIV..........
Bij orale seks is de infectiekans enorm klein. In Spanje zijn 135 serodiscordante heterostellen gevolgd. Serodiscordant wil zeggen dat de ene partner hiv-positief is en de andere hiv-negatief. Zij hadden alleen pijpen zonder condoom en beffen zonder beflapje als onveilige seks in hun repertoire. In totaal werd er 19.000 keer gepijpt en gebeft. Er werd 9.000 keer gepijpt; daarvan was een derde met klaarkomen in de mond. Geen enkele hiv-negatieve deelnemer werd hiv-positief. In een Amerikaans onderzoek werd gekeken bij 239 homomannen die voor een test kwamen en van wie zeker was dat ze zes maanden daarvoor geen hiv-infectie hadden. Die mannen hadden die zes maanden alleen maar orale seks gehad (dus ook geen anale seks met gebruik van condoom). Geen van deze mannen was hiv-positief geworden, hoewel 98% geen condooms gebruikte en 35% sperma in de mond kreeg. Van die laatste mensen slikten 70% het sperma door. Dit wil niet zeggen dat pijpen zelfs met doorslikken van sperma volledig veilig is, maar het geeft wel een hint dat het risico kleiner is dan vroeger werd aangenomen.
[size=2]bron: http://www.hivnet.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3737&Itemid=326%5B/size%5D