Hallo,
Ik heb 2 weken geleden sec gehad met een man waarbij ik de gever was. Nu heeft dit een minuut of 10 geduurd waarbij er geen condoom is gebruikt .
Nu heb ik me laten testen op chlamydia en gonorroe, en blijkt dat ik positief ben.
Nu is mijn vraag, is de kans hoger dat ik ook met Hiv besmet ben? En komt het voor dat je met aller die tegelijker tijd besmet kan raken?
Ik ga me uiteraard laten testen na de 4 weken.
Anale seks zonder condoom is een hoog risico op soa's en hiv. Het risico voor de ontvanger (bottom) is groter dan voor de gever (top). Of het nou een minuut of tien was, of slechts één minuut, of een halfuur, doet er niet zoveel toe.
Chlamydia en/of gonorroe zijn al positief getest, dus daarvoor is een behandeling aan te raden.
Overdracht van hiv gaat gemakkelijker wanneer jij reeds gonorroe/chlamydia had vóór het contact. Dat komt doordat beide bacteriële infecties je slijmvliezen beschadigen en gevoeliger maken voor overdracht van een virus, zoals hiv. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de gonorroe en/of chlamydia afkomstig was van dit contact en niet reeds ervoor. In dat geval is jouw bevattelijkheid voor hiv niet groter.
Let op dat er een serieus risico is geweest op overdracht van syfilis. Laat dat dus ook testen!
Advies:
Zes weken na het contact kan je testen op hiv en syfilis. Die test zijn dan voldoende betrouwbaar. Desondanks zou ik de beide tests herhalen na drie maanden na het contact. De reden voor de hertest is dat het een hoog risico contact was, en de ander al een soa had (begrijp ik uit jouw verhaal).
Drie maanden na het contact laat je ook testen op hepatitis B (tenzij je daarvoor bent ingeënt en de titer nog voldoende is).
Al met al ben je de komende maanden dus onder de pannen.
Oh ja, en je kan dus inderdaad alle soa's incl. hiv, syfilis en hep-B tegelijk oplopen.
Danke je wel voor de antwoord. De stress schiet er nu wel in
Ik kan niet anders dan informatie zo eerlijk mogelijk geven.
Reden voor paniek of stress zie ik niet zo direct.
Hiv overdracht is niet echt eenvoudig als je de top was. Het kan wel, maar het is niet gemakkelijk.
Syfilis is een ander verhaal, dat is wel eenvoudig over te dragen. Syfilis is gelukkig te genezen.
Hoe vervelend het ook is: het is wat het is. Bedenkt dit ook voordat je aan de slag gaat. En stel dat dit je levenswijze is, dan kan je PrEP overwegen tegen hiv. Daarbij horen reguliere controles op andere soa's. Of een condoom gebruiken kan natuurlijk ook.