Hoi,
Een week geleden heb ik onveilige anale seks gehad. Ik ben een man en ik had seks met een andere man, waarbij ik de insertieve/actieve rol had. Vrij stom om het onveilig te doen en wel aardig spijt van. Exact een week later kreeg ik koorts met 38.5 graden waar ik toch wel een heel weekend last van had. Na een beetje research komt koorts toch wel als meest voorkomende symptoom naar voren bij een acute hiv-infectie. Op het internet lees ik alleen best wat variërende dingen over de eerste klachten. Zo lees ik op diverse informatieve sites dat deze klacht doorgaans pas minimaal twee weken na het seksueel contact ontstaat. Op andere sites las ik weer een week of tien dagen. Zijn precies zeven dagen echt vrijwel onmogelijk om dit te kunnen linken aan een eventuele HIV-infectie?
Uiteraard heb ik een afspraak gemaakt bij de GGD, maar het scheelt voor mij in ieder geval in de tussentijd wat kopzorgen als dit misschien uit te sluiten valt.
Als je wilt weten of je hiv hebt, zal je een hiv test moeten doen, en niet afgaan op allerlei vage en banale klachten zoals koorts.
Voor de insertieve partner is het risico op hiv bij onbeschermde anale seks vele male kleiner dan het risico voor de ontvangende partner. Helemaal uitgesloten is het echter niet.
Zeven dagen na een risico contact is wel wat een de vroege kant. Niets is uitgesloten, maar ik zou me hier toch niet helemaal gek om maken. Allereerst omdat het geen zin heeft, maar meer omdat het risico niet heel groot is. Uit Amerikaans onderzoek (2022) concludeerde men - voor wat het waard is - dat een insertieve anale partner een risico heeft op hiv overdracht van een besmette ontvangende partner van ongeveer 1 op 900 (0,11% dus).
Ik zeg erbij: voor wat het waard is. Er zijn namelijk heel veel bijkomende factoren die een risico groter of kleiner maken. B.v. of de ander medicatie slikt ter onderdrukking van hiv, de viral load, etc. etc.
Is er een mogelijkheid dat je de andere persoon contacteert, en hem vraagt hoe e.e.a. zit? Als er nog (goed) contact mogelijk is kan dat misschien wat zenuwen wegnemen,
De koorts bij een convectie griep, is doorgaans hoger dan 39 graden en duurt een week. Het voelt alsof je de griep hebt maar zonder verdere/andere griepklachten.
Griep en corona heersen volop op dit moment dus dat kan ook een oorzaak zijn.