Hallo,
Ben gister wezen stappen en heb daarbij een glas tegen mijn hand aangegooid gekregen door iemand die misgooide... (verdedigde mijzelf). Enige tijd later zag ik dat ik bloed op mijn hand was. Ik dacht dus meteen dat dit mijn eigen bloed was door het glas. Ik heb de druppel dus weggelikt omdat ik nogal schrok en niet meteen naar de WC kon daar. Ik besefte me daarna dat het ook het bloed kon zijn van de jongen die het glas gooide, omdat ik hem even later langs zag lopen onder het bloed. Ik weet niet zeker of het van mij of hem was, kon daarna niet goed zien of ik schaafwondjes had, heb wel pijn mijn hand, maar kan ook licht gekneusd zijn. Ik zie nu ook niet echt schaafwondjes, maar misschien waren ze zo oppervlakkig dat ze al hersteld zijn. Ik zit mezelf dus nu nogal druk te maken of er kans is op besmetting...... Ik weet natuurlijk niet of hij iets heeft.
Is het zowiezo erg om besmet bloed binnen te krijgen via de mond als het eerst een paar minuten op de hand zat? Ik las ergens het volgende:
[i]* Hiv in de open lucht heeft een zeer korte overlevingsperiode,
* Er was geen bloed - bloed contact,
* Speeksel neutraliseerd het Hiv.[/i]
Dus stel dat zijn bloed besmet was en het kwam in mijn mond via de lucht (mijn hand), dan is er dus geen besmettingsgevaar???
Maar ik weet daarnaast ook niet of het glas een wondje op mijn hand gemaakt heeft... als het een oppervlakkige schaafwond was is het dan gevaarlijk?
Pff! Drama!
Dankjewel alvast!
Groetjes
haihai,
ik snap je stress heel goed, ik zou precies hetzelfde hebben. ik dnek wel dat de dingen die je opgezocht hebt je al antwoord geven op je vraag, bovendien is de kans dat iemand met HIV besmet is ook niet zo heeeeel erg groot in NL (oke, hangt er van af waar en op welk feest je bent)
zoals ik het begrijp/ weet en lees is er geen reden om je zorgen te maken hoor
Thanks voor je antwoord.
Maar klopt het dat het virus een zeer korte overlevingstijd heeft buiten het lichaam? Dus als het een paar minuten op mn hand zat was het zeker geen gevaar meer?
Zag dit ergens op internet, maar op een andere site stond weer dat het zeker 30 min. 'leeft'. Vreemd...