Hallo,
Ik ben een jonge dame, 20jaar. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden Herpes opgelopen.. Had een test gedaan toen ik blaasjes had enz en er kwam uit dat ik dus Herpes had. Balen, heel erg.. Ik had een kuur met pillen en het was echt binnen 1 week al helemaal weg, best snel dus. Ik had mijn bedpartner geinformeerd en ik zei van joh je hebt mij besmet ermee. Naja ok datdus we dachten dat we dus het hadden. Alleen na een tijd had hij zich ook getest maar hij heeft niet eens Herpes? Nu ben ik so confused!! Hij zei ja die keer dat wij seks hadden, had ik wel een soort van schuurwondje door het aftrekken.. Zijn huisarts zei dat het ook zou kunnen dat IK daardoor uitslag heb gekregen. Dus nu denk ik echt? Heb ik nou wel of geen Herpes? Ik heb na mijn eerste uitbraak ook nooit meer een uitbraak gehad dus dat is nu al ongeveer 2 jaar. Hij zei ook tegen mij (die bedpartner/vriend): je zei toch dat je soa had? Heb je er uberhaupt ooit last van gehad? Dus ik: nee na die eerste keer nooit meer? Toen zei die: heb je het wel eigenlijk?? .... Long story short: ik weet dus niet of ik wel herpes heb of niet? Volgens de eerste soa test wel, maar ik kreeg na een aantal dagen na besmetting symptonen.. Maar hij heeft niet eens Herpes? Hoe heb ik dan ingodsnaam Herpes? Ik durf nu ook niet weer een soa test te doen omdat ik enigzinds "hoop" heb gekregen dat ik misschien toch geen Herpes heb maar als ik de test doe en het toch wél heb, ik me weer helemaal rot voel. Weet iemand of ik als dame last kan krijgen van een schuur/schaaf wondje op de penis van een man wat geen Herpes is? Gr!!
Een bacteriële infectie zou je zo kunnen oplopen, maar als er test is gedaan toen je de uitbraak had en die positief was, kun je er rustig vanuit gaan dat je dus herpes hebt. De kuur die je hebt gehad onderdrukt het virus. Dat je dus geen uitbraak meer hebt gehad kan dan wel.
Testen als er geen symptomen zijn is weinig zinvol...
Daarnaast kan ook een koortslip, herpes genitalis veroorzaken.
Hallo Tandor,
Fijn voor de snelle reactie. Dat vond ik ook al: de test zei dat ik het hard. Hij had geen koortslip en ik heb het verder nooit gehad.. Hij heeft mij ook niet van onder "je weet wel" het was alleen seks. Maar toen ik seks met hem had gehad, kreeg ik ong 2 dagen erna last. Dus je zou zeggen dat ik Herpes van hem heb.. Maar hij heeft het niet? Van wie heb in het dan??? Maar zoals jij al zegt, testen zonder uitbraak geeft geen zin.. Dus nu kan ik me nooit testen omdat ik nooit meer een uitbraak heb? Dus stel ik zou me nu testen, zou er uit komen dat ik geen Herpes heb puur omdat ik geen uitbraak heb.. Terwijl ik het virus wel in me heb? Beetje verwarrend allemaal haha........ Ik ga er helaas maar vanuit dat ik het heb maar heb dan.. Groet
Testen als er geen uitbraak is heeft weinig zin omdat iedereen in principe antistoffen tegen herpes in het lichaam heeft. Dat komt omdat de meeste kinderziekten door Herpes virussen worden veroorzaakt. Herpes genitalis wordt vastgesteld aan de hand van de symptomen en eventueel wat vocht uit een blaasje. Daarmee kan wel worden gezien of het virus actief is. Dus over de test die je partner heeft laten doen valt in principe niets te zeggen. Als er al een test is gedaan.
Ook zonder symptomen is er een kleien kans op besmetting. Het virus blijft immers voor altijd in je lichaam aanwezig. Het hoeft alleen niet altijd actief te zijn.
Oh oké, duidelijk en dankjewel! Nog even een vraag.. Nu ik dus na de eerste uitbraak en in middels al 2 jaar verder ben geen uitbraak meer heb gehad, hoe groot is nou de kans dat ik iemand besmet als ik ooit onveilig seks heb? Ik ben best een type die liever geen seks meer heeft maarja dat is bijna onmogelijk.. Ben best bang dat ik het overdraag en ik gun het niemand maar ik heb geneens blaasjes dus is de kans dan echt zo groot? Mijn huisarts zei een keer dat het zonder blaasjes bijna niet eens kan maar ik lees op sites dat het wel kan dus het is verwarrend allemaal helaas.. Groetjes
De kans dat je iemand besmet is erg klein als er geen symptomen zijn. Maar zoals ik al schreef:
Ook zonder symptomen is er een kleine kans op besmetting. Het virus blijft immers voor altijd in je lichaam aanwezig. Het hoeft alleen niet altijd actief te zijn.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies