Hoi,
Ik besloot een nieuw topic te beginnen omdat dit toch een heel ander verhaal is dan mijn andere topic "Heb ik herpes? Of andere SOA?".
Gisteren sprak ik met mijn familie over herpes, want mijn zus had weer een koortslip (ooit opgelopen door haar vriend die toenertijd een koortslip had en haar vervolgens oraal had bevredigd.) Ik weet ook dat mijn andere zus het heeft (ook als ze uitbraak heeft, altijd uitbraak in vorm van lipkoorts.) Mijn moeder ook af en toe, maar bijna nooit.
Mijn vader vertelde dat zijn moeder het ook had (uitbraken had ze wel) en waarschijnlijk zijn vader ook (die heeft echter nooit verschijnselen gehad.)
Mijn vader denkt het zelf ook te hebben, zonder dat hij er ooit last van heeft gehad. (Hij klonk er heel zeker over.) Zijn 2 broers hebben het ook en diens kinderen (wat ik overigens echt heel toevallig vind)
En zij weten bijna zeker dat ik het ook heb, ondanks dat ik er nooit last van heb gehad. Ik maak mij hier wel zorgen over, ik wil niet andere mensen infecteren.
Nou in onze dommigheid had ik mijn zus met een koortslip bij afscheid vluchtig een kus gegeven (zodra ik haar een kus gaf trok ik weg, want realiseerde me dat zij nog een koortlip heeft. Haar koortslip was heel klein, je zag bijna niets). Onze lippen raakte elkaar niet geheel aan, klein deel omdat ik wegtrok)
Ik ben nu ontzettend bang het al te hebben of nu te hebben opgelopen. Het is gisteren gebeurd.
- Kan ik het al hebben zonder er ooit last van te hebben gehad?
- Mocht ik geen symptomen krijgen, wat zou dat kunnen betekenen?
-Kan ik nu ook andere mensen infecteren? Zoja, tot waneer zijn die bacteriën dan verdwenen rond mijn mond?
Ik weet dat het in sommige gevallen wel kan (als moeder tijdens bevalling een uitbraak heeft, maar dat had mijn moeder tijdens mijn bevalling niet)
Ik denk niet dat ik het geërfd heb, maar zo voelt het bijna wel. Beetje verkeerde woordkeus misschien.
Lees hier alles over de koortslip:
http://www.huidinfo.nl/koortslip.html
Als je zelf nog nooit een koortslip hebt gehad hoef je je daar dan ook niet druk over te maken.
Bedankt Tandor. Ik had al wat dingen gelezen over herpes, maar dacht niet echt antwoord te hebben gevonden op mijn vragen. Tijd en klachten zullen het vertellen denk ik.
Na het "incident" ben ik naar een vriend gegaan waar ik frequent seks mee heb en nu ben ik eigenlijk bang hem geïnfecteerd te hebben... Niet hele slimme actie van mij. Wel met condoom gevreeën, maar dat heeft nog weinig zin als je elkaar zoent en oraal bevredigd zonder bescherming. Zo ver ik weet en hij mij vertelde, heeft hij niks, maar ik weet ook niet zeker of hij HSV-1/2 wel of niet heeft.
Het kan ook zijn dat ik niet geïnfecteerd ben door mijn zus, maar dat de bacteriën wel degelijk nog op mijn mond/lippen aanwezig waren.
Zou ik het aan hem kunnen hebben overgedragen?
Die kans is eigenlijk nihil, tenzij je hen meteen nadat je je zus gekust hebt zou hebben gekust. Maar dan zou je zelf inmiddels toch een koortslip moeten hebben gekregen. Herpes is overigens geen bacterie maar een virus.
Ja inderdaad, ik gebruikte het verkeerd. Dat de infectie nog op mijn mond zou zitten.
Nee, ik was een uur later nadat het gebeurde bij die vriend. Maar had geen idee hoe lang dat spul zou "blijven zitten".
Dan maak ik mij geen zorgen meer.
Dank je wel voor je snelle responses!
Graag gedaan.