Goedemorgen.
Ik zit met een vraag en vroeg mij af of er mensen zijn met deze ervaring. Ik ben sinds een paar weken met een meisje aan het daten. Ze heeft aangegeven dat ze ooit besmet is met het herpes genitales virus. Na haar eerste uitbraak die heftig is geweest heeft ze daarna geen uitbraak meer gehad, zegt ze. Herpes was mij bekend in de zin van een koortslip, maar niet dat het ook op andere plekken zoals geslachtsdelen kan komen. Seks hebben we gehad. Zowel met condoom en ook een aantal keer zonder condoom, maar merk toch dat ik er zenuwachtig van wordt of ik niet besmet raakt.
Ik heb wel eens een koortslip gehad, maar dat is sporadisch misschien eens per jaar, dus weet wel dat ik anti stoffen voor het herpes virus in mijn lijf heb.
Voor mijn gevoel is het 'spontaan' hebben van seks hierbij een beetje verdwenen en merk dat ik er wel mee bezig blijft en ben. Goed letten op hygiëne ect. zorgt er wel voor dat de seks wat minder vrij voelt.
Als ik dan sommige berichten lees op het forum is het uiteenlopend hoe mensen er last van hebben. Zo lees ik dat sommige er niks van merken en andere er om de haverklap last van hebben. Ook lees ik naarmate je ouder wordt en meer bedpartners tegen komt, de kans ook steeds kleiner is dat ie een persoon tegen komt die wat met zich mee draagt, en seks is nooit zonder risicos.
Ik ben enorm zuinig op mijn lichaam. Mankeer (gelukkig) nooit wat. Sport veel, eet gezond en leef gezond dus vind het moeilijk om hier mee om te gaan.
Alle tips en adviezen zijn welkom
"Ik heb wel eens een koortslip gehad, maar dat is sporadisch misschien eens per jaar, dus weet wel dat ik anti stoffen voor het herpes virus in mijn lijf heb." Die antistoffen leveren geen echte bescherming op.
Zoals je zelf al schrijft: seks is nooit zonder enig risico. En letten op hygiëne kan besmetting ook niet voorkomen
Wat herpes genitalis betreft: De kans op een besmetting is het grootst als er blaasjes/wondjes zijn. Als ze na de eerste uitbraak geen uitbraken meer heeft gehad is de kans op een besmetting wel erg klein
Ze geeft aan geen uitbraken meer gehad te hebben, kun je daar op vertrouwen? Hoe leuk vind je haar, stel
Je voor dat het je liefde van je leven is, laat je haar dan lopen hierom?
Ik moet zeggen als ik mijn date tijd iemand tegen gekomen was met GH dat ik er niet meer doorgegaan was , herpes is wel het laatste waar ik zin aan heb. Maar ik ben nog nooit in deze situatie geweest dus voor mij is het makkelijk zeggen. Succes er mee man.
Ja moeilijk te zeggen of je iemand kan vertrouwen die dat zegt. Het vergt wel een hoop moed en eerlijkheid om het wel aan te geven. Ze had het ook niet kunnen zeggen. Hoeveel vrouwen ben jij in jouw date tijd tegen gekomen die misschien herpes met zich mee dragen maar dat niet hebben gezegd? Het meisje in kwestie is door haar bedpartners ook nooit ingelicht en kreeg dit er als een kadootje bij.
Aan de soa lijn heeft een vrouw mij verteld dat als het meisje in kwestie na haar eerste uitbraak, geen of een milde uitbraak heeft gehad en ik herpes (type1) in mijn lijf heb en daar nagenoeg nooit last van heb, dat de kans klein is dat als ik eventueel type 2 op zou lopen hier veel klachten van zal krijgen.
Begrijp mij ook niet verkeerd. Het lijkt mij ongelooflijk vervelend als je herpes genitales heb, maar waarom doen we hier zo spastische over en kijken we niet op als het om een koortslip gaat. Het is in wezen hetzelfde alleen is de plek anders toch? En als je met iemand gaat zoenen voor de eerste keer, geef je dan ook vantevoren aan dat je ooit een koortslip gehad heb maar er op dit moment geen last van heb?
Ik probeer het allemaal gewoon een beetje te begrijpen. En door wat ik er over lees, en hoe(vooral vrouwen) mensen er mee blijven malen in hun hoofd.
Een koortslip en herpes genitalis is niet hetzelfde! Het virus type dat een koortslip veroorzaakt is lang niet zo agressief als het type dat herpes genitalis veroorzaakt. Een koortslip verloopt veel milder en sneller dan herpes genitalis. Beiden worden dan wel door een herpes virus veroorzaakt, maar zijn niet hetzelfde virus type.
Maar ligt dat ook niet aan de persoon zelf betreft de agressie van het virus? Ik ken bv iemand die loopt bijna het hele jaar door met een koortslip, terwijl je hier ook op het forum leest dat mensen een uitbraak van herpes genitales hebben gehad en daarna nagenoeg nooit meer.
Nogmaals, ik wil niks bagatelliseren. Probeer het allemaal gewoon wat te begrijpen omdat ik nu in deze situatie zit.
Hoe agressief het virus is ligt niet aan de persoon zelf. Maar aan het virustype.
Ook het type dat een koortslip veroorzaakt, kan herpes genitalis veroorzaken bij orale seks, maar dan zijn de uitbraken minder heftig en vooral minder vaak.
Een goed werkend afweersysteem kan natuurlijk wel helpen
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dus er bestaat ook nog een verschil of je herpes genitales krijgt van een koortslip of van iemand die HG heeft?
Het is vrij ingewikkeld. Er zijn twee herpes virussen die koortslip en genitale herpes veroorzaken. Type 1 is meestal de koortslip en type 2 meestal de genitale herpes. Echter, type 1 kan ook een infectie "beneden" veroorzaken en type 2 kan ook een infectie rond de mond geven.
Type 1 infecties verlopen veel milder dan type 2 infecties. Minder heftig, minder recidive etc.
Overigens: zo ongeveer de halve wereldbevolking heeft wel een vorm van herpes infectie. En omdat die nooit weg gaat, loopt men er dus mee rond.
De dame in kwestie was open en eerlijk. Dat kan je waarderen, vind ik. Het zou mij er niet van weerhouden om met iemand een relatie te beginnen.
Thnx voor je bericht. Het blijft lastig omdat voordat ik haar leerde kennen ik helemaal niet bekend was met dit soort soa. Het heeft mijn kijk op het vrijgezellen leven wel doen veranderen.
Uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze om hiermee om te gaan. Ik vindt het erg lastig, vandaar mijn vraag of er mensen ervaring hebben met een soortgelijke ervaring. Alle berichten worden gewaardeerd ookal is de beslissing uiteraard bij mij zelf
En wat jij zegt, er zijn zoveel mensen met een form van herpes. Kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die in deze situatie terecht is gekomen.
Is er anders nog een ander platform waar ik met deze vraag heen zou kunnen om ervaringen te delen?