Ik ben al vier keer positief gestest op chlamydia. Hier heb ik telkens een kuurtje voor gehad. De laatste keer dat ik de pillen genomen heb was vorige week donderdag, en de week erop (dus afgelopen woensdag) weer onveilig seks gehad met diezelfde persoon. Ik ben nu bang weer besmet te zijn. Kan het zijn omdat ik nog met de kuur bezig was dat ik niet besmet ben? En ben ik nu na de vijfde keer besmet te zijn onvruchtbaar?
Ik durf niet meer naar de GGD, want die zullen ook wel denken na een paar keer te zijn geweest. En naar de dokter ook niet want dan betaal je 80 euro.. IEMAND ADVIES???
Hallo Aapje,
Degene waar jij onveilig seks mee hebt gehad, is die niet geholpen dan? Tja, dan zou ik toch maar teruggaan naar de GGD want deze onzekerheid wil je ook niet. Of je nu onvruchtbaar bent, weet ik niet. Laat je weten hoe het verder gaat met je?
Groetjes
Testen op chlamydia heeft pas zin vanaf twee weken na de besmetting, omdat de bacterie meestal dan pas kan worden opgespoord. Als er al duidelijke klachten zijn, kan de infectie soms al eerder worden aangetoond.
Medicijnen
Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal krijgt u azitromycine (1000 mg in één keer innemen). Een ander middel is doxycycline (2 keer per dag 100mg gedurende zeven dagen). Tot ongeveer een week na de behandeling is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom.
Waarschuwen partners
Omdat chlamydia door seksueel contact wordt overgedragen, moet u aan uw (vroegere) partner(s) tot in ieder geval een halfjaar terug laten weten dat u chlamydia heeft. De partners kunnen zich dan laten onderzoeken (óók als ze geen klachten hebben). Dit kan bij hun huisarts of bij een soa-polikliniek. Dit is van belang om:
alle seksuele partners met chlamydia en ook hun partners zo (snel) mogelijk te kunnen behandelen
verdere uitbreiding van de ziekte te voorkomen
te zorgen dat u zelf niet voor een tweede keer besmet wordt
Als u er tegenop ziet om de eventueel besmette partner(s) zelf te waarschuwen, kunt u de GGD vragen dit te doen.
Je zegt vorige week donderdag de laatste pillen gehad te hebben en afgelopen woensdag weer onveilig sex. Dus dan was je NIET meer bezig met de kuur en loop je het risico weer besmet te zijn. Zeker als die ander zich niet heeft laten behandelen.
Mijn advies zou zijn: Misschien eerst maar eens volwassen worden?? Na 4x SOA nog steeds niet geleerd om een condoom te gebruiken?? En dan ook nog eens onveilig sex hebben met dezelfde persoon als waar je het wellicht van hebt gekregen?? Je vraagt er ook wel om vind je zelf ook niet?
Hij zei van wel. En de laatste keer dat ik de pillen genomen heb, heb ik me niet laten testen. Ik had dezelfde symptomen als daarvoor chlamydia had, dus heb gewoon gebeld voor pillen alleen. Ben sinds dat ik het een aantal keer gehad heb al snel bang dat ik iets heb en denk het ook sneller.
@Mark, beetje kinderachtige reactie van je, vraag hier niet om de grond in geboord te worden. Heb al eerder bij mensen gelezen dat de pillen niet aanslaan, en dat kan ook bij mij het geval zijn dat ik steeds weer hetzelfde heb.
Hallo Aapje,
Ga over twee weken gewoon naar de GGD, daar is de GGD voor. Laat je dan wel testen en dan weet je tenminste zeker of je (weer) besmet bent en of je weer een kuur moet. Horen we van je hoe het verder gaat met je?
Groet, Thijs
Ja als ik klachten krijg ga ik zeker naar de GGD. Tuurlijk voel ik me ontzettend stom, maar iedereen weet dat soms de lust groter is dan de wijsheid. Jullie horen van me.
@Aapje, we zijn hier op dit forum om je te helpen, niet om je de grond in te boren. Marks advies was niet bepaald subtiel, maar goed.
Groetjes
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
@ emma, Weet ik inderdaad en waardeer het ook heel erg, maar precies zoals je het zegt, niet erg subitel.
Ik heb mijn reactie inderdaad niet ingekleed met zachte woorden puur om de reden zoals het uiteindelijk wel is. Als je al 4x positief getest bent moet er toch wel een belletje gaan rinkelen? En daarna nog steeds doorgaan met onveilige sex, tja dan komt er bij mij toch echt de gedachte opzetten die ik omschreef. Het lijkt mij dat je na 4x toch wel gaat opletten wat je doet, lust of geen lust. Zeker als ook nog eens aangeeft dat je al sneller bang wordt na de eerdere besmettingen.
Hoe dan ook: je zult je denk ik toch weer moeten laten testen. Er zit niet veel anders op anders zul je nooit zeker weten of je een SOA hebt.
Tot slot: ik wil je absoluut niet de grond in boren maar je speelt immers met je eigen gezondheid en dat van een ander, en dat is wat ik je graag duidelijk wil maken. En na 4 eerdere besmettingen mag dat best iets minder subtiel dan alleen zoiets als "volgende keer niet meer doen".
@Mark, je hebt gelijk.. Maar soms ik het hard om de waarheid te horen.
Is ook zo, daarom houden we er over op 😉
Wat betreft een test moet je maar zo denken: de GGD is vanalles gewend dus die zullen daar niet zo van opkijken. Bovendien als je de nadruk legt op dat je wil checken of je na de behandeling van de SOA af bent dan lijkt me dat een goeie reden om nog een test te doen. Is uiteindelijk ook de enige manier om te weten of je er echt vanaf bent. Beter te vaak testen dan te weinig. toch?
@ Mark, ja dat is ook wel zo.. Maar dat is dan de 3e keer dat ik bij die GGD kom en het is telkens dezelfde man. Zal hij dan op een gegeven moment ook niet zeggen van nou je mag niet mee rkomen?
Hallo Aapje, wat kan jou het schelen wat die man van je denkt. Gewoon gaan. Wegsturen zal hij je echt niet hoor.
Groet Tom