Hey,
Ik heb net bericht gekregen dat een dame waar ik een pleziertje mee heb beleefd Chlamydia heeft. Ik heb met deze dame seks met condoom gehad maar het rubbertje is gescheurd. Contact heeft max 1 minuut geduurd. Wat is de kans dat ik het nu ook heb? Ga me laten testen maar ben natuurlijk als de dood hiervoor.
Advies is om twee weken na het contact (niet eerder!) een soa test (gonorroe en chlamydia) te doen. Dat kan b.v. via de huisarts, die heeft er speciale setjes voor. Je moet dan urine in een potje opvangen (ochtendurine, de allereerste keer dat je naar de wc moet) en dat wordt in het lab onderzocht. Is een vrij staandaard onderzoek.
Over transmissiekans is niks zinvols te zeggen. Bij onbeschermde seks met een dame die chlamydia heeft is de kans op overdracht eigenlijk heel groot. In dit specifieke geval is er niet veel over te zeggen. Bovendien heb jij er niets aan als iemand zegt: "5%" of "80%". Je moet gewoon die test doen.
Hey klopt,
Ik ga me morgen laten testen maar het is zo ongelofelijk dom van me. Zeker aangezien het contact zo kort was. Ik zou het spijtig vinden maar lees getallen van 10 tot 50% besmettingskans bij 1 keer onveilig contact.
Wat is er dom aan een gescheurd condoom? Dat is toch niet bewust gedaan, neem ik aan?
Bij een onveilig contact is de kans inderdaad erg groot. Bij een gescheurd condoom zou dat mogelijk wat anders kunnen zijn afhankelijk van hoe ver het gescheurd was.
Chlamydia is een heel gemakkelijk over te dragen bacterie. Gelukkig is zo'n urinetest eenvoudig, en de behandeling ervan is goed mogelijk (meestal eenmalige dosis azitromycine). Belangrijk is om het antibioticum precies in te nemen zoals het wordt voorgeschreven. Daarna moet je eigenlijk een week lang geen seks hebben en ook niet masturberen. Het slijmvlies binnen in de penis geneest sneller en beter wanneer je dat niet doet.