Hallo allemaal,
Ik ben een meisje van 22 jaar en heb sinds 5 jaar regelmatig last van hypnagoge hallucinaties. Dit kunnen dieren zijn die op me zitten of in mijn kamer lopen, maar vaker zijn het personen die ik 's nachts in mijn kamer zie staan. Soms zie ik ook voorwerpen zweven of valt er een kast om. Waar ik erg blij om ben is dat dit nooit gepaard gaat met slaapverlamming, waardoor ik de hallucinatie snel kan stoppen door licht aan te doen. Dit doe ik meestal zeer snel uit angst voor de beelden die ik zie. Ik weet namelijk wel dat er niet echt een persoon in mijn kamer staat, maar deze beelden maken me toch steeds opnieuw bang. Enkele keren heb ik geprobeerd de hallucinaties op andere manieren te stoppen door bijvoorbeeld uit mijn bed te komen en de hallucinatie aan te raken of me er op te concentreren en tegen mezelf te zeggen dat het 'allemaal niet echt' is. Dit heeft tot nu toe geen effect, en ik ben ook niet moedig genoeg om dit vaak te proberen. Het enige wat snel en gemakkelijk werkt is het licht aan doen. Dit heeft wel tot gevolg dat ik zeer panisch ben wanneer ik ergens slaap waar ik niet meteen aan een lichtschakelaar kan. Sowieso voel ik me vaak erg angstig wanneer ik moet gaan slapen, waardoor ik dit ook steeds zo lang mogelijk probeer uit te stellen. Ik blijf wakker en leid me af met tv, computer, lezen, ... totdat ik zo moe ben dat ik niet langer wakker kan blijven en wel moet gaan slapen. Momenteel kan ik dit volhouden omdat ik pas laat moet opstaan de volgende dag. Toch weet ik ook wel dat ik dit niet kan blijven doen en ik een normaal slaapritme moet ontwikkelen. Het lastige is dat ik me vaak zo angstig voel als ik moet gaan slapen. Heeft iemand een gelijkaardige ervaring en eventueel een oplossing?
Ik zag trouwens als kind al zogenaamde 'geesten', dus had waarschijnlijk toen ook al last van hypnagoge hallucinaties. Het is met andere woorden niet zo dat het pas plots 5 jaar geleden begonnen is na een bepaalde gebeurtenis ofzo.
Alvast bedankt!
Hallo allemaal,
Wat vervelend om te lezen dat je hier zo vaak last van hebt (gehad). Hopelijk is dat nu 8 jaar later niet meer het geval. Mediteren schijnt te helpen, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring. Tegelijkertijd ben ik ook enigszins blij dat ik überhaupt een andere ervaring tref op het internet, in plaats van enkel info erover. Dit is ook de reden dat ik mijn verhaal wil delen.
Ik ben een man, nu 30 jaar. Ik heb nooit eerder last gehad van verschijnselen of ervaringen als een BDE, OBE, slaapverlamming of hypnagoge hallucinaties. Enkele keren in mijn leven heb ik lucide dromen gehad, die ik als ontzettend positief heb ervaren. Deze week heb ik echter wel last gehad van een hypnagoge hallucinatie (zelf diagnose) en ik kan de lezers vertellen, het is echt MEGA angstaanjagend. In mijn geval zag ik niks of kan ik me dit niet herinneren. Ik geloof dat het ook maar erg kort duurde, dit is wat er gebeurde: ik lag op mijn rug en ik hoorde het geluid van alarmerende klokken/rinkelende bellen, niet als achtergrondgeluid maar echt heel hard. Alleen dit was eigenlijk eng genoeg. Mijn armen schokten hevig en ik voelde een druk op mijn borst, alsof mijn hart uit m’n lichaam zou knallen. Ik heb niet het gevoel gehad dat iets of iemand op mij zat, althans dat heb ik niet zo ervaren. Nu het aller gekste.. terwijl dit ‘gaande’ was, voelde ik dat mijn penis en ballen omhoog getrokken werden. Ik kan me herinneren dat ik uit angst meerdere keren NEEE schreeuwde, of ik dit ook echt deed weet ik niet, maar het betekende wel het einde van mijn hallucinatie.
Hierna heb ik ruim 4 uur wakker gelegen door angsten. Het gevoel dat je niet alleen bent is zo ontzettend sterk. Ik probeerde echter meteen te zoeken op internet naar dit verschijnsel, ik kwam dus uit bij een hypnagoge hallucinatie, een wetenschappelijke benadering van de ervaring. Het gevoel van een andere entiteit of hoe je het ook wil noemen bleef sterk aanwezig. In mijn volwassen jaren ben ik nog nooit zo bang geweest, ik ben meerdere opgestaan om mijn appartement nog maar weer een keer te checken.. of ik echt alleen was. Elke keer als ik aan de ervaring dacht, begonnen de tranen automatisch uit mijn ogen te rollen. Deze reactie is geschreven op vrijdag, het gebeurde afgelopen maandagnacht. Tot nu toe is het (gelukkig) bij die ene keer gebleven.
Ik hoop dat zulke ervaringen breder gedeeld zullen worden.
Sterkte, mocht je dit lezen omdat je net zelf een soortgelijke ervaring hebt gehad!