Hoi,
Ik ben een vrouw van 31 jaar oud, 1.70 lang en 65 kilo. Op het oog gezond, maar ik heb een verleden van (nog) niet verklaarde vermoeidheidsklachten.
Ik kan energieke dagen hebben en me prima voelen, helder van geest en niet moe in m'n lijf, maar 3 kwart van de dagen ben ik vreemd slap en moe in m'n lijf en wazig van geest. Het zorgt voor veel problemen in m'n leven en is redelijk serieus omdat ik gewoon niet kan functioneren zoals ik zou moeten kunnen (vooral het niet helder zijn).
Maar goed, daarvoor kwam ik op dit moment niet.
Ik kwam omdat er iets bij is gekomen.
Sinds een tijdje word ik anders wakker dan vroeger, ik werd meestal al moe wakker maar nu is het echt anders.
Als ik wakker word, voelt m'n hoofd en lijf extreem zwaar en log, ik kan niet echt wakker worden eigenlijk. Ik ben duizelig en wazig, echt direct bij het wakker worden, dus voor ik opsta of beweeg (dus geen bloeddruk denk ik).
Eigenlijk voel ik me zoals je je voelt vlak voor je flauw valt. Als kind viel ik nog wel eens flauw en daar heeft het wel wat van weg.
Je hoofd word wazig, je gedachten en zicht ook, je word duizelig, ziet vlekken en word zweterig. Je voelt je vreemd 'ver weg' van de wereld en er komt minder binnen. Uiteindelijk val je weg. Alleen dat laatste gebeurd nu dus niet. Maar het gevoel lijkt er verder wel op.
Koffie of eten helpt niet, veel drinken ook niet. Het gaat meestal na een uur of 3 over. Soms krijg ik het overdag ook even. Ik heb even gedacht dat het misschien iets met suiker te maken had, maar iets eten helpt dus niet. Iets zouts met water (boullion) om de bloedruk hoger te krijgen dus ook niet.
Ik slik al ijzer (was ook een gokje)
Misschien goed om erbij te vertellen is:
- Dat ik vaak pijn heb in de nacht aan mijn linker bovenbuik/borst, wat doortrekt naar achter m'n linker schouderblad. Soms ook door naar m'n linker dijbeen. Geen idee wat het is, ik heb het wel eens uitgelegd aan een huisarts. 3 jaar geleden is er een echo gemaakt maar dat gaf geen duidelijkheid.
- Dat ik niet goed door mijn neus kan ademen omdat die altijd geïrriteerd is (droog, wondjes aan de binnenkant en dicht)
- Mijn cortisol niveau is erg laag, geen addison maar wel apart laag (volgens de dokter). Maar verder geen behandeling omdat het niet duidelijk is wat er dan moet gebeuren.
De reden waarom ik hier ben is omdat als ik naar de huisarts ga, ik een (goedbedoeld) symtoom-bestrijdend middeltje krijg. De laatste keer was het een neusspray voor bij allergieën, die de korsten en wondjes aan de binnenkant van m'n neusholte direct erger maakte. 😛 dus ik zit niet zo te wachten op meer middeltjes.
Ik zou het fijn vinden als mensen met me meedenken over de mogelijke oorzaak, ipv hoe ik symptomen kan bestrijden.
En stiekem ben ik soms ongerust over m'n hart. Zouden de klachten s'nachts met zuurstof en het hart) te maken kunnen hebben?
Tips en adviezen met een goede grond zijn erg welkom 🙂
Ik vergat nog even te melden dat ik geen medicijnen gebruik, maar wel soms valeriaan (Valdispert) als ik niet goed in slaap kan vallen.
Hanneke.
Misschien is het goed om een keer een slaaponderzoek te laten doen. Slaapapneu kan voor dergelijke vervelende klachten zorgen.
Hoi Tandor,
Bedankt voor je reactie. Ik zou het kunnen vragen.
Denk je dat hormoon problemen ook een mogelijke oorzaak zouden kunnen zijn? Er is alleen gekeken naar cortisol, niet naar de andere hormonen. Maar ik weet ook niet of hormoonproblemen dergelijke klachten kunnen veroorzaken.
Ik heb wel eens willen vragen of ik misschien nagekeken kon worden door een endocrinoloog, maar heb het niet gedaan omdat ik ook maar wat gok natuurlijk.
Ik kwam erop omdat het cortisol niveau zo laag is. Het is natuurlijk goed om te weten dat dat zo is, maar er is verder niet meer gekeken naar de reden ervan. Misschien zijn er meer hormoonproblemen en wijst het uiteindelijk op iets (wellicht de oorzaak). Maar misschien is het wel een belachelijk idee, ik weet niet of zoiets past bij de symptomen.
Ik zal het slaaponderzoek in gedachten houden, op zich wil ik het al heel lang dus misschien moet ik niet wachten tot de huisarts op het idee komt en het zelf opperen. Ik ben misschien te afwachtend.
Cortisol bezit een zeer breed werkingsspectrum en oefent in de stofwisseling voornamelijk effecten uit op de koolhydraathuishouding (het bevorderen van gluconeogenese in de lever), de vetstofwisseling (het bevorderen van de lipolytische werking van adrenaline en noradrenaline) en de eiwitomzetting (katabolisme).Vermoeidheid zou een gevolg kunnen zijn. De andere klachten kan ik daar niet meteen aan linken.
Vraag aan je huisarts een verwijzing voor een endocrinoloog zodat er eens goed gekeken kan worden waarom je cortisol te laag is. Daarnaast dus een verwijzing voor een slaaponderzoek.
Je hoeft niet af te wachten totdat de huisarts iets initieert.
Dat ga ik doen, bedankt 🙂
Als ik iets nieuws ontdek, laat ik het nog wel weten.