Ik heb diabetes. Kan ik seks hebben met een vrouw?
Moet ik op dingen letten en moet ik voorzorg maatregelen nemen? Zo ja, welke dan?
Ik heb 5 maanden geleden seks gehad, maar ik heb nu veel pijn in mijn kruis (steken).
Vandaar deze vraag.
Bedankt.
Ja, als u diabetes hebt, kunt u seks hebben met een vrouw. Nee, u hoeft voor seks met een vrouw geen bijzondere voorzorgsmaatregelen te nemen als u diabetes hebt. Maar dit dient wel genuanceerd te worden wat betreft hetvolgende.
Afhankelijk van de duur van de sinds vijf maanden geconstateerde diabetes bij u, kunt u wel problemen ondervinden bij de seks. U kunt hiermee rekening houden als u dat wenst of nodig vindt.
Er kan bij een langdurig bestaande diabetes schade aan de bloedvaten die de geslachtsorganen doorbloeden zijn ontstaan waardoor de functionaliteit van deze organen verminderd kan zijn. Door schade aan de zenuwen als gevolg van complicaties van diabetes kan ook het gevoel in de geslachtsorganen veranderd zijn. Hierdoor kunt u last hebben van droog klaarkomen en een minder krachtige ejaculatie.
U kunt ook onzekerder zijn door uw ziekte waardoor u zich minder op uw gemak voelt en dus psychische last kunt hebben van uw ziekte. Ook zorgen over de toekomst kunnen u afleiden van een ontspannen en genieten bij de seks.
Bij patiënten die diabetes hebben waarbij het bloedsuiker onvoldoende onder controle is, kunt u sneller last krijgen van infecties door bacteriën en of schimmels. Dit kan een branderig gevoel geven.
Voor tips en meer informatie leest u deze informatie van de Rutgers Nisso Groep over seks bij diabetes mellitus eens door. Als u vragen hebt kunt u die altijd stellen, of even langs de huisarts gaan.
Lees: http://www.seksualiteit.nl/files/nl/pdf/factsheetRNGdiabetes.pdf
Even voor de duidelijkheid, ik heb sex gehad afgelopen januari. Ik heb sinds mei 2010 testen moeten ondergaan voor diabetes. Nu deze maand weet men in het ziekenhuis het nog niet voor 100%
wel of ik diabetes heb en welk type 1/ of 2, maar ik heb al wel wel spuiten vanaf mei 2010 plus ik volg een dieet. Maar sinds de laatste 3 maanden heb ik zo'n probleem na de seks: giga pijn in mijn kruis. Als ik zo de seks moet beleven dan voor mijn geen seks / geen zin meer
Peter