ADHD & PDD NOS, Ik weet niet hoe ik met mensen om moet gaan die dit hebben:
Ik ben een meisje van 17 jaar en ik heb sinds een jaar verkering met een jongen. Hij heeft adhd en ppd nos. Je merkt niks aan hem maar hij is soms heel agressief.
Voorbeeld; hij moest van een leraar iets op halen
dat wou hij niet doen en reageerde dat op mij af.
Toen zei ik doe even normaal toen zei hij hou je bek
toen ging ik kwaad weg. Later hebben we het er over gehad en dan begrijpt hij niet dat hij het op mij afreageert. Toch voelt het zo, als hem iets niet zint, reageert hij het op mij af.
Wat moet ik doen?
1= kwaad weg lopen
2= hem negeren
3= hem zijn gang laten gaan
Ik weet niet hoe ik met mensen om moet gaan die dit hebben...
Groetjes meisje
Dag meisje.
Ik begrijp je vraag goed. En mijn antwoord is heel eenvoudig. Zoals jij de situatie schetst zit hij fout en jij goed, dus hij heeft het probleem. En dat probleem zal hij zelf kunnen oplossen, misschien met een beetje hulp van jou.
Wat kan je dan doen? Vraag hem waarom hij zo reageert en wat er speelt bij hem. Je kunt naar zijn verhaal luisteren en je mening geven. Uiteindelijk zal hij er zerlf aan kunnen werken, daar kun jij niets aan doen.
Dat was `t.
Hey!
Zelf heb ik een zoon met PDD-nos.
Mensen met PDD-nos hebben een soort van eigen wereld.
Hij begrijpt niet dat jij het gevoel hebt dat hij het op jou afreageert en dat zal hij ook niet kunnen begrijpen.
Wat hij nodig heeft is duidelijkheid.
Je bent zelf pas 17 en het zal een hele opgave zijn om met hem om te kunnen gaan maar jij moet hem een alternatief bieden als hij boos is.
Zeg bijv. tegen hem dat als hij weer eens boos is op iemand (dus niet op jou) dat hij dan een filmpje gaat kijken of naar buiten moet gaan om af te koelen maar probeer begrip te hebben voor zijn gevoel.
Je kunt op zo'n moment ook iets met hem gaan doen wat hij heel erg leuk vind, een spelletje of naar de stad ofzo.
Dat klinkt misschien heel raar maar hij kan er dus echt niets aan doen dat hij zo reageert.
Het ligt zeker niet aan jou dat hij zo reageert maar mensen met PDD-nos zien dingen nou eenmaal anders dan wij en zij hebben niet het vermogen om zich in te leven in ons.
Sterkte ermee, ik hoop echt dat het helpt!
X Nikki
Hai,
Op je vraag wat je moet doen, kan ik je geen antwoord geven. Op de vraag wat verstandig is om te doen, kun je zelf het best een antwoord geven.
Voel eens bij jezelf wat je eigenlijk zou willen doen als het gebeurt, en denk dan niet wat goed zou zijn voor hem maar alleen wat goed is voor jou.
Hij doet raar, en jij wilt graag gewoon reageren, als ik het zou verzinnen, zou ik mijn grens aangeven, iets in de trant van "tot hier en niet verder" en als hij toch verder gaat trek jij je conclusie. jammer voor hem, maar hij maakt het stuk tussen jullie, en niet jij.
Sterkte, en succes met de mannen!