Dag iedereen,
Ik had een vraag met betrekking tot een psychose en medicatie.
Na een drietal weken van gedwongen opname (met IBS) in verband met een langzaam erin geslopen psychose waarbij ik voornamelijk alleen nog maar bezig was (en ben) met zingevingsvragen, dood, verderfetc,
en waarbij ik iedere handeling van een persoon betrok op de sleur van het dagelijks leven, dus als "opgelegde handelingen / emoties".
Momenteel ben ik stabiel, maar de achterdocht is er zeker nog. Ik ben sinds 1,5 - 2 weken weer thuis.
Mede-veroorzaker bleek naast slaap - deprivatie (gek genoeg) ook
de methylfenidaat een rol in te spelen.
Nu word mij (ambulant) 20 mg methylfenidaat (ritalin) opnieuw toegediend naast de reguliere antipsychotische middelen.
Echter, ik ben gewend 80 mg methylfenidaat te nemen. Ik kan bij 20 mg totáál niet functioneren. Nu heb ik heel veel taken en werk openstaan, dat voorrang heeft. (Verzoeken indienen bij verschillende commissies en instanties m.b.t. mijn toekomst). Hierdoor heb ik (tegen beter weten in) zelf de methylfenidaat opgeschroefd.
Hoe verklaar ik deze situatie bij de verpleging / afspraak met de psychiater? Het enigste dat het ondersteunende team wilt is de psychose onderdrukken, maar hierdoor KAN en WIL ik niks ondernemen.
Er komt dan simpelweg niets meer uit mijn handen.
Ook ervaar ik "depersonaliserende" gevoelens van tijd tot tijd. De tijdstippen zijn onwillekeurig.
De antipsychotica die ik slik helpt hier niets tegen.
Ik hoor graag jullie meningen.
Groetjes,
Marley.
Hallo Marley,
Uitleggen kun je alleen maar wat er daadwerkelijk aan de hand is. Je hebt het hier verwoord. Het was wellicht verstandiger geweest dit eerst te overleggen. Ook de werking van de AP moet je met het team bespreken. Misschien moet er gekeken worden naar een ander middel.
Wees alleen erg voorzichtig met de Ritalin. Je zou dus wederom psychotisch kunnen worden.