Lieve allemaal...
Ik ben hier vandaag voor het eerst. Mijn naam is Yasmijn en ik ben 20 jaartjes jong. In mijn jeugd ben ik blootgesteld aan seksueel misbruik, voor langere jaren.
Ik ben in therapie gegaan, maar nog geen 1 keer, be ik goed begeleid.
Het gaat momenteel heel slecht met mij. Ik zie het allemaal niet meer zitten en heb zelfs spijt dat ik een jaar geleden mijn zelfmoordpoging niet doorzette. Aan de andere kant wil ik er weer alles aan doen, om een mooie toekomst in te kunnen gaan. Het is zo dubbel, zo vresleijk dubbel!
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest. Zij, Lynn, wilde mij geen nieuwe verwijzing geven. ze vind dat ik maar gewoon terug moet naar de vorige therapeut, die mij gekwetst heeft en niet eens serieus nam! Ten slotte ga ik het daar ook financieel dan niet mee rijden, omdat ik dan geen 5 dagen kan werken.
Wat moet ik nou??? De dokter wil me niet helpen, maar bij die therapeut hoef ik ook niet aan te kloppen, die wil mij echt niet naar een andere instanties sturen, ze is er nl. heilig van overtuigd dat ALLEEN ZIJ mij kan helpen!
*zucht* Wat moeilijk allemaal toch ...
het spijt me dat jullie op deze manier met mij kennis maken en niet via een leuk bericht, het spijt me echt!
Liefs, Yasmijnt
Dag Yasmijnt, dank je voor je bericht. Dapper en verstandig dat je verder wilt werken aan je toekomst. Ik herken de drempels die zulke ervaringen opwerpt. Ik kan je van hier slechts erkenning geven voor de moeite die je terecht ondervindt, en de moed die je opbrengt.
Ik weet inmiddels dat het leven heel veel moois voor mij in petto had en ben zeer dankbaar voor de ervaringen die mij gevormd hebben tot wie ik nu ben. Ik heb het inderdaad verwerkt, veel gehuild maar ook gelachen en de toekomst ligt aan mijn voeten. Mijn directe omgeving weet van mijn srtubbelingen, ik ben niet alleen, en dat is voor mij heel belangrijk.
Wist je dat je vrij bent in de keuze voor een therapeut? Ik ben veel dank verschuldigd aan de Lievegoedkliniek, echt een fijne, eerlijke en warme plek. Je kunt ze vinden via Google, het zit in Bilthoven, of ze kunnen je vast goed verwijzen en verder helpen.
Sterkte, en succes, want je weg is recht vooruit, voorlopig heuvel op, maar achter die berg ligt schoonheid en liefde, zo heb ik het ervaren.
Dag.
Goedenavond Marc,
Enorm bedankt dat je mij hebt geschreven. Ja, ik weet wel dat ik vrije keus heb, maar ik zal wel echt een doktersverwijzing nodig hebben! Oh ik baal hier zo van, alsof ik niet belangrijk genoeg ben, geen hulp verdien en het allemaal maar gewoon alleen uit moet zoeken!
In woon in Zuid Holland. Ik ga die therapeute nog maar proberen te bellen, ik zie geen andere mogelijkheid!
Lynn heeft me zelfs al aangegeven dat zij hier helemaal niks van af weet en zich er liever niet mee bezig houd, oooh dat is toch erg, ze is huisarts! Zij hoort mij te helpen!
Ik voel me hierin erg alleen
en ben bang voor waar mijn wegen naar toe lijden! het is zo onzeker nu allemaal, de angst word groter en groter!
Liefs, Yasmijn
Hoi Yasmijn,
Ik weet niet of het je al gelukt is met een andere therapeut, maar je kunt ook proberen je aan te melden bij een andere huisarts. Ook daar ben je vrij in!
Ik hoop dat het de goede kant met je opgaat.
Proef digitale hulp jeugdige slachtoffers seksueel geweld veelbelovendDe proef met digitale hulpverlening aan jongeren met negatieve seksuele ervaringen is geëvalueerd. De resultaten van dit pilotproject van de Rutgers Nisso Groep en Interapy zijn veelbelovend. Voor jongeren met seksueel geweldservaringen heeft Interapy samen met de Rutgers Nisso Groep een traumabehandeling via internet ontwikkeld. De behandeling is gebaseerd op de traumabehandeling die Interapy samen met de Universiteit van Amsterdam al bijna 10 jaar succesvol bij volwassenen toepast.
Wat houdt de behandeling in?
De digitale hulpverlening voor slachtoffers van seksueel geweld, afgekort 'digihulp', is een geprotocolleerde schrijftherapie waarbij gebruik wordt gemaakt van psycho-educatie, exposure en cognitieve herstructurering. De behandeling richt zich op aanrandings- en verkrachtingsslachtoffers tussen de 14 en 18 jaar waarbij de dader geen gezinslid is. Digihulp beoogt onder anderen jongeren te bereiken die niet met anderen over hun ervaringen willen of kunnen praten. Door middel van een screening wordt zorgvuldig gekeken dat alleen jongeren deelnemen waarvoor deze behandelvorm geen risico zou kunnen inhouden. Wanneer er bijvoorbeeld psychotische of dissociatieve symptomen worden vastgesteld of als er sprake is van suïciderisico, wordt een jongere doorverwezen voor face-to-face behandeling.
Wat zijn de resultaten?
Uit de pilotstudie blijkt dat digihulp helpt: uit de genormeerde psychologische vragenlijsten die voor en na de behandeling werden afgenomen, blijkt dat de klachten van cliënten afnamen. De jongeren voelen zich na de behandeling krachtiger dan ervoor. Ze geven de behandeling voor de verschillende onderdelen een ‘rapportcijfer’ tussen de 7,1 en de 7,8. Ook de behandelaars zijn tevreden over het protocol en over het verloop van de afgesloten behandelingen.
Neemt digihulp een drempel weg?
Belangrijk onderwerp in dit onderzoek is of internet de drempel om hulp te zoeken kan verlagen. Uit deze pilot blijkt dat dit het geval is: binnen relatief korte tijd meldden zich 117 jongeren voor behandeling aan. Om jongeren daadwerkelijk in behandeling te krijgen blijkt lastiger te zijn: uiteindelijk zijn acht cliënten behandeld van wie zeven de behandeling afgerond hebben. Er zijn verschillende redenen naar voren gekomen waardoor jongeren na aanmelding niet in behandeling komen. Voor een aantal jongeren is het opgeven van persoonlijke gegevens als naam, adres en leeftijd een reden om niet verder te gaan met de aanmelding. De uitgebreide vragenlijsten die de jongeren ten behoeve van de screening moeten invullen, is een tweede reden waarom jongeren afhaken. Ook het verzoek om aan het eind van de intakeprocedure telefonisch contact op te nemen met de behandelcoördinatie zorgt voor afhakers. Tenslotte dienen volgens de Wet Medisch Onderzoek (WMO) jongeren jonger dan 18 jaar schriftelijke toestemming van beide ouders te hebben voordat ze aan de behandeling mogen beginnen. Deze 'drempel' is voor 24% van de jongeren voor wie de behandeling geschikt was een reden om van behandeling af te zien.
Hoe nu verder?
In de verdere ontwikkeling van de behandeling wordt uitgebreid aandacht besteed aan het beter bereiken van de doelgroep. Een onderzoek naar de effecten van de behandeling, dat in het najaar van 2008 zal starten, moet uitwijzen of de positieve resultaten ook worden gevonden bij een grotere groep en op langere termijn. Cliënten kunnen zich vanaf september 2008 aanmelden voor de behandeling op de website van Interapy (www.interapy.nl).