Hallo,
Ik had kort even een vraagje over schijnzwangerschap.
Schijnzwanger kun je worden als je heel graag zwanger wilt worden, maar kun je ook schijnzwanger worden als je juist bang bent dat je zwanger wordt/bent?
Alvast bedankt
Hallo Elselietje, door de stress dat je juist niet zwanger wilt zijn, kan je menstruatie wegblijven. Als je echt zeker wilt zijn of je wel of niet zwanger bent, kun je het beste even een testje doen. Door de spanning zou je een harde buik kunnen krijgen, en hoofdpijn door het piekeren. Is je vraag zo beantwoord of wil je nog wat weten?
Groetjes, Mirte
Nee dat beantwoordt het wel 🙂
Het was ook meer het idee van denken dat je iets hebt of bent en dat
dat dus niet zo is. Net als hypochondrie, jezelf aanpraten laat maar zeggen en dan de symptomen krijgen.
Groetjes
Lieve Elselietje,
Er zijn veel vormen van schijnzwangerschap, maar het komt allemaal neer op "wat je geest denk, doet je lijf".
En daarbij kan je lijf heel ver gaan, tot en met extra hormonen aanmaken, extra ovulaties etc.
Zo kunnen vrouwen zich ook een "niet zwangerschap" inbeelden en het toch wel zijn. Het lichaam wordt bestuurd vanuit je hoofd, hersenen.
M.a.w. wat je wilt zal ook gebeuren (nou ja in het geval je wél zwanger wilt worden heb je wel een physiek contact met een jongen nodig, dat is logisch)
Laat ons weten of je nu wél of niet zwanger wilt worden en sterkte!
Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven over mijn situatie.
Een half jaar geleden ben ik aangerand geweest. Sindsdien ben ik zeer angstig om zwanger te zijn. Mijn buik is een beetje opgezwollen, mijn borsten doen pijn, menstruatie blijft sinds 2 maanden uit, pijn aan mijn heupen en rug, hoofdpijn, rommelen en bewegen van de buik, heel erg moe,... Deze symptomen herken ik vanuit mijn vorige zwangerschap. Ik heb bloed laten trekken bij de dokter, verschillende testen reeds gedaan en allemaal negatief. Toch voel ik mij zwanger. Ik zit de hele tijd met de angst van heeft de dokter iets over het hoofd gezien, kloppen die testen wel want ik voel mijn eigen lichaam toch. weet iemand hoe ik zekerheid kan krijgen? Of het een schijnzwangerschap is en hoe ik ervanaf raak?
Hai, wat vreselijk wat jou is overkomen... maar je schrijft dat het een half jaar geleden gebeurd is. Heb je daarna 4 maanden wel gewoon gemenstrueerd? Dan ben je niet zwanger door die aanranding. Ik denk dat je er in je hoofd zo mee bezig bent dat je door de spanning niet meer ongesteld bent geworden de laatste twee maanden. Ook bloedtest gaf negatief. Vertrouw de arts maar. Misschien een idee dat je met iemand gaat praten waar je jouw verhaal kwijt kunt en je emoties weer op orde krijgt zodat je lichaam weer een normale cyclus krijgt. Probeer je te verzetten tegen je angst, dat werkt averechts. Heel veel sterkte.
Groet, Tom