Hallo,
Ik (18 jaar) heb zelf al een tijdje last van Hypochondrie, het begon bij mij bij een verdacht vlekje wat (gelukkig) gewoon een moedervlek was.
Na het controleren van het vlekje ben ik meer en meer gaan letten op me lichaam, bij elk pijntje of iets dat met me lichaam gebeurt zoek ik het pijntje op, en ja zoals vele vindt je natuurlijk dat je bijvoorbeeld ALS,MS of een andere ernstige ziekte hebt.
Ik heb nu al maanden lang vage spiertrekkingen in me linker voet, wat heel soms lijdt naar kramp. Ook krijg ik meer en meer last van tintelingen/spiertrekkingen door me hele lichaam, zoals me handen benen etc. Natuurlijk heb ik dit opgezocht en kwam ik natuurlijk uit op ALS/MS waardoor me dit toch bezig blijft houden. Elke keer stel ik me toch weer gerust en gaat het een paar weken goed totdat ik merk dat ik uit het niets spiertrekkingen heb. In de middag heb ik het meestal druk waardoor ik er tijdens de middag eigenlijk nooit over nadenk, het valt mij op dat wanneer ik niet over ziektes nadenk ik eigenlijk ook nooit tintelingen heb. Wanneer ik tot rust kom en met niks bezig ben beginnen de spiertrekkingen/tintelingen weer en zoek ik het weer op wat me dan weer even laat stressen. Net zoals deze nacht. Voor de rest merk ik dat me armen s'avonds sneller in slaap valt en merk ik dat mijn armen soms een "raar" gevoel geven. Ik slaap voor de rest meer dan goed en leef gezond. Wel drink ik vaak koffie of dranken waar cafeïne in zit.
Na het 5 minuten stressen overtuig ik mezelf dat het nooit ALS kan zijn, waardoor ik snachts er gelukkig niet langer dan 30 min over nadenk.
Zijn er mensen met dezelfde klachten? Zo ja, hoe gaan jullie ermee om?
Heel herkenbaar. Bij gebeurt het ook met episodes. Soms kan het maanden goed gaan en soms ook weken exact dit soort klachten.
Heel herkenbaar dit. Ik heb dit nu sinds vijf weken ongeveer. Het frusterend is, wat doe ik eraan om dit te 'helen'. Het ene moment kan ik er goed mee omgaan en het andere moment denk ik, ik ga dood, erge ziekte. Enz enz. Heb gisteren m'n vitaminen laten prikken, maar daaruit kwamen geen bijzonderheden (shit)!
Hoi Mike,
Ik weet niet of je dit nog leest of dit nog actueel is voor je. Maar spiertrekkingen zijn erg herkenbaar. Bij mij is een extra trigger om meteen erg te denken het gegeven dat ik onlangs ben opgenomen in het ziekenhuis n.a.v. inflammatie van mijn ruggenmerg (de symptomen waren geen spierspasmen overigens, maar een gevoel van elektriciteit in mijn volledig onderlichaam). Ik blijf na binnenste buiten te zijn gekeerd over met heel veel vragen en weinig antwoorden. De tijd moet uitwijzen of ik MS (of een andere neuro-inflammatoire chronische aandoening) heb. Deze stressvolle periode heeft mij naar antidepressiva doen grijpen (die ik maar twee weken heb genomen, waarna ik ben gestopt omwille van de verschrikkelijke bijwerkingen die ik ervoer), waarna spiertrekkingen mij zijn beginnen opvallen. Ondanks dat ik gestopt ben met de antidepressiva, blijven de spiertrekkingen aanwezig. Mogelijks zijn ze stressgerelateerd, mogelijks een gevolg van het letsel die ik nu heb in mijn ruggenmerg.
Los daarvan, spiertrekkingen zijn eigenlijk helemaal niet abnormaal. Heel veel mensen hebben ze, maar wij gaan er gewoon extra op letten en aandacht aan besteden, waardoor ze in ons hoofd worden uitvergroot. Als je geen andere symptomen hebt (zoals tintelingen/spierzwakte) dan zou ik me niet te veel zorgen maken.
Hopelijk helpt dit je!