Dag allemaal,
Kort voorstelrondje.. Ik ben een man van 28 jaar oud, kan best relevante informatie zijn in dit geval.
Ik ben op en aan bekend met hypochondrie en heb dit inmiddels zelf leren kennen. Ook kan ik er gelukkig aardig goed mee om gaan, maar merk dat de afgelopen weken de twijfel er weer wat in sluipt. Gelukkig gaat dit niet meer gepaard met de enorme paniek van eerder, maar ook continu lichtelijk gespannen zijn is geen pretje.
De laatste tijd heb ik last van mijn darmen, eigenlijk na een periode van wat meer stress. Ik heb een periode van relatief veel paniekaanvallen gehad, twee weken ongeveer, zonder duidelijke aanleiding. Gelukkig is dat nu over. Ik heb het idee dat mijn darmen nu opspelen als reactie op die stress. Ik merk ook dat ik last heb van mijn ribben en rug, dus waarschijnlijk verkeerde ademhaling.
Het ongemak, want pijn is het niet echt, in mijn darmen ontstond met een opgeblazen gevoel onder mijn ribben, aan de linkerkant, alsof er een spier verdikt is en tegen de ribben drukt. Inmiddels zit het ongemak meer iets linksboven de navel. Verder heb ik zo nu en dan een pijnscheut, voornamelijk rond de eerder genoemde gebieden maar soms ook in andere plekken in mijn buik. Het drukkende gevoel keert zo nu en dan terug maar is echt al veel minder. Mijn ontlastingspatroon is wisselend. Afwisselend diarree en obstipatie. Vooral 's ochtends diarree, later op de dag lukt naar het toilet gaan aanzienlijk minder goed.
Lang verhaal kort: mijn theorie is dus dat mijn PDS (jaren geleden gediagnosticeerd) is op gaan spelen door een periode van onrust. Door de darmklachten maak ik mij in zekere zin weer druk over enorm ernstige ziektes, wat maakt dat ik in een vicieuze cirkel terecht kom.
Is dit een aannemelijke theorie of doe ik er toch goed aan even langs de huisarts te gaan?
Alvast bedankt!
Het is helemaal juist!
"PDS (jaren geleden gediagnosticeerd) is op gaan spelen door een periode van onrust. Door de darmklachten maak ik mij in zekere zin weer druk over enorm ernstige ziektes, wat maakt dat ik in een vicieuze cirkel terecht kom."
Het is in ieder geval een goed teken als je zelf al objectief naar de dingen kunt kijken en de juiste conclusie aan kunt verbinden
Nu nog leren niet terug te vallen op dit forum maar gewoon mezelf compleet in de hand te houden, haha. Nogmaals dank!
Dat gaat beslist ook nog wel lukken !
Toch nog even een vraag. De afgelopen twee dagen heb ik op en af last van gele diarree, ruikt erg steek ook. Ik heb twee dagen geleden een redelijke hoeveelheid alcohol gedronken. Ik vraag me af of deze kleur van ontlasting daar nog door veroorzaakt kan worden, of dat PDS de boosdoener kan zijn?
Alvast bedankt!
Je hebt PDS en je darmen zullen reageren als je "foute" dingen nuttigt. Dat is niet raar Redelijk veel alcohol en dan waarschijnlijk ook nog vet eten
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Bedankt John! Het is dus niet vreemd dat dit nu ontstaat? Bij eerdere PDS episodes was deze klacht namelijk niet aan de orde.
Nee dat is zeker niet vreemd
Nog even een vraag, dit keer zal ik mijn somatische klachten buiten beschouwing laten. Ik merk nu dat de angst wel echt begint toe te nemen. Dagelijks leven lukt nog, maar het wordt allemaal wat penibel.
Een aantal weken terug merkte ik dat alles wat ik 'moest' doen me eigenlijk te veel was, achteraf bedenk ik nu opeens dat dat zorgde voor stress en onrust. Ik bedacht me net ook dat dit waarschijnlijk de aanleiding was van de paniekaanvallen die ik eerder noemde. Dat gevoel is nu weg, het ging even beter, en toen reageerde mijn lichaam op die periode van stress. Zoals ik al beschreef: dat maakt me weer onzeker en bang.
Is het verstandig dit nog even aan te gaan en proberen mezelf te bedaren of is het goed om dit met de huisarts/psycholoog te bespreken? Een aantal jaren geleden ben ik al eens gestart met SSRI's en ik ben hier al vrij snel weer mee gestopt. Misschien toch goed om zo'n hulpmiddel opnieuw te overwegen, al dan niet in combinatie met de psycholoog.
Alvast bedankt!
Ik denk dat het goed om da tin ieder geval met de huisarts te bespreken
Kan sterker/viezer ruikende ontlasting ook bij PDS en stress? Ik ben me enorm druk aan het maken over alvleesklierkanker, omdat ik pijn in mijn rug en m'n buik heb en de ontlasting zo nu en dan erg stinkt. Rationeel kan ik wel bedenken dat de kans dat ik zoiets dergelijks heb, erg klein is. Ik kom er alleen even niet uit. Woensdag heb ik overigens een afspraak bij de huisarts om mijn klachten te bespreken en om te kijken of er medicamenteus nu iets nodig is.
Ja dat kan
Vandaag bij de huisarts geweest. Ik ben weer gestart met sertraline, 100mg om te beginnen. Vandaag heb ik best veel last van mijn maag en darmen. Vlak boven mijn navel voel ik een spier, denk ik, of mijn darmen. Het is een wat drukkend gevoel. Eigenlijk alleen waarnemer als ik beweeg. Zo nu en dan ook een pijnscheut in die regio. Het vervelende is dat dit precies op de plek van de alvleesklier zit en ik me dus weer zorgen maak. Ik heb het idee dat ik de alvleesklier gewoon voel 'liggen', wat mij weer strekt in mijn angst. Heel vervelend allemaal weer. Ondertussen weet ik wel dat ik geen alvleesklierkanker of problemen heb, maar door alle klachten blijf ik onbewust toch twijfelen. Vreselijk dit.