Hallo,
IK ben een meisje van 16 en ik ben ten einde raad.
Een vriendin van mij heeft vaak last van depressieve momenten. (Soms is ze wel blij, maar s avonds komt het soms in 1 keer opzetten)
Die zijn best heftig. Ze heeft zichzelf nog nooit echt gesneden, maar wel gekrast. Dit heeft ze al eens vertelt aan een leraar, maar daar is verder niks mee gedaan.
De oorzaak is o.a. school dat niet zo goed gaat.
Maar ze heeft ook zelfmoordgedachtes.
Ze vertelt me dat ze het liefst zou willen opgeven.
Ze praat wel met me als ze zich zo voelt, ze appt me dan vaak. En dan appen we een tijdje, zodat ze alles eruit kan gooien.
En ik wil haar echt helpen, maar dit begint me langzaam op te breken. Ik wil niet zeggen dat ze me niet meer moet appen. Want dat mag ze wel.
Ze moet het ergens kwijt, dat is beter dan het allemaal in je houden.
Ook heb ik gezegd dat ze hulp nodig heeft. Maar ze durft/wil niet.
En ik ben echt ten einde raad, wat moet ik nu?
Ik wil haar niet kwijt raken, ze is een goede vriendin van me.
Ik ga in overleg met een gezamenlijke vriendin die er ook vanaf weet. Samen kijken wat we voor haar kunnen doen. Want ze zal zelf geen hulp zoeken. Maar ik ben echt bang dat het goed mis zal gaan als het zo doorgaat.
Wat moet ik doen?
Als ze zelf niet wil wordt het lastig.......Alleen haar ouders zouden dan iets kunnen doen.. De leraar had de schoolpsycholoog kunnen inschakelen..
Dat maakt het nog moeilijker. Ze zegt geen hulp te willen, en als iemand niet wil, gaat het ook niet. Je kunt iemand daarin niet dwingen.
Haar ouders zijn helaas verschrikkelijk blind en worden alleen maar boos om het feit dat het niet goed gaat op school. Ze zien volgens mij gewoon niet dat het niet goed gaat met der.
Volgens mij heeft ze vorig jaar een keer tegen haar moeder gezegd naar een psycholoog te wille. Die zei dat het niet nodig was en het alleen maar geld kost.
De leraar had inderdaad iets moeten doen, maar helaas, ze doen allemaal geen zak.
Dit maakt me zo kwaad. Het lijkt wel alsof ik de enigste ben die doorheeft dat het zo niet gaat. En ik weet het ook niet meer....
Ik zal het mezelf nooit kunnen vergeven als haar iets overkomt.
Ik weet het niet meer...
[quote]Ik zal het mezelf nooit kunnen vergeven als haar iets overkomt.[/quote] Dat zou je kunnen denken als je niet geprobeerd zou hebben om haar te helpen. En zelfs dan is het niet jouw verantwoordelijkheid. Dit mag je dus niet met jezelf doen. Je kunt op haar inpraten, haar proberen te overtuigen dat ze hulp moet gaan zoeken, maar meer kun jij niet doen.