Ik ben nu twee weken bezig met afbouwen van prozac.
Van 20 naar 10mg en nu sinds een paar dagen de 5mg.
Mijn tong tintelt, kan dit hierdoor komen?
Ik gebruik ook Zofran tegen de misselijkheid en Oxazepam.
En als ik na wat dagen helemaal stop, valt dat dan het zwaarst qua bijwerkingen (misselijkheid duizeligheid dromen zweten..) of minder of even zwaar als van 20mg naar 10mg?
Dank!
Je bouwt te snel af !!!!! Dat moet veel rustiger... In 2 weken van 20 naar 5 mg levert alleen maar problemen op.
Is dat echt te snel? Ik heb prozac maar kort gebruikt, niet eens één jaar. Sinds juni begon ik met opbouwen. Prozac maakte me suïcidaal en ik voelde me slechter dan zonder.
Mijn psychiater zei dat Cold Turkey zelfs kon maar dat durfde ik niet! Het opbouwen van Prozac was in één woord vreselijk! Doodziek twee weken lang.
Je kunt natuurlijk kijken hoe het gaat met de 5 mg. Ik zou er voor kiezen om daarna naar 2,5 mg te gaan. Maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen.
Heb je de oxazepam gekregen voor het afbouwen of had je die al?
Ik kreeg Oxazepam bij het opbouwen, Prozac werkte bij mij averechts.. Ik kreeg paniek aan angsten die ik nooit had. Maar mijn psychiater wilde dat ik het bleef gebruiken. Maar ik was er efht klaar mee. Nu ik aan het minderen ben heb ik totaal geen angsten meer. Wel veel rare dromen.. En zweten.
Dat zal dan een gevolg zijn van het afbouwen. Maar dat zal ook weer minder worden.
Ik zou alleen de laatste stap van 5mg naar nul met een tussenstap doen zoals ik eerder al schreef.
Is van 5mg naar 0 gaan heftiger dan van 20mg naar 10mg bijvoorbeeld? En van 10mg naar 5mg?
Ik vind dit namelijk nog draagbaar. Maar het opbouwen (van 0mg naar 10mg) was een hel!
Het schijnt zo te zijn dat de laatste stap het moeilijkst is.
Maar uiteindelijk moet je dat natuurlijk zelf beslissen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ja die laatste stap is naar mijn ervaring het heftigst. Als je lang Prozac of een andere ssri hebt gebruikt heeft je lichaam de aanmaak van serotonine verlaagt omdat een te hoge level van serotonine in je hart en bloedvaten gevaarlijk kan zijn. Een SSRI houdt de serotonine langer vast en zorgt dus voor een hoger level en het lichaam reageert hier automatisch op door de aanmaak te verminderen. Na stoppen kun je behalve onttrekkingsverschijnslen die doorgaans maar 3 tot 6 weken duren dus ook nog te maken hebben met tijdelijk te weinig aanmaak van serotonine. Je lichaam herstelt dit wel weer maar dit kan wel een aantal maanden duren. Over het algemeen hebben gebruikers die jarenlang een ssri hebben gebruikt hier het meeste last van en zou het in jouw geval dus kunnen dat je voornamelijk last zult hebben van de onttrekkingsverschijnselen. Het voordeel van prozac is dat het minder snel wordt afgebroken dan de meeste ssri-s en daardoor zorgt het middel zelf na afbouwen al voor een geleidelijk dalende bloedspiegel. Maar pas op!! Om diezelfde reden kunnen de ontweningsverschijnselen dus ook wat langer op zich laten wachten en kun je er na een week of 6 alsnog door verrast worden. Maar misschien ben je inmiddels al helemaal afgebouwd? Hoe is het nu met je?
Groetjes en sterkte, Happy