ik ben erachter gekomen dat ik winterdepressie heb.. nog geen lichttherapie gehad of zo'n lamp gekocht.. (ben erg veel moe, lusteloos, nergens zin in.. en dan ben je pas 22)
zijn er mensen die dit ook hebben? en ook al gevolg van al die klachten soms aan zelfmoord denken? ik schaam me ervoor want ik mag blij zijn dat ik leef! maar het idee om voor altijd 'rust' te hebben..
het is goed dat je erover "praat" het is niet gek, een depressie geeft dit gevoel.
Het is belangrijk dat je het erkend en iets gaat doen. b.v. gewoon naar de huisarts om er eens over te praten. Hij zou eens bloed kunnen laten controleren op tekorten.
Eet je voldoende en vooral gezond, slik je wat extra vitaminen? Kom je voldoende in de buitenlucht? Dit kan al helpen.
Vooral sporten is goed voor je, maar zoek wel iets dat je leuk vindt anders hou je het niet vol.
zo'n lamp kun je huren bij een thuiszorgwinkel, maar in de zomer kun je gewoon buiten in het zonnetje gaan zitten, zo'n lamp is voor de winter! Je hebt nu dus geen winter- maar een gewonen depressie.
als de voorgaande gestelde dingen niet helpen en de dokter kan niets lichamelijks vinden, maak dan een een afspraak met een Klassiek homeophaat, die kan ook helpen.
Sterkte, Brenda
dankje voor je reactie..
ik heb al meerdere malen bloed laten prikken, heb bloedarmoede en ook pffeifer gehad.. dus het hangt allemaal samen..
sporten kan ik mezelf niet toe zetten, alhoewel ik wel met voldoende beweging bezig ben..
Zelf heb ik ook een paar jaar een depressie, het ene moment wel en het andere moment niet naar mijn gevoel.
Nergens meer zin in hebben, erg moe zijn, huilbuien, gedachten aan zelfmoord ik kan er allemaal over mee praten.
Ik ben 18 jaar en probeer er weer wat bovenop te komen en af en toe lukt dat ook weer redelijk.
Ik schaam me er ook voor voor de buitenwereld vooral omdat ik het gevoel heb dat mensen het raar vinden dat je dat kan hebben op zo een jonge leeftijd.
Daarom doe ik ook als ik buiten mijn huis ben alsof er niks aan de hand is, en zal ik voor heel veel mensen een vrolijk, spontaan, maar rustig meisje lijken.
Homoipatische middelen kunnen goed helpen, bij mijzelf heeft het niet het gewenste effect gegeven en ben er daarom mee gestopt maar ik ken ook mensen waarbij het goed aansloeg.
Ik wens je veel sterkte toe en (al voelt het raar om het te zeggen, want ik ken je gevoel)maar als je uit je depressie komt zie je weer dat je ook kan genieten van het leven.
Soms zie ik dat weer maar het is en blijft nog voor mij wel vechten. maar het is het waard!
ja het klopt wat je zegt..
er zijn periodes.. dagen/weken/maanden dat het allemaal onzin lijkt die depressie.. maar er hoeft maar iets kleins te zijn waardoor je er weer compleet middenin zit.. heel vervelend!!
ik wil niet beginnen aan pillen.. als het eenmaal aanslaat en je stopt er dan mee komt het volgens mij 'erger' terug..
positief denk helpt wel echt heb ik gemerkt alleen als je dan depressief bent dan KUN je niet een positief denken soms.. 🙁
Hey
HEt is niet gek hoor met 22 ik was zelf 18 ben nu middels 23 en eindelijk afgekickt van anti depressiva. Mag ik je 1 tip geven ga even naar je voeding kijken. Ik heb gemerkt namelijk dat met veel vitamine (veel fruit) visolie bij de maaltijd slikken en goed en gezond eten dat dit ook al helpt behoorlijk wat! visolie omega 3 bij de kruidvat en trekpleister te krijgen
Heel veel sterkte
greetz jo
Mensen die in een groene omgeving wonen zijn gezonder en komen minder vaak bij de huisarts met depressieve klachten. De reden hiervoor is dat wonen in een groene omgeving zorgt voor sneller herstel van stress.
Bron: Universiteit van Utrecht, februari 2009
Als patiënten met stemmingsstoornissen weten hoe ze met hun emoties omgaan, kunnen ze ook weer opkrabbelen
‘Stemmingsstoornissen ontstaan door een combinatie van ingeslikte emoties en het negeren van aangeboren behoeften, zoals koestering, waardering, seks, strijd. Als je als kind te weinig wordt gekoesterd doet dat pijn. Die pijn kunnen mensen onderdrukken door zichzelf wijs te maken dat ze geen koestering van anderen nodig hebben. En als je niet leert omgaan met strijd, als elk conflict eindigt in ruzie, dan kun je jezelf aanleren geen strijd meer te voeren. Door je zo te gedragen ontstaan problemen. Uiteindelijk leiden die tot depressie, stress, burn-out of psychosomatische klachten.’
‘In plaats van emoties proberen te beteugelen, moeten patiënten ze ten eerste aanvaarden en ten tweede beleven. Dat beleven gebeurt door erover te fantaseren. Als je bijvoorbeeld boos bent op iemand doe hem dan in je fantasie iets aan. Ben je erg gekwetst, fantaseer dan over die kwetsbaarheid: laat ik me werkelijk zo in een hoek drukken? Ben ik echt zo weinig waard?
‘Het lijkt simpel, maar dat is niet zo. Als je jezelf geleerd hebt om een behoefte te ontzeggen, heb je daar al jaren naar geleefd en is het moeilijk dat zomaar te veranderen. Daarvoor zul je eerst moeten leren omgaan met emoties, weten waar ze vandaan komen en accepteren dat je ze hebt. Pas als mensen weten waar hun emoties vandaan komen, kunnen ze weer opkrabbelen.’
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies