Ik loop al een tijdje met iets waar meer mensen waarschijnlijk mee lopen. Mijn hersens registreren soms hele simpele, onbelangrijke dingen waar ik uren tot dagen tot zelfs maanden lang aan kan denken. Het zijn verschillende gedachten, stel ik zie een rode pen dan kan ik bij wijze van spreken 3 weken lang aan die rode pen denken (uiteraard niet de hele dag lang maar wel op bepaalde momenten van de dag).
Soms zijn het onzekerheden, dan vraag ik mij af of ik iets wel of niet gedaan heb en dan gaan mijn hersens hun volledige fantasie erop los laten zelfs als ik weet dat het niet zo is.
Wat kan ik hier nou het beste aan doen? Ik wil niet elke keer wakker worden waarbij het eerste waar ik aan denk een rode pen is. De methode 'niet eraan denken' gaat vanzelfsprekend ook niet echt want als ik er niet aan mag denken, dan denk ik eraan. Dat is net alsof ik zeg: 'denk niet aan een paarse krokodil' en jawel hoor, je denkt aan een paarse krokodil.
Kan iemand mij hier mee helpen of advies geven over hoe ik met dit soort situaties om kan gaan?
Hoi 19Anoniem66,
Ik had ook enorm last van ongewenste gedachtes, obsessief piekeren (niet effectief nadenken) over m'n problemen waardoor ik mij rot en depressief ging voelen. En ben aan de slag gegaan. En ik wil je wel vertellen wat ik heb gedaan.
Allereerst zul je moeten accepteren dat je ongewenste gedachtes hebt en dat dat veel tijd en oefening kost om er van af te komen. Het is nu eenmaal zo. Maar je weet wat je wilt en dat is je doel.
Als die rode pen in je gedachtes komt wees dan mild naar jezelf toe. Veroordeel jezelf niet (bijvoorbeeld: "Ik ben toch zo stom"). Probeer samen met jezelf te werken en niet tegen jezelf te werken.
Benader het speels met een glimlach. Het is niet erg dat die rode pen er is, het is oke en je bent ermee aan het werk om er vanaf te komen.
Als ik een ongewenste gedachte had dacht ik: " Oeps ! Oke, daar iessie weer. Oh, maar daar heb ik nu helemaal geen trek in. Ik heb geen zin om mij rot te voelen. Gedachte, ik gooi jou ff in de prullenbak (loslaten) want ik ben er klaar mee."
En soms schreef ik zelfs die gedachte op papier en gooide het papier letterlijk in de prullenbak. En dacht: "Zo, daar ben ik dan mooi weer ff van af."
Wees dan trots op jezelf dat je dat zo gedaan hebt en geef jezelf een schouderklopje.
En daarna direct iets gaan doen zodat je afgeleid wordt. Even tv kijken, iets lezen, even de tuin in of iemand bellen. Gewoon voor een paar minuutjes. En dan gewoon weer de dingen doen die die je wilt en moet doen.
En deze oefening dan keer op keer, keer op keer en keer op keer herhalen als die rode pen er weer is.
En op een gegeven moment gaat het je opvallen en zelfs verbazen dat ongewenste gedachtes niet eens meer in je opkomen. Gaat het helemaal vanzelf dat ze wegblijven. En ik kan je vertellen dat dat toch zo heerlijk is en zo bevrijdend !!! Ik ben erg blij dat ik al die moeite en tijd er voor genomen heb. Ik zou mijzelf geen groter plezier hebben kunnen doen. En ik hoop van harte dat jij jezelf dat geluk, (en die moeite en tijd) ook gunt en wens ik je er alle succes mee. En hoop ik je iets geholpen te hebben en dat je er wat mee kunt.
Groetjes,
Lara.