de gouden tip is er helaas ook niet zit ook te overwegen naar een ander ziekenhuis te gaan
Hi Sanne, heel erg herkenbaar dit. Ook het verhaal omtrent feestjes is bij mij ellende en ben nog jong. Hoe gaat het nu met je en je klachten? Heeft de botoxbehandeling geholpen voor jou?
Fisuren zijn nog altijd aanwezig. Ik begin weer veel jeuk te krijgen waarin ik tijdens mijn slaap ga krabben waardoor ik scheurtjes krijg. Dan maar weer een nacht niet slapen. Mijn school,stage en werk lijden er vreselijk onder. Ik heb nu een doorverwijzing naar de proctos kliniek. Bekkenbodem fysiotherapie ben ik 1 keer geweest ook weer 60 euro moeten dokken voor een consult. Ik ben zo moe.
Hier eerst aambeien operatie, nu fisuren, 3 weken geleden operatie en botox, Ondertussen terug veel pijn ,fisuur buitenzijde heel pijnlijk...ben radeloos
In Nederland zou je kunnen gaan voor laser behandeling, maar niet welkom als belg...helaas
Beste Allemaal ,ben wederom aan het zoeken op internet na nog steeds veel pijn te ondervinden van mijn fissuur en tot mijn verbazing kom ik nu pas dit forum tegen mat lotgenoten van een anale fissuur. hierbij wil ik mijn verloop van de fissuur graag met jullie delen. in Juli 2022 kwam ik terug van een paar dagen met mijn zoon naar Duitsland te zijn geweest met de auto. de volgende ochtend toen ik ontlasting had gelijk een hele stekende hevige pijn. op zich heel erg vervelend maar dacht dit is eenmalig nou dus niet. zeker 3 weken ontzettend veel pijn de hele dag door dus ik dacht misschien aambeien, heb hiervoor zalf gehaald bij de apotheek en gelijk beginnen te smeren zonder resultaat dus toen na huisarts en na onderzoek doorgestuurd naar de Proctoloog in het ziekenhuis, deze constateerde een anale Fissuur e n werd naar huis gestuurd met Diltiazem creme en Isosorbidedinitraat enzakjes macrogol mocht dit niet werken dan terugkomen en dan zou ik een Botox injectie krijgen.deze injectie gehad zonder verdoving omdat je al zoveel pijn hebt viel dit reuze mee na 4 maanden nog een botox gehad daarna na 4 maanden nog een wat tevens de max is, wel een lichte verbetering tijdens ontlasting maar de hevige pijn bleef maar de hele dag aanhouden daarna bekkenbodemfysiotherapie zonder resultaat nu in maart 2024 operatie ondergaan maar nu na 6 weken na de operatie verga ik nog iedere dag van de pijn, het begint zodra je smorgens ontlasting hebt gehaden heel vaak moet ik dan smorgens wel 3 tot 4 keer naar het toilet wat ontzettend pijnlijk is deze pijn blijft de gehele dag aanhouden tot ik in slaap val en begint de volgende ochtend weer zodra ik naar het toilet geweest ben en dat is vaak al binnen 5 minuten nadat ik wakker ben geworden. ook ik ben ten einde raad, je hele leven wordt nu gedomineerd door die hevige pijn. fietsen is geen optie meer ook wandelen en autorijden is een drama maar soms moet je door de pijn heen anders heb je helemaal geen leven meer.
Goedemiddag,
Ik heb dinsdag 7 mei ook een operatie gehad aan een fissuur, en ben nu een week verder en heb nog steeds vreselijk pijn. En vooral na ontlasting. Mag ik vragen hoe lang het heeft geduurd dat de pijn weg is, ik trek dit niet meer..
Ja vreselijk pijn en het voelt alsof het na de operatie pijnlijker is geworden. Ik lig na de ontlasting paar uur in bed. Met pijnstillers ik let zeer op mijn voeding ik eet vloeibare eten geen brood.wat is u ervaring?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Goedeavond allemaal
Ik heb ook een fissuur. Ik heb al héél lang milde klachten. Hoe lang? ik kan me herinneren dat ik als jonge tiener 12, 13 jaar al af en toe veel jeuk had aan de anus vooral als ik in mijn bed lag. Ik schaamde me ervoor en ontdekte dat ik het kon oplossen door een nat wc papiertje tegen de jeukende plek te "plakken"". Als ik dan sochtends wakker werd zag ik een klein beetje bloed op dit papiertje, dit kwam een aantal keer per maand voor.
Bovenstaande heeft heel lang zo bestaan eigenlijk tot begin dit jaar de jeuk werd heviger en de "truc" met het wc papiertje werkte niet meer. Ik heb niet zozeer pijn maar gekmakende jeuk. Ik heb eerst zelf zinkzalf bij de drogist gekocht dit werkte een beetje maar onvoldoende. toen ben ik toch maar naar de dokter geweest die schreef eerst Triamcinolonacetonide vaseline zalf voor en later Diltiazem Vaseline cetomacrogolcreme.. die eerste zalf hielp, in iedergeval tegen de jeuk nauwelijks, zelfs minder dan de zalf van de drogist. De tweede creme helpt wel tegen de jeuk, als ik het aanbreng voel ik ook een soort brandend gevoel. Ik gebruik het nu zo'n 3 maanden 2x per dag maar de klachten zijn niet of nauwelijks verminderd. Hebben jullie voor mij nog tips.
achtergronden:
man 35 jaar
zittend beroep kantoorwerk
licht overgewicht
geen andere noemenswaardige medische klachten.
hoi,
mag ik vragen hoe het nu met je gaat, en hoe lang je met de pijn hebt gelopen.
Ik heb precies de zelfde klachten. ik loop hier 1,5 jaar mee ben 7 mei geopereerd heb een botox behandeling gehad aan mijn fissuur helaas zonder resultaat lig na de ontlasting 7u plat in bed. Ik neem pijnstillers in en smeer me in met zalf
Ik lees hier een tijdje al mee en herken heel veel verhalen.
Dit is wat voor mij heeft geholpen:
1. Dieet, dit is toch het allerbelangrijkste geweest. Onderzoek of je ergens allergisch of intolerant voor bent en vermijd dat. Verder genoeg vezels (frambozen, chiazaad, avocado, quinoa) en groente eten en vermijd/ verminder suikers (ook rijst en pasta) waar mogelijk
2. Met meer vezels komt een verantwoordelijkheid dat je goed en veel moet drinken. Drink liever bronwater dan het harde kraanwater wat iedereen zo gezond vind in Nederland.
3. Medicatie, zorg voor regelmatige pijnstilling en smeer je cremetjes op tijd en consistent.
4. Naar de wc alleen als het moet en liever niet als je geen drang voelt.
Tip 5 en 6 zijn naar mijn idee heeft beste voor op korte termijn af te zijn van de spanning op de binnenste kringspier. Hoewel vele een bad adviseren (wat ook erg fijn is een het liefst zo warm of het mogelijk) geloof ik dat een kruik je beter zal helpen. Zorg dat je een warme kruik gebruikt en bij zoveel mogelijk activiteiten het daartegen houdt. Bij tv kijken, eten, slapen/in bed etc. Dit zal echt zorgen voor een ontspannen kringspier wat het herstel van de kloof versneld.
Het tweede gedeelte is castor olie. Ik gebruikte dat vaak voor mijn knieën en andere gewrichten maar ik heb gemerkt dat het daar beneden ook alles soepel houdt en naar mijn idee ook de aambeien enigszins laat krimpen. Of in iedergeval niet opzwellen. Dit smeer ik samen met de andere zalfjes.
7. Draag een grote inkegkruisje in je onderbroek zodat alle cremetjes en olie niet doorlekken.
Ik weet dat het soms hopeloos en uitzichtloos kan zijn, maar het is mogelijk om beter te worden.
Inmiddels heb ik 6 a 7 keer de elastiekjes behandeling gehad, 2x botox maar niets heeft zo goed geholpen als de dingen hierboven. Ik wacht nog wel tot ik een operatie kan laten doen om een hardnekkige aambei te laten verwijderen, omdat ik daardoor vaak last krijg aan mijn kloof. Maar daarna zal het hopelijk klaar moeten zijn.
Succes allemaal een houd vol
GOED NIEUWS
Ik ben nu 3.5 week na de botox en fissuurectomie pijn en klachtenvrij.
De operatie is pijnloos en ik heb in de 3.5 week alleen een paar mini pijn scheutjes gehad, verder NIKS. Niet tijdens ontlasten, of erna, niks. Ik was er heeel erg bang voor maar het kan enorm meevallen.
41 jarige exmilitair ,adhder en perfectionist, nu boodschappen bezorger.
Eerst wat tips.
Volgende bericht mijn verhaal.
Diltiazem easy inbrengen...
De enorme tuut van proctos is onhandig en verbruikt veel crème.
Wegwerpspuitjes van tussen de 1 en 5ml (t uiteinde is even groot) werken perfect, geen gedoe , creme verspilling en ze zijn minstens 2x zo klein als de tuut. 0.5ml creme is genoeg ipv 1ml met tuut. Mikken is wel even wennen, maar zo ging het vroeger ook prima.
Kost 10 cent per stuk bij de apotheek.
Calendulan crème werkt enorm goed bij anale fissuren, het bevordert wondherstel en zorgt voor verbeterde doorbloeding bron; Amerikaanse studies, google ,,role of calendula extract anal fissure,, en download de pdf. Het verhaal begint met een 51 jarige vrouw.
Mijn wondje van de fissuurectomie was na 3 weken dicht, terwijl ik 10 joints a 1.5gr per dag rook. Ik drink niet.
Koop een handbidet, bol 15 euro. Klap de tuut goed uit, vul met lauw water en t werkt perfect als je niet elke keer na ontlasten wil of kan spoelen met de douche. (Na operatie is schoon en droog houden van de wond essentiëel).
Kruik is goed, opwarmbaar pittenkussen werkt ook en kun je goed positioneren omdat het een zacht kussen is.
Incontinentie is minimaal , beetje bloed, paar druppels perdl dag een paar dagen, maar de eerste 2 weken had ik bij ontlastingsaandrang tussen de 0 en 3 seconden voordat het eruitkwam.
Draag maandverband in je ondergoed en verwissel beide 2x per dag de eerste 2 weken na operatie.
Zet in iedere ruimte van je huis een emmer of lege tabaksblik of emmer neer, met een dun laagje water met sop erin.
Moet je echt ergens heen buiten je huis? Luier.
Je kont is deels gevoelloos na de operatie, je moet opnieuw leren plassen en ontlasten.
Wc papier even vochtig maken en aftasten en deppen helpt hierbij, voel met je vingers waar alles zit en je hebt een lekker aaah gevoel door het koele water.
Dit helpt met de kringspier ontspannen.
Volgende bericht mn verhaal.
Het kont goed.
Mijn verhaal begon een paar jaar geleden met steenpuisten vlakbij de anus, sommige net twee koppen. Die kwamen na een paar maanden weer terug. Opeens merkte ik vorig jaar dat ik een uitwendig huidflapje had bij mn anus en volgens de huisarts was dat een litteken van een aambei.
Vaseline zalf gekregen, werkte redelijk.
Tot ik er na een zware depressie veel meer last van kreeg , pijn en jeuk, en moeilijke stoelgang omdat de opening versmald was door het flapje, gevolg, playdoh U vormpjes ontlasting.
Af en toe pijn, 1x bloed gezien, vaak irritatie maar ik werkte nog 6 dagen per week.
Ik kreeg bij de proctos kliniek eerst een injectie, wat niet werkte , en ondertussen moest ik mezelf met mn armen optillen op de wc en met mn bekken kantelen om nog te kunnen ontlasten.
Heel soms wat bloed.
Toen diltiazem creme, en psyllium vezelzakjes, dat hielp met ontlasting, maar de zakjes heb ik maar een paar keer op omdat ze niet zo lekker zijn vindt ik. ( ja stom)
De creme is een must, met crème gaat het ontlasten ok, pijnloos , zonder crème niet.
Werken ging op een gegeven moment niet meer, rond januari dit jaar, de pijn ging van alleen maar kunnen liggen naar gewoon uit kunnen, en weer terug naar alleen liggen met pijn krampjes en ontlasten duurt heel lang, 15minuten ipv 15 seconden, van net zitten tot doorspoelen.
Op goede dagen heb ik nog twee keer geprobeerd te werken, met 4 dagen lang bijna constant pijn.
Mijn bekkenbodemspier was zwaar verkrampt, en ik heb voor de operatie nog bekkenbodemfysiotherapie gehad, grote onzin, kon meegegeven worden als A4tje bij proctos.
Je krijgt twee dingen te horen,
1 probeer de anus licht te ontspannen en te rekken door de creme met je vinger en n plastic handschoentje on te brengen.
2 haal een krukje, zorg voor warmte.
That's all folks.
Ik vond op internet;
Bij ontlasten inademen door je neus en 5x uitademen in, en met je buik, en ooo zeggen om te ontspannen,handen op de knieën, en mmmm zeggen om te drukken terwijl je je handen in je zij houdt.
De bekkenbodemfysio mag wel iets uitgebreider, ik zat daar echt van, ok , zonde van mn tijd, geef een A4tje of linkje mee volgende keer.
In overleg heb ik 27 juni 2024 een botoxinjectie en fissuurectomie gehad.
Vlak erna lekker maar beetje wazig, je krijgt eten, lekker bed, geen pijn, heb dezelfde avond nog 3 uur op de layatation gespeeld schuin liggend in de bank.
Ik noemde opnieuw leren plassen en poepen maar dat valt reuze mee, ik had alleen qua incontinentie een paar scheetjes, en bij ontlastingsaandrag een paar seconden reactietijd, en plassen geen probleem.
De eerste keer is even vreemd, bij plassen helpt bij mannen lucht op de penis blazen om het plassen te stimuleren, bij vrouwen moet je lenig zijn of wapperen of een buisje gebruiken maar deze blaastip werkt goed.
Aftasten met vingers helpt bij de eerste keer poepen, even wcpapiertje paar druppels vocht op en voelt u maar, voorzichtig deppen met de middel of wijsvinger voel je de anus en dat helpt met het gevoelloze, wat na een week al een heel stuk minder is en na 2-3 weken voelt alles weer normaal.
Ik heb wel twee kleine zachte stukjes vlakbij mn anus in de billen maar verder is alles weer ok nu na 3 .5 week.
Ik heb 6 dagen niet gepoept na de operatie,toen kreeg ik het wel moelijk want er stond druk op mn buik,bekken ongeveer, en in overleg met proctos 2 extra macrogol zakjes genomen, ik twijfelde nog om poppers(google dat maar niet, maar het werkt wel zo goed dat het er uitvalt zonder dat je het merkt lol, ooit als 16jarige op het toilet getest) te halen, maar ineens kwam het terwijl ik nog stond, wel op het toilet al, en ik ging eerst nog 6x per dag, nu na 3 weken ongeveer 3-4x, normaal ging ik 2x achter elkaar in de ochtend. Het ritme begint weer terug naar normaal te gaan.
De eerste week kon ik moeilijk lopen, nauwelijks traplopen en niet tillen zitten of lang staan of op mn buik liggen. Laat staan naar buiten.
Ik had in elke ruimte n emmer staan en alle emmers 2x nodig gehad, het is best apart om in je woonkamer te moeten, maar met n dun laagje sop gooi je t zo in de wc en spoel je m zo om.
Ik woon alleen, dat scheelt enorm lol.
Na 2 weken kon ik al naar buiten, lopen , stukjes zitten, en heb nu in week 3.5 aan het water gezeten en hoefde pas weer toen ik de deur thuis dichtdeed.
Vandaag een wasmachine voornamelijk in mn 1tje 2 hoog geduwd, met mn benen, dat ding glijdend op de trap, armen aan leuningen, hulp die de bovenkant begeleidde, ging prima, terwijl ik maar 65kg weeg.
Op een paar mini pijnscheutjes na heb ik dus geen pijn, niet met ontlasten, of met een onverwachte beweging.
Ik had de eerste 3 dagen wel een tramadol genomen om iets langer dan een paar uur te kunnen slapen.
Verder 3 weken lang paracetamol en ibuprofen op.
Ik kreeg 35 macrogol zakjes maar ik heb er 8 van op in de eerste week en daarna niks meer.
Ik eet wel veel gevarieerder en gezonder, brinta plus rozijnen, 4 sneeën brood met verschillend beleg, fruit-en groente shakes met 20 verschillende soorten, daarvan 1 om de dag om mn microbioom te verbeteren, en naast avondeten een zakje psyllium vezels.
Ik heb voor de zekerheid lidocaine zalf gevruiktvin de eerste 2 weken na de operatie, daarna niet meer.
De calendula zalf smeer ik elke keer na ontlasten en reinigen, vanaf week 2 mee begonnen en de wond is nu na 3 weken dicht en goed genezen. Zoals eerder genoemd is calendula zalf bewezen en perfect voor fissuurwondgenezingsondersteuning. Het verwarmt, verlicht , en verzacht ook nog.
Extra tips
Leg een exta dekbed of 2 op je bed, en op je bank.
Tegen een los groot bankkussen aan liggen met je benen erop kan heerlijk zijn, of op de buik op datzelfde kussen.
Bewegen lijkt tegenstrijdig maar is essentieel voor herstel, na de eerste week of zodra het kan probeer zoveel mogelijk stukjes te lopen en of te bewegen om de stoelgang in gang te houden.
Er is dus hoop en ik hou jullie op de hoogte als het ooit niet goed meer gaat.
Mijn alias is n oud videokanaal van me, ik was altijd al gefascineerd door het onderwerp poep , liet altijd al veel winden en had het snelheidsrecord op de wc, en het is ook ironisch en typisch dat dit mij weer moest gebeuren.
Les is dus, als je gaat, lekker rustig, want als je lekker rustig gewend bent, zul je na de operatie ook lekker rustig moeten.
Ik ging vaak zo snel mogelijk, na de operatie ook, en nu heb ik meer moeite en tijd nodig om de controle over de aandrang weer terug te krijgen.
Ik hoop over een week of twee weer te kunnen gaan werken, en wens iedereen die dit leest succes toe, en twijfel niet over schaamte bij de huisarts over je kontwond, ga zsm. Ik kon pas ingepland worden voor een botoxoperatie op zn vroegst na 2.5 maand.
Het kont goed,
Robert.
De diltiazem crème gebruikte ik de eerste week na de operatie alleen uitwendig, meer durfde ik niet, daarna weer 2x per dag ,via het eerder genoemde makkelijke wegwerpspuitje.
De truc is , omdat je de crème uitpoept, om na de ochtendontlasting in te brengen en voordat je gaat slapen zodat het zolsng mogelijk binnen blijft.
Dat was ik nog vergeten.
Hallo lieve mensen,
Even een berichtje voor iedereen die alles al heeft geprobeerd en er moedeloos van wordt.
Ik loop zelf al 8 jaar met problemen als aambeien, fissuren en heb vier operaties gehad voor marisken. Na veel onderzoek ben ik tot inzichten gekomen die ik graag met jullie deel, in de hoop dat het iemand helpt.
De belangrijkste oorzaak van deze klachten is vaak een te hoge druk in het anale gebied. Dit kan ontstaan door harde ontlasting, zwaar tillen, zwangerschap, maar vooral door stress. Stress zorgt ervoor dat je lichaam hormonen zoals adrenaline aanmaakt, wat leidt tot spierspanning in het hele lichaam, ook in de kringspier. Dit kan zorgen voor problemen zoals aambeien en fissuren. In plaats van alleen de symptomen te bestrijden, is het belangrijk om de psychische oorzaken aan te pakken en te leren je lichaam tot rust te brengen.
Tips:
* Praat met een psycholoog over je stress.
* Zoek manieren om stress te verminderen.
* Botox kan tijdelijk helpen om de druk te verlagen.
* Je kunt zelf de spier voorzichtig oprekken met een medische dilatator om de druk op de vaten te verminderen.
Ook de Germaanse Geneeskunde biedt interessante inzichten. Deze theorie stelt dat lichamelijke klachten vaak een gevolg zijn van een psychisch conflict waar het lichaam biologisch op reageert (door je te behoeden/door je te beschermen). Bij anale klachten kan dit bijvoorbeeld te maken hebben met identiteits- of territoriumconflicten. Het opsporen en oplossen van deze conflicten via therapie kan verlichting bieden. Hier zijn ook interessante boeken over geschreven.
Reflectie:
Kijk naar de momenten waarop je klachten had en wanneer niet. Wat was er anders in die periodes? In mijn geval kwamen de klachten vooral op tijdens stressvolle periodes op het werk, maar verdwenen ze tijdens ontspannen vakanties. Stressmanagement is voor mij dan ook essentieel gebleken.
Natuurlijke ondersteuning:
* Fenegriek en duizendblad kunnen helpen bij de gezondheid van het anale gebied.
* Ashwagandha is een algemeen stressverlichtend kruid.
Dit is misschien een andere kijk op het probleem dan je gewend bent, maar deze inzichten hebben mij veel verlichting gebracht. Het is een proces, maar ik heb goede hoop dat ik mijn klachten volledig onder controle kan krijgen.
Heel veel sterkte!