Sinds paar maanden weet ik dat ik een fissuur heb, wat een hel. Als ik alle verhalen hier lees dan zinkt de moed me in de schoenen. Ik heb 10 jaar geleden endeldarmkanker gehad en ik bleek daarvoor het erfelijke gen te hebben. Bij een operatie hebben ze destijds een flink stuk darm en endeldarm verwijderd. Maar terug naar nu, ik ben bij Xpert Clinics geweest, die schrijven Diltiazem zalf voor. Ik heb daar geen hoofdpijn van, maar voel me wel erg naar, beetje rillerig en zwakjes. MAAR nu ga ik volgende week mijn droomreis maken, 4 weken met de camper door Amerika. Maar ik zie enorm op tegen lange wandelingen, de pijn en klachten zal daardoor nog erger worden ben ik bang. Volgens de arts kan het niet pijn doen als ik loop, nah, dat doet het dus wel. Hebben jullie tips? Alvast bedankt!
Hallo,
Ik lees hier mee.
Ook bij mij is t weer raak. Ik baal er ontzettend van.
Ik heb 11 jaar geleden botox en operatie gehad (lis methode) en toen is het jaren goed gegaan (het bleef altijd wel gevoelig dus moest altijd goed opletten met mijn ontlasting)
En nu weer die ellende, ik word er depressief en angstig van.dit omdat ik weet hoelang ik vorige keer met pijn liep.
Ik ben sinds vrijdag begonnen aan de diltiazem zalf maar ik heb nog zo'n pijn. Het lijkt wel of die zalf t alleen maar erger maakt pff. Ik kan me dat niet herinneren van 11 jaar terug maar ja.
Me ontlasting is al zacht (gebruik macrogol) maar toch blijft t zo'n pijn doen 🙁
Zelfs lucht (scheet) doet pijn
Geen tips. Ik hoop dat je kan genieten van je reis!
Mijn fissuur is in het jaar 2021 ontstaan. Mijn hele leven heb ik al onderliggende klachten. In 2021 ontstond er veel pijn. Na lang rondlopen ben ik toch naar de huisarts gegaan. Mijn huisarts heeft gekeken d.m.v. rectaal toucher en heeft daarna Diltizam en Macrogol voorgeschreven. (macrogol was ik al bekend mee vanaf mijn jeugd)
Na 3 weken actief smeren pas exact op de mijn verjaardag (toevallig) mijn laatste pijnlijke toilet bezoek. Ik ben daarna ook gestopt met smeren wat niet bepaald slim was. Het heeft 3/4 maanden pijnloos geduurd voordat de fissuur weer terug kwam.
Ik ben daarna ook weer naar mijn huisarts gegaan. Ook deels omdat ik die tijd met regelmaat gek reageerde op bepaalde voeding. Door een bloedtest ondervonden dat ik PDS heb. Met de neiging naar obstipatie en soms diarree/dunne ontlasting. Geen gluten- of lactose allergie o.i.d. Mogelijk dat dat mijn ontlasting dik zou kunnen houden. Ik ben daarna ook direct weer door gegaan met smeren van diltiazem en het gebruik van macrogol. En gaat steeds weg en komt ook steeds weer terug. Dit gaat steeds door. Ondertussen heb ik mijn manier gevonden om er goed mee te kunnen leven, ondanks dat dit natuurlijk niet echt prettig is. Ik heb soms zeer pijnlijke momenten.
Eindelijk door gestuurd naar de proctoloog. Fijn dat je terecht komt bij iemand die er veel over weet en je begrijpt ook de angst die erbij komt kijken.
Gezien mijn fissuur toch nog eens aan de diltiazem kuur gezet. Die pakt soms goed op. Dit wacht ik even af.
Ik heb nog een aantal handige tips misschien voor 'lotgenoten' 🙂
- Probeer te ondervinden waar eventuele dikke/droge ontlasting vandaan komt (allergie of aandoening bijv.)
- Pas eventueel je voedingspatroon aan.
- Eet vezelrijke voeding (dit zegt iedereen, maar is wel echt een goede oplossing ik eet veel roggenbrood)
- Genoeg water drinken
- Bij een kuur doorsmeren ook al is de wond 'genezen' of deels weg.
- Na het toiletbezoek warm washandje gebruiken en goed schoonmaken.
- Bij obstipatie Microlax gebruiken. Dan hoef je niet te persen dit voorkomt veel ellende
Als ik sommige berichtjes van jullie lees heb ik oprecht medelijden! Ik hoop dat het snel met jullie beter gaat en dat er licht aan de tunnel komt. Ook voor mij, ik weet dat ik er nog steeds niet van af ben. En dan zal nog wel even duren. Ingrepen probeer ik niet te doen....