Ben nu een week verder na mijn operatie.
De balzak is ongeveer net zo groot als voor de operatie en heb wat last van een zeurderig gevoel in het gebied. Als het goed is verdwijnt die verdikking heb ik me laten vertellen. Voorlopig wordt het echter lijkt het niet minder. Maar misschien heb ik te weinig geduld.
Misschien heb ik er iets te makkelijk over gedacht. Valt toch iets tegen.
@Eddy: zoals je hier hebt kunnen lezen zijn de ervaringen van mensen met deze operatie nogal verschillend: bij de één gaat het van een leien dakje, de ander heeft meer problemen.
In de info die ik bij m'n operatie meekreeg staat dat de zwelling 4 tot 8 weken post operatief aanwezig kan zijn. Er staat niet in welke mate, binnen welke termijn je enige verbetering kunt verwachten of waaraan je kunt zien dat er iets fout zit.
Ik neem aan dat je hierover contact hebt met je behandelend arts. Mocht je daar behoefte aan hebben kun je natuurlijk altijd een second opinion vragen. Zelf vond ik het ook moeilijk om in te schatten in hoeverre alles in orde was, domweg omdat je met deze situatie totaal onbekend bent, je kunt het dus ook niet vergelijken met een eerdere ervaring. Maar schroom, indien nodig, niet enige assertiviteit te tonen; ook artsen maken fouten 🙂
Hallo, ik heb aandachtig zitten lezen en kwam tot de conclusie dat ik ook maar eens de hydrocele liet weghalen.
afgelopen maandag gedaan.. operatie viel me mee ( algehele narcose ).. na de operatie tenminste na dat ik bijkwam gelijk een strakke ondergoed aangedaan.. nu heb ik een de rest van de dagen enorm rustig aangedaan ook al ervaar ik niet veel pijn maar wel ongemakkelijk gevoel ben ik toch enigszins bezorgd.
Mijn balzak is enorm gegroeid, er lijkt vocht in te zitten.. is dit normaal zo kort achter de ingreep?
Hai anoniem 09,
Op zich is dit nog niet iets om je direct zorgen over te maken. Waarschijnlijk is dit wondvocht. Door de losse structuur van het weefsel kan het nogal opzwellen (er is geen 'tegendruk' van omliggende dingen), maar dat moet naar verloop van tijd wel weer weggaan. Waarschijnlijk heb je over een week (of twee) een afspraak met je uroloog voor controle. Ik zou in ieder geval tot dan wachten met me zorgen te maken.
Eens met HenkB, maar (misschien ten overvloede): mocht je je toch zorgen maken, neem dan contact op met de arts, de poli of de afdeling waar je geopereerd bent. Uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het is om je zorgen te maken over zoiets; ook al is er achteraf niets aan de hand, op het moment zelf zit je er vaak erg mee, gewoon omdat je het niet wéét. Alleen daardoor al wordt het steeds groter. Is er wel iets aan de hand, alla, dan is dat in ieder geval duidelijk en kan er iets aan gedaan worden. Sterkte ermee!
Nou een week verder,
Ik ben inderdaad terug gegaan en me laen vertellen dat het of een nabloeding maar miss ook wel een infectie zou kunnen zijn, of een breukje ( liesbreuk of dergelijk ). ik ben met die info naar huis gegaan en ik heb rustig enkele dagen aangekeken hoe de balzak toenam in grote. de wond die enigzins genezen was bleek ook weer open geraakt.. ik ben toen terug gegaan naar de poli, de uroloog heeft toen een spuitje ( heerlijk gevoel NOT ) er een geplaatst "1 met verdoving en een wat grotere"en zo de balzak wat leeg gezogen. er kwam flink wat oud bloed mee... conclusie nabloeding. nu ben ik nog geen 48 uur verder en me balzak is weer net zo groot :(.... toch wel frustrerend!.....
Hai anoniem 09,
Balen dat het zo bij je loopt. Bij 99% gaat het gewoon goed en bij jou is er een complicatie. Ik behoor ook tot de 1%-groep met een complicatie. Ben in juni 2010 geopereerd (zie mijn eerdere posts), en heb zojuist mijn zevende (!) punctie gehad omdat bij mij ook steeds weer (schoon) vocht ophoopt. Als het nu niet ophoudt, volgt er een tweede operatie omdat er zich hoogstwaarschijnlijk een nieuwe pocket heeft gevormd.
Mede door een second opinion in een ander ziekenhuis weet ik zeker dat er goed gehandeld is, maar dat het menselijk lichaam nou eenmaal geen machine is en altijd een onvoorspelbare factor zal houden.
Wat moet jij met deze info? Mijn advies: blijf vooral zelf goed aan de bal en probeer de controle over het proces te houden. Maak aantekeningen van elk gesprek en elke behandeling zodat je, indien nodig, iemand anders goed kan informeren over je geschiedenis. Maak je ook nog niet teveel zorgen: doordat de balzak 'los weefsel' is, zwelt het relatief snel op waardoor alles een stuk erger lijkt. En als je geen goed gevoel hebt bij de behandeling door jouw arts, regel dan gerust een second opinion.
Sterkte!
Ik vind dit een goed advies omdat je zelf jouw lichaam het beste kent en omdat je zelf regelmatig kunt controleren waardoor je weer beter voor jezelf kunt zorgen als er iets aan de hand is.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dag allemaal. ik ben afgelopen donderdag geopereerd. De eerste twee dagen alles prima, gisteren even naar de stad geweest. Fout! Daarna een zwelling, de wond is ook nog open en lijk niet dicht te gaan. Lig nu in bed, voel me ook grieperig. Advies, doe na de operatie direct rustig aan, ondanks dat je je goed voelt. Vraag, wie herkend het griepgevoel, hoort dit bij de klacht?
Het griepachtige gevoel, en met name de koorts die bij griep hoort, kan een direct gevolg zijn van een bacteriële infectie in de open operatiewond.
Dit kan levensgevaarlijk zijn !!!
Laat de wond en uw verdere gezondheid controleren door een arts.
De huisarts is vanmorgen geweest en geeft antibiotica, vermoedelijk ataat de griep los van de ingreep en komt dit er gewoon bij. De zwelling is minder geworen. De verwachting is dat het binnen twee dagen beter met me moet gaan.
Fijn dat je zekerheid hebt, en rust omtrent de oorzaak. Goed trouwens dat de huisarts is langs geweest voor controle. Beterschap verder.
Hallo
Ik ben afgelopen maandag aan een hydrocele geholpen en is in 1x een sterilisatie uitgevoerd.
Dit onder algehele narcose.
Na het wakkerworden en een uurtje op de dagverpleging te zijn geweest voelde ik me kip lekker.
Ik mocht ook al eten als ik thuis was.
Dat heb ik geweten , een koekje gegeten , wat cola gedronken en een sigaret gerookt.
Dit kon volgens de verpleger geen kwaad.
Nou ik heb het gemerkt , ik kreeg het opeens bloedheet en begon hevig te transpireren.
Binnen 30 seconden waren mijn kleren best nat.
En daarbij kreeg ik vrijwel geen lucht.
ook ging ik zowat van mijn stokje af , ik denk als dat even had aangehouden dat ik zo van de stoel was gevallen want ik zag de sterretjes al aankomen.
gelukkig moest ik overgeven en kwam de maaginhoud er uit en verdwenen de problemen meteen.
Daarna ben ik naar huis gegaan om nog wat te slapen.
's nachts werd ik wakker met het gevoel alsof iemand je onder je klokkenspel geschopt had.
Meteen 2 paracetamol's ingenomen en toen verdween de pijn.
De paracetamols slik ik nu nog steed om de pijn die er nu nog is nog een beetje te dempen.
Het enige dat ik nog voel is het trekken van het gaas wat in de suspens...en nog wat zit.
Dit zit aan de wond vast geplakt.
Ik ga zo voor het eerst in bad en dan kan ik het gaas los laten weken en me een beetje wassen en nieuw gaas er in leggen.
Verder viel het me vanmorgen op dat de testikel maar 1/4 in grootte was afgenomen.
Toen maakte ik me zorgen maar mij werd verteld dat dit gewoon zwelling is.
Ik ben eens benieuwd hoe het af loopt.
Indd wel balen, en ik heb indd ook begrepen dat er rond de 1 - 4 % complicaties kunnen ontstaan.
@henk B.
Ik lig nu in het ziekenhuis, ik had vorige week een echo controle, en daar zagen ze een beweging, die hebben de uroloog gebeld en ik moest direct maar terug naar de poli, daar gekomen werd er gelijk een nieuwe afspraak gemaakt ( maandag 24 jan ) voor een operatie om zo het nabloeden te stoppen.
Echter was er wondvocht , miss ontstaan door de prikken van de zaterdag ervoor toen hij +_150cc er uit gezogen had. anyway ik kreeg ook een drain om zo te kijken of er nog bloeding is etc. ik zou als alles goed was dinsdag trug naar huis mogen maar nu ist woensdag en ik lig er nog 🙂 maar ondanks de enorme pijn die ik nu heb, heb ik een goed gevoel over de operatie.
nu moet ik ook zeggen dat de Uroloog een zeer vakkundige maar ook een rustige man is en oogt, dit geef je ook vertrouwen.
Hij had mij alles al van te voren uitgelegd, ook heb ik me voor ik aan de operatie überhaupt begon goed laten inlichten van eventuele problemen zoals ik nu heb.
Nogmaals ik zal er vast later na terug kijken met een positieve manier alleen nu voelt het even niet leuk aan 🙂
Bjorn,
Die gaasjes, ik had ook voor 10 sec de gaasjes gebruikt, ik keek er na en dacht dat gaat pijn doen als ik die verwijderd.
Inlegkruis ( Always ofzo ) echt waar dat is een super uitvinding! en je voelt je de hele dag fris ( die laatste zin was een geintje ) wat betreft de zwelling. als je voorzichtig voel dan voel je ook geen vocht maar te teelbal die heeft namelijk ook wat te verduren gehad.
Over de narcose, ik heb erna gewoon gegeten en gedronken en ik had echt nergens last van. alleen nu met de 2de operatie heb ik echt pijn. volgens mij knieën ze me stiekem 's nachts hahahaha