Dat is dan wel wat minder....hopelijk deze keer dan wel goed.....
Ook ik heb deze operatie ondergaan met nagenoeg dezelfde bijverschijnselen,nu 5 weken verder,nog steeds enige zwelling maar afnemend,mocht 6 weken niet sporten,fietsen zwemmen en zwaar tillen.Wel iets meer huid over aan m,n scrotum nu de hydrociele verholpen is.
Allereerst wil ik alle mannen bedanken, die de moeite genomen hebben om hun vragen / ervaringen op dit forum te plaatsen. Het helpt bij het maken van keuzes.
Zelf heb ik (63 jr) al een ruim aantal (> 5) jaren last van een geleidelijk in omvang toenemende hydrocele. In 2012 stond ik op het punt om er toch werk van te laten maken ( onder het mes te gaan); echter door de ervaringen op dit forum heb ik het een paar jaar voor me uitgeschoven. Net als Henk 08 ben ik een fervent fietser en ik zag het al voor me: niet kunnen fietsen… Dus jaren uitgesteld…
Echter deze winter werd de overlast (drukkend gevoel in de lies/ onderbuik) me te hinderlijk.
Op 16 maart j.l. geopereerd. Gekozen voor een ruggeprik. Een temazepam om wat slaperig te worden (=standaard procedure). Maar ik bleef goed wakker. Kon tijdens de operatie vragen stellen aan de opererend uroloog.
Na een ½ uurtje was het klaar. Dan in de verkoeverkamer bijkomen, totdat m’n tenen kon bewegen. Echt een bijzondere gewaarwording is dat: een tijdelijke totale dwarslaesie vanaf niveau L2-L3). Geen gevoel, geen beweging; volledige machteloosheid in je onderlijf. Gelukkig trekt in een paar uurtjes bij.
Na 2 dagen dacht ik: nou dat is meegevallen. Maar een paar dagen later kreeg ik geleidelijk meer last van pijn en zwelling in het scrotum. Schrijnend, zeurend gevoel van wisselende intensiteit.
Nu – 3 weken later – is er nog steeds sprake van wisselende, schrijnende pijn (onderzijde scrotum) en fikse zwelling. Eigenlijk is de omvang tov van voor de operatie niet veel gewijzigd. Wat wel gewijzigd is, is de anatomische situatie in het scrotum. De balzak waarin de testis + hydrocèle zat is “omgeklapt” en de flappen zijn elkaar gehecht. De teelbal wordt nu dus niet meer omgeven door de balzak, maar door vliezen van het scrotum (hier zijn instructieve, doch afschrikwekkende Youtube filmpjes over te zien).
ADVIEZEN:
- Stel de operatie uit, zolang je de last kunt hebben.
- Als het dan zover komt dat operatie gekozen wordt:
- Hou je de 1e week echt gedeisd en lig veel. Ik heb alle reacties op dit forum gelezen en het valt op dat er veel variatie zit in de termijn van last. Maar wat me ook opvalt (en dat gold voor mezelf ook): de eerste dagen na de OK valt het mee, maar daarna neemt bij velen de pijn en zwelling toe. Anticipeer daarop door juist die eerste dagen het bewust kalm aan te doen, ook al voel je je alweer een hele Piet.
- Neem dus voldoenderust ná de operatie: 3 tot 4 weken heb je wel nodig, voordat je weer “operationeel” bent. Het is uiteraard afh. van wat voor werk je doet. Ik heb staand, lopend, dus belastend werk in de Zorg. Regel dat je ruimte hebt (in tijd) om veel te liggen de eerste weken. Horizontaal is de afvloed van vocht beter.
- Draag een suspensoir + strakke onderbroek en evt. nog een zwembroek daaroverheen. Steun aan het scrotum voelt prettig en je voorkomt dat er gemakkelijk meer vocht zich ophoopt in het scrotum.
- Slik pijnstillers: pcm is louter pijnstillend; ibuprofen / voltaren heeft daarnaast ook een ontstekingsremmende werking.
- Weer fietsen? Op een rokzadel heb je minder last van druk op het scrotum.
Ik hoop dat de reductie van pijn en zwelling nu doorzet. M’n uroloog geeft wel aan dat de variatie in herstel behoorlijk varieert per persoon. 2 tot 6 weken is zo’n beetje de normale spreiding.
Fietsen heb ik nog maar mondjesmaat gedaan In week 3 paar keer een paar km. De reactie viel me nog tegen.
Vraag aan Henk08 en andere sportievelingen: hoe staat het met jullie sportieve mogelijkheden momenteel? Fietsen / hardlopen? Pijnvrij? En hoe houdt het klokkenspel zich tijdens het rennen / fietsen?
Ik heb een vraagje.
ik heb gisteren na het lang hebben van een hydrocele een ingreep gehad aan de rechter testiekel.
Nu heb ik schrik dat ik onvruchtbaar ben en geen sexuele driften meer zal hebben
Heeft iemand dezelfde ervaring en vrees gehad dan hoop ik op een antwoord want dit gaat wegen op mijn relatie en ben er nu al licht depressief van aan het worden
Heb je ook erectieproblemen gehad ?
Ik heb zo'n vrees dat de uroloog mij impotent heeft gemaakt
Nu wil ik ten rade gaan bij een psycholoog/seksuoloog
Ik zou je willen aanraden om eerst eens even alles te laten genezen voordat je in paniek raakt. Daar is namelijk geen reden voor.
kun je iets meer zeggen over je verkleving waar je over sprak?
ik heb een gelijkaardige situatie (spatader verwijderd via lies; nu jaren later vocht rond testikel)
Hoe is het vocht bij jou verwijderd? via een punctie en dichting of via een "omklapprocedure"?
Mvg
Kristof
Even ter aanvulling alles is goed gegaan bij mij,
Maar pas bij mij na 2 weken kon ik weer redelijk lopen en een broek aan .
De eerste week veel liggen. Dit verschilt dus per persoon.
Doe 2 x per dag een nieuwe steriel gaasje over de wond, pus komt er gedurende de dag uit.
Verder de goede tip hier gelezen ; een kussen tussen je benen met slapen is prettig!
Hechtingen zie je bijna niks van terug.
MIjn nadeel is echter 1 maar verkies dat boven een grote waterzak. Je voelt dat het in de weg zit . Met bewegen zeer irritant.
NADEEL is dus dat het vlies om de bal wordt weggesneden en bovenin wordt omgekapseld. Dus om je bal zit een vlies met daarin vocht. Dit vocht werd dus teveel en niet opgenomen door lichaam.
Nu weet ik waarvoor dit diende! Een soort bescherming van je bal.
Ik kan je garanderen dat je bal zonder dit vlies gevoeliger is voor aanraking.
Als je kinderen hebt of iemand stoot je in die omgeving met iets, laat staan voetbal.
Dan is de pijn 3x meer.
Dat is balen, klein tikje en je voelt het al..niet prettig.
Normaal zwemt die bal dus in je vlieszakje...
Het is niet anders , kunt niet alles hebben
Was geopereerd in een museum te Lelystad genaamd MC ZUiderzee.
Vroegah werd daar de serie "Medisch centrum west " opgenomen.
Oud en vervallen maar het werkte
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hallo lieve mensen,
Wij hebben dus een enorm rotte ervaring gehad.
Mijn man liet zijn Hydrocele weghalen, na drie dagen kreeg hij hevig pijn en kon niet zitten en liggen. EH gebeld konden niks voor ons betekenen, dit was op een donderdag op maandag was hij geopereerd. Zaterdag kon hij de pijn niet langer dragen en zijn wij naar de EH gegaan, wij werden naar huis gestuurd zonder pijnstillers en mocht de pijn erger worden moesten wij ons melden maandag ochtend bij afd Urologie. Maandag gemeld, uroloog gekeken, wond was gesprongen en er kwam vocht en bloed uit. Antibiotica gehad, tramadol en diclofinac. Gelukkig kreeg mijn man uitslag van de antibiotica waardoor we woensdag weer aan de telefoon hingen. De uroloog die mijn man had geholpen vond alles te lang duren en zeker omdat hij nog steeds niet kon zitten, liggen , staan en lopen.Er werd aan mijn man gevraagd of er behoefte was om langs te komen, dus mijn man naar het ziekenhuis waar hij al twee keer naar huis was gestuurd. Er is een echo gemaakt en conclusie was dat zijn bal was afgestorven. Met een spoed operatie is zijn bal verwijderd.
Denk goed na of je echt ongemak ervaart van de Hydrocele voordat je deze laat verwijderen. Mijn man zou nooit deze ingreep hebben gedaan als hij wist dat dit risico erin zat.
Gelukkig zijn er meer goede verhalen als slechte maar ook deze mogen gemeld worden.
Dat is een heftige en vervelende ervaring. Er zijn natuurlijk altijd risico's aan operatie's maar dit lijkt toch echt meer op een medische misser...en geen te verwachten complicatie
Hallo,
Ik sta zelf op het punt om me te laten behandelen aan een hydrocele aan de linkerkant (van ongeveer 8 cm). Echter lees ik op allerlei forums een dergelijke hydrocele eigenlijk altijd pijnloos is. Nu moet ik zeggen dat pijn inderdaad een te groot woord is, maar ik heb er toch echt last van. Dit varieert van tintelingen in mijn scrotum, tot een gevoel van lichte steken (alsof er met een vorkje licht in wordt geprikt). Mijn uroloog weet niet waar dit vandaan komt en heeft me nu doorgestuurd naar een bekkenbodem fysiotherapeut.
Daar ben ik inmiddels geweest en hij heeft inderdaad middels een elektrode (die anaal wordt ingebracht) geconstateerd dat er teveel spierspanning op mijn bekkenbodemspier staat.
Ik weet nu dus niet of ik op de goede weg ben met de behandeling van de bekkenbodemspier (lang traject, en voor mij moeilijk op te lossen), of dat het vervelende gevoel in mijn scrotum afkomt van de hydrocele.
Daarom zou ik graag willen weten welke klachten andere mannen hebben (of hebben gehad) die ook last hebben of hadden van een hydrocele. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Beste Lezer, allereerst zou ik iedereen willen bedanken voor zijn ervaringen. Zelf heb ik een afspraak staan voor een operatie in CWZ. Maar na het lezen van alle topics ga ik eerst nog meer even terug naar de huisarts. En wel omdat de gene die mij gaat opereren dit doet onder begeleiding van een Uroloog. Met andere worden arts is in opleiding. Afgelopen week een gesprek gehad met arts in opleiding op uitdrukkelijk verzoek van mij zelf, anders was het niet gebeurd. Hij gaf mij aan dat de incisie op scrotum maximaal 1 t/m 1,5 cm zou zijn. Dit blijkt dus niet juist na het lezen van de topics. Gaat eerder richting de 4 á 5 cm. Vanuit het topic begrijp ik dat de bal zwemt in het vlies zakje. Omdat hierin een incisie word gemaakt zou het nadien erg gevoelig zijn omdat het iet word afgesloten??? Omdat het ziekenhuis wat deze operatie gaat uitvoeren veel artsen in opleiding heeft vraag ik mijzelf af of dit wel de juiste manier is. Er kijkt dan wel een arts in mee, maar toch. Het kwaad is zo geschiet. Zijn er andere ziekenhuizen waar het ook uitgevoerd kan worden in Gld, en hoe zit het met de ervaringen daarmee. De info die op mijn aandringen werd verschaft van de Arts-assistent was zeer summier en niet volledig. Met andere worden heb toch wel de nodige vraagtekens. Denk dat b.v. academici ziekenhuis ook niet echt een optie is. Alvast bedankt voor de reacties
Hallo iedereen,
Ik ben anderhalve week geleden geoppereerd aan een hydrocele maar ik zit met een vraag.
Mijn teelbal is zo groot als een tennisbal is dit normaal?
Heb gehoort dat het een zwelling is maar hoe lang duurt het voor deze wegtrekt en kun je die tijd verkorten?
Bv door ijs te leggen of strakkere onderbroeken te dragen.
Alvast bedankt
Vaak is er na de operatie een zwelling rondom de zaadbal, die geleidelijk uit zichzelf verdwijnt. Maar de teelbal zou eigenlijk niet moeten opzetten. Neem dus contact op met de poli urologie.