Hallo, ik ben een meisje van 15.
Ik ben niet depressief of zo, maar de laatste tijd heb ik steeds meer het gevOel dat ik op instorten sta. Dit is zelfs al 2 keer gebeurd...
Ik vraag me af wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Ik heb geen problemen thuis of op school.
Mijn vrienden kennen me ook als een energiek en vrolijk iemand maar de laatste tijd lukt me dat niet meer. Ik durf niet meer af te spreken of op een kamp te gaan omdat ik bang ben dat het daar ook fout gaat lopen...
Herkent iemand dit, of weet iemand waarover ik het heb?
Alle info is meer dan welkom!
Hoi, ik zit met hetzelfde! Geen psychologische problemen ofzo, echt gwn het instorten en niet meer de oude zijn. Als iemand hier dus info over heeft zou dat wel prettig zijn!
Hoi Lara en Sarine, wat verstaan jullie onder instorten? Instorten is namelijk geen medische beschrijving van een medisch probleem. Ik begrijp dus niet goed wat nu precies jullie probleem is. En kunnen jullie ook het verloop van jullie probleem in de tijd schetsen? Bijvoorbeeld, wanneer is dit instorten begonnen, hoe lang duurt het al en wat hebben jullie er zelf bijvoorbeeld al aan proberen te doen? Laten juliie weten wat er nu precies aan de hand is?
Hoi Corine!
Met 'instorten' bedoel ik ( ik weet niet of Sarine dit ook bedoelt) het gewoon allemaal niet meer aankunnen, beginnen wenen en echt ellendig en slecht voelen,niet weten waarom, maar toch duurt het lang. Het is zo'n 2 â 3 weken geleden begonnen. Ik snap echt niet waarom ;(
Emotioneel wat labiel bedoel je denk ik? Ben je zwanger, ben je sinds kort gestart met de pil, en zou het dus hormonaal kunnen zijn? Ben je al bij de huisarts geweest voor een onderzoekje van de belangrijkste bloedwaarden die met de energiehuishouding te maken hebben. Omdat je vertelt dat het verder goed met je gaat zal een psychische oorzaak niet echt voor de hand liggen toch?
Hoi, zwanger kan absoluut niet, want ik heb nog nooit seks en dergelijke gehad.
Ik gebruik ook geen pil dus daar kan het ook niet aan liggen.
Nog niet bij de huisarts geweest, omdat me dat niet nodig leek.
Ben je vaak moe, slaap je meer dan normaal, ben je bleek (bloedarmoede?), moet je vaker plassen, heb je vaak dorst (suikerziekte), heb je het vaak koud, een droge mond, een droge huid (traag werkende schildklier), drink je veel koffie, thee, heb je een medische voorgeschiedenis met hartproblemen, heb je meer problemen na het eten van bepaald voedsel en darmproblemen? Heb je nog andere symptomen dan emotionele en lichamelijke vermoeidheidskenmerken?
Van de opgesomde dingen herken ik niet echt iets.
Andere symptomen... Eumh ik heb al een paar maanden stekende hoofdpijn, maar ik veronderstel dat dit daar niets mee te maken heeft, ik heb de laatste tijd wel meer moeite met mijzelf te uiten, maar dat heeft iedereen wel eens zeker?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Zou het kunnen dat er recent iets gebeurd is, waar je denkt dat je wel over bent?
Of zit je voortdurend met iets in je hoofd waar je constant over piekerd?
Hoofdpijn? Jezelf moeilijk uiten? Zit je dan iets dwars? Is er iets waar je over zou willen praten?
Hoi! Nee er zit mij niet echt iets dwars. Ik ben gewoon de laatste tijd wat onzeker en daardoor wordt het dan moeilijk om mezelf te uiten. Ik ga nog steeds met dezelfde mensen om, maar toch voelt het anders...
Hoi Lara, waarom zou je niet gewoon even naar de huisarts gaan voor een vetrouwelijk gesprekje. Misschien komt er iets boven water of kan de huisarts jou wel verder helpen als jullie samen even kunnen praten over wat er nu precies met je aan de hand is. Ik kan er de vinger niet op leggen wat je bedoelt, en in een persoonlijk gesprek waarbij de dokter de patiënt kan zien en horen, worden dit soort problemen vaak al veel duidelijker. Bovendien kent de huisarts jouw medisch dossier en kan hij daar, als dat nodig is, rekening mee houden.
Hey! Ik zie dat er al wat antwoorden zijn!
Om even op het instorten terug te komen: ik bedoel ongeveer hetzelfde als Lara.
Ik heb wel een aantal maanden geleden klierkoorts gehad, en ben toen naar school blijven gaan. Ik weet dat dit normaal niet zou mogen en kunnen als iemand klierkoorts heeft, maar ik moest gewoon doorzetten. Zou het daar nog iets mee te maken kunnen hebben? Of ben ik te ver in het verleden aan het graven?
Ja, Pfeiffer, mononuleosis infectiosa, of EBV kan lang nasudderen als je niet de tijd neemt goed te genezen. Dom van je dat je er zo lang mee doorgelopen hebt tegen de adviezen van de artsen in!
Hallo, ik weet dat ik ontzettend dom ben geweest door geen tijd genomen te hebben om te rusten. Op dat moment kon ik alleen maar denken aan het feit dat ik geen lessen mocht missen, of toch niet te veel. Uiteindelijk ben ik in totaal 4 dagen thuisgebleven om te rusten. Met een paar maanden geleden bedoel ik echt wel oktober- november, en ik heb er nadien niet veel last van gehad, dus is het wel mogelijk dat het met de klierkoorts te maken heeft?