Ik heb chronische hyperventilatie en ben ook erg vergeetachtig. Heeft dit met elkaar te maken? Zo ben ik gewoon vergeten te gaan werken vandaag. Echt kut. Maar goed ik had al een aantal dagen geen lessen meer op school (wel heel veel thuis gewerkt aan projecten) en ik heb ook 2 paarden die ik elke dag moet verzorgen, dus ik was gewoon een beetje kwijt welke dag het was denk ik en verder gewoon niet nagedacht van o ja maandag moet ik werken! Ik schrik er wel heel erg van. En ik hoop dat het toe te schrijven is aan het drukke leven dat ik heb en dat ik niet vervroegd dement aan het worden ben ofso hihi. Zijn er misschien mensen met vergelijkbare ervaringen etc.??
Maak me echt zorgen!
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
X.
Vergeetachtigheid kent vele verschillende oorzaken. Als u zich zorgen maakt over de oorzaak van de vergeetachtigheid bij u, dan kunt u het beste naar de huisarts gaan die u kan onderzoeken.
Op basis van de beschreven gegevens lijkt dementie niet aan de orde te zijn (lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dementie) en is stress de meest voor de hand liggende oorzaak van uw vergeetachtigheid. Mogelijk speelt onverantwoordelijkheid ook een rol gezien het feit dat de 'leuke' paarden niet vergeten worden en het 'niet-leuke' werk wél.
Ja, nauurlijk kan dat. Bij hyperventilatie adem jij om het even makkelijk uit te leggen teveel zuurstof in en te weinig koolstofdioxide uit. Koolstofdioxide is een afval stof, die moet je dus kwijt en dat doe je door uitademen.
Als je hyperventileert krijg je heel veel koolstofdioxide in je bloed en dus ook in je hersenen, terwijl deze zuurstof nodig heeft om te kunnen functioneren. Als hij dit niet krijgt, dan kun je dus dingen vergeten, en is jouw korte termijngeheugen tijdelijk wat minder.
Gelukkig is dit niet ernstig en niet schadelijk.
Voor meer informatie ga naar:
Nederlandse Hyperventilatie Stichting
http://www.hyperventilatie.org
Als je hyperventileert, heb je waarschijnlijk ook veel stress en spanning. Dan werkt het geheugen sowieso niet zo heel goed. Dus het is voor jou belangrijk rustiger te leven, denk ik.
Klachten en symptomen die kunnen optreden bij hyperventilatie: vermoeidheid, algemene zwakte, prikkelbaarheid, slapeloosheid, angst en onrust, depressie, concentratiestoornissen en of fobieën.