Sinds 5 jaar heb ik een chronische bijholte-ontsteking. Na jarenlang onderzoek kwam mijn vorige huisarts er (via en zelf meegebrachte tandartsfoto) achter dat de wortels van mijn kiezen te lang zijn en door mijn bijholtes steken. Ik zou hiervoor naar de kaakchirurg moeten.
Omdat ik ging verhuizen, heb ik dit uitgesteld. Kom ik bij mijn nieuwe huisarts met dit verhaal, weigert hij mij door te sturen naar de kaakchirurg! Ik moet maar naar de KNO-arts. Maar daar geloof ik niet meer in na alle (tevergeefse) onderzoeken, mijn vorige huisarts heeft dit ook afgeraden.
Daar komt bij dat de afwijking volgens de vorige huisarts alleen zichtbaar is op een specifieke tandartsfoto (niet op een CT-scan of röntgenfoto van de bijholtes). En die foto is kwijtgeraakt met verhuizen en niet meer op te vragen (ben al jaren geen patiënt meer bij die tandarts). Wat nu?
je hebt waarschijnlijk inmiddels wel een andere tandarts?
die kan jou doorverwijzen naar de kaakchirurg.
sterkte, Brenda
Wellicht kunt u een kopie opvragen bij uw oude tandarts. Mogelijk kan deze oude tandarts hier een begeleidend schrijven bijvoegen met het advies dat u destijds gegeven is. Het is uw eigen verantwoordelijkheid en dat kunt u uw huisarts niet verwijten.
Wat de huisarts betreft is er geen enkele aanleiding u naar de kaakchirurg te verwijzen. Dit is geen weigering maar juist en correct beleid.
Waarom verleent u geen medewerking aan het beleid van de huidige huisarts? Indien uw diagnose door de KNO-arts zal worden bevestigd, zal de KNO-arts u waarschijnlijk van dienst zijn met een eventuele verwijzing naar de kaakchirurg.
De wortels zijn van goede kwaliteit (alleen te lang), dus de tandarts ziet geen aanleiding om mij naar de kaakchirurg te verwijzen.
Ik wil best een nieuwe foto laten maken, maar weet het ´type´ niet. Het was er 1 waarbij je een soort ´puntjes´ in je oren kreeg en dan kwam er een foto van je kin tot je oogkassen uit. Dus incl. gebit, kaak, bijholten, oren.
Maar die nieuwe huisarts kan dat toch lezen in het dossier? Die vorige zal toch wel iets opgeschreven hebben?
Bespreek de klachten met de tandarts, vraag om een foto, en neem die mee naar de huisarts.
U bent zelfs erg laconiek geweest destijds dus het is ook uw eigen verantwoordelijkheid de klachten als eerste opnieuw serieus te nemen.
Neem het heft in handen, wees verantwoordelijk en zorg goed voor uzelf!
Ik ben al bij de tandarts geweest, toevallig moest er toch een foto worden gemaakt i.v.m. verstandskies. Alleen dat was dus het verkeerde type foto (alleen tanden en kiezen/geen bijholtes).
Volgende week moet ik weer naar de tandarts, nog maar een keer vragen...