Ik heb zoveel klachten zonder diagnose, dat ik niet eens weet waar ik het moet zoeken en in welk forum ik het moet plaatsen, daarom doe ik het maar hier...
[u][b][i]Algemeen:[/i][/b][/u] Ik ben erg moe, futloos, verward, vergeetachtig, lusteloos (door vermoeidheid), apathisch, traag. Het voelt of ik mijn hoofd niet bij elkaar heb. Ik drink vrij veel (water) zonder dat ik het doorheb. Mijn persoonlijkheid lijkt volledig veranderd: van dwangmatig, ordelijk, gecontroleerd, ben ik veranderd naar chaotisch, vergeetachtig, verward. Veel dingen gaan langs me heen. Ik kan geen discipline meer opbrengen. Ik heb geen overzicht meer, vaak nog niet eens over 2 uur later.
[b][i][u]Eetbuien/de hele dag door eten:[/u][/i][/b] Het is net of ik dan in een verwarde, apathische toestand ben. Meestal rond 09.45/10.00 uur ’s ochtends. Ik word lijkbleek, krijg blauwe vingers, ben slap, begin te trillen, zie dubbel, ben afwezig en verward, weet niet meer wat ik aan het doen ben, kraam onzin uit, kan me niet meer concentreren. Het komt ineens op en als een zombie loop ik naar de kast en begin te eten. Alles wat voor handen is, relatief snel en ik stop niet, pas als ik écht heel misselijk ben, stop ik. Wel gaat het steeds langzamer en met steeds langere tussenpozen. Ik ben dan heel de dag verschrikkelijk moe en eet heel de dag “ongecontroleerd”. Soms ben ik ’s middags weer helder in mijn hoofd en dan realiseer ik me wat ik doe, maar meestal niet. Ik zou willen dat ik kon compenseren, maar ik kan het niet opbrengen om te bewegen: na 10 minuten ben ik doodmoe, braken lukt me niet meer en durf ik ook niet meer, net als laxeren. Geplande eetbuien heb ik niet, ik heb ook nooit zin in eten en het voelt ook echt niet als drang, zoals bij bewegings-, braak-, laxeer- of schoonmaakdrang. Van de ene op de andere dag kreeg ik ineens eetbuien en sindsdien elke dag. Iedere dag probeer ik opnieuw om me aan mijn eetlijst te houden, maar om een uur of 10.00 is het over.
[b][i][u]Diversen:[/u][/i][/b] Ik had de eerste 5 weken enorm veel diarree, dat is nu minder. Het loopt allemaal nog niet lekker geloof ik. Heb erg veel last van een opgeblazen buik, mijn buik is enorm pijnlijk (steken) als je hem aanraakt. Daarnaast hou ik afentoe veel vocht vast (gezicht en benen) en heb ik vaak spier- en gewrichtspijnen.
[b][i][u]Geen contact met mijn lichaam: [/u][/i][/b]Zodra ik bijvoorbeeld mijn voeten beweeg, is het net of er een waas in mijn hoofd verschijnt. Alles vervaagt in mijn hoofd: mijn beeld, gedachten, attentie, concentratie.
Aandacht: Het lukt me niet mijn aandacht ergens bij te houden. Een rondje van mijn hand volgen, lukt niet. Halverwege dwaal ik af, weet ik niet meer wat ik aan het doen ben, tot ik me realiseer dat ik mijn hand aan het volgen was. Dan pak ik het weer op, maar ik houd het niet vol. Het meeste waaraan ik begin, maak ik niet af, hetzij uit vermoeidheid of omdat ik gewoon “vergeet” dat ik ermee bezig ben.
[b][i][u]Slapen:[/u][/i][/b] ’s Nachts slaap ik erg slecht: ik word vaak wakker van de dorst, moet vaak naar de wc en heb veel last van nachtelijk zweten. Daarentegen slaap ik vaak wel langer: kon ik een aantal maanden geleden af met 7/8 uur slaap; nu slaap ik rustig 11/12 uur achter elkaar. Ik heb geen bewuste dromen.
[b][u][i]Sporten: [/i][/u][/b]Op doktersadvies moest ik gaan sporten. Sporten kost me echter erg veel moeite. Al gauw krijg ik last van steken in/druk op mijn borst. Ik heb vaak het gevoel geen controle te hebben over de bewegingen die ik maak. Over het algemeen ben ik bijzonder moe, lusteloos en futloos. Ik heb het gevoel totaal geen energie te hebben, zowel fysiek als mentaal. Een klein stukje lopen is voor mij al te veel.
[b][i][u]Gewicht:[/u][/i][/b] In 5 weken tijd ben ik 18 kilo aangekomen. Het kan niet tot me doordringen, hoewel ik weet dat ik het verschrikkelijk vind. Op weinige heldere momenten die ik heb, weet ik dat ik terug wil naar de anorectische staat die ik had.
Hartslag: Mijn hartslag is vrij hoog: in rust gemiddeld 100 slagen per minuut. Soms voelt het ook net of mijn hart in mijn keel zit.
[b][u][i]Al getest en in orde:[/i][/u][/b]• Leverfuncties (ALAT, bilirubine, GGT)
• Elektrolyten (Kalium, Natrium, Fosfaat)
• Schildklier (TSH, T4)
• Glucose (Nuchter en niet nuchter)
• Algemene screening
Het enige wat iets afweek, waren de leukocyten: die waren iets verhoogd.
Is er iemand die hier iets van herkent? Ik heb mijn studie stop moeten zetten, omdat ik het echt niet kon opbrengen. Ik weet echt niet waar ik een aanknopingspunt moet vinden. Ik heb een anorectisch verleden en vrij recent 2 intensieve behandelingen hiervoor gevolgd. Mijn huisarts verwijst me naar de kliniek waar ik nog wel eens kom en vice versa. Ik word er enigszins wanhopig van...
Ik lees met name over een hulpeloos mens dat het niet meer weet en begeleiding mist. Ik lees veel psychische symptomen als onrust en agitatie. Je erkent dit ook op basis van jouw medische voorgeschiedenis. Maar je verhaal is zo gecompliceerd dat ik je eerder naar de huisarts zou verwijzen voor gerichte diagnostiek en behandeling. Het enige echt opvallende somatische element vind ik de enorme gewichtstoename is zo'n korte tijd. Hiervoor zou de huisarts de schildklier kunnen onderzoeken en eventueel andere hormonen die de energiehuishouding mede beïnvloeden, zoals insuline.
Ik zou je daarnaast sterk adviseren met de studentendecaan te gaan praten en je door de huisarts laten doorverwijzen naar een psycholoog voor een intensieve begeleiding voor jouw hoogstwaarschijnlijke persoonlijkheidsproblematiek.
Persoonlijkheidsstoornissen is een categorie van psychische aandoeningen in het DSM-IV-TR (tekstrevisie) die gekenmerkt wordt door een star en duurzaam patroon van gedachten, gevoelens en gedragingen die binnen de cultuur van de betrokkene duidelijk afwijkt van de verwachtingen.
Lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijkheidsstoornis
Een eetstoornis is een psychische aandoening, een afwijking van het normale eetgedrag behorend bij de leeftijd, het geslacht, en dergelijke. Het probleem kan zich bevinden in de hoeveelheid voedsel die iemand tot zich neemt (te veel of te weinig), in eetaanvallen, in het uitbraken van voedsel (met als doel gewichtscontrole), in voedselweigering, ... lees verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eetstoornis
DSM-5 eating disorder: http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/EatingDisorders.aspx
Dank jullie wel voor de reacties.
Mijn huisarts lijkt me niet bepaald serieus te nemen. Hij onderzoekt braaf wat de kliniek vraagt (zoals schildklier), maar zelf zegt hij niets.
Ikzelf vind het nogal lijken op hypoglycemie, maar mijn suikers zijn tot twee keer toe goed gemeten, zij het dat ik er een kanttekening bij kan plaatsen. Op een eetbuistoornis lijkt dit echt niet (heb ik ook ervaring mee; of ik moet het niet meer herkennen).
De huisarts in de kliniek maakt zich nog het meest zorgen om het nachtelijke drinken/dorstgevoel. Ik kan 's nachts soms rustig 2 liter water drinken, naast de gewone hoeveelheid drinken overdag (2,5 liter).
Ook het aankomen vindt hij zorgelijk en het wazig zien. Hijzelf mag alleen niks doen, alleen doorverwijzen.
Een persoonlijkheidsonderzoek heb ik gehad, daar kwam niks uit.
Ikzelf vraag me echt af of ik me dan indenk dat ik 's nachts zo'n dorst heb, dat ik overdag steeds (bijna) flauwval en of ik nou echt gek ben...
Diabetes insipidus (http://nl.wikipedia.org/wiki/Diabetes_insipidus) is eigenlijk al uitgesloten op basis van de electrolyten die normaal blijken...
Gebruik je toevallig de pil???
Bij mij zijn een hoop van de dingen die je omschrijft verdwenen met het stoppen van de pil.....
Toen slikte ik inderdaad de pil. Daar ben ik 9 maanden geleden al mee gestopt. Inmiddels bij een goede arts geweest en er is flink wat mis (bijnierhormonen, schildklierhormoon, sekshormonen, ontsteking in mijn darmen, daardoor zga alle vitaminen-/mineralentekorten, etc.). Daar word ik nu voor behandeld. Het gaat al een stuk beter. Nog niet zoals zou moeten, maar het gaat de goede kant op.