Hallo , Ik kreeg gisteren een telefoontje van mijn huisarts
de bloedonderzoeken waren allemaal goed behalve . mijn b12 gehalte was te laag
haar advies was , aankomende week dubbele dosis in 1 x en dan 2 x per week ,,,5 weken lang een injectie
dan 3 mnd wachten en dan nog een dubbele dosis en dan later opnieuw bloedonderzoek
Maar mijn vraag is, wat is dit b12 tekort en hoe ontstaat dat ?
mijn medicijn gebruik is alleen maar amlodipine en ik neem uit mij zelf elke dag pre en pro biotica en elke avond een omega 3 visolie capsule
gr harm
Dat verschillende oorzaken hebben, sommige mensen nemen geen B12 uit voeding op, anderen krijgen te weinig binnen.
De supplementen die jij noemt, vullen in ieder geval een tekort ook niet aan en moeten ook via de darmen opgenomen worden. Als daar bij jou het probleem zit, helpt bijslikken ook niet.
Dat zal dan uit het volgende bloedonderzoek blijken.
Bespreek met je huisarts wat bij jou de oorzaak zou kunnen zijn.
Bedankt voor reactie , ik slik pre pro biotica ivm pds en de visolie ter aanvulling , aangezien ik amper vis eet idem melk en zuivel producten die ik ook niet neem en de amlodipine is voor mijn hoge bloeddruk
Pds kan een oorzaak zijn waarom je B12 uit voeding niet goed opneemt.
Bespreek het eens met je huisarts als het volgende bloedonderzoek nog een tekort aangeeft.
Met regelmatig spuiten is het dan misschien wel op peil te krijgen en houden.
Maar hebben de maag/darmen dan iets te maken met b12 gehalte ?
is het niet zo ,,omdat ik amper tot geen zuivelproducten neem en geen vis dat hier het tekort door komt ?
p.s hier even een aanvulling , ben 60 jaar , werk en ben 91 kg en rook niet , drink elke dag 1 a 2 biertjes
Maag en darmen kunnen daar zeker iets mee te maken hebben. Mogelijk nemen ze de vit B12 niet goed op
Eet je wel vlees en of andere dierlijke producten? Bij een opname probleem moet je injecties. Eet je geen dierlijke produkten dan is het eventueel wel aan te vullen met supplementen .
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik eet goed , groente fruit en af en toe zoute haring en...ik slik elke dag visolie omega 3 capsule ..icm met pre en pro biotica....nu 4 x injectie gehad....merk nog niks...nog 7 te gaan
Kaas en zuivel , amper tot nooit, eieren en vlees bijna dagelijks