Hallo,
Toen ik laatst van mijn internist kreeg te horen, dat ik goede scholdklierwaardes (Graves gehad) had, was ik zo opgelucht, dat ik verder niet zo goed heb opgelet in het gesprek.
Hij vertelde nl. dat ik te wel een te laag ijzergehalte had (5 noemde hij. En omdat ik op dat moment niet wist of dit een beetje laag was of erg laag, heb ik niet doorgevraagd) Ik kreeg ook te weinig foliumzuur binnen. maar had geen bloedarmoede. Hij vroeg of ik nog klachten had en ik dacht alleen in de richting van die schildklier en zei dus nee. Wel andere vage klachten, maar kan stress/drukte zijn zei ik nog.
Ik liep daar weg en pas veel dacht ik. Geen recept?
Ik heb toen maar een fles floradix gehaald. Altijd goed dacht ik. heeft me na de bevalling ook goed geholpen. Ook realiseerde ik me ineens, dat ik de afgelopen tijd vaak bloedingen van aambeien had. Voor mij dus een mogelijke oorzaak, maar moet ik hier nou verder nog iets mee of niet?
ja, nogmaals ijzerwaarde laten prikken en indien nodig ijzerpillen.
ook bloedende aambeien laten controleren, misschien heb je ze ook binnenwaards en raak je teveel bloed kwijt.
eerst dus maar even naar de huisarts.
Brenda
Een dagelijks verlies van ijzer via urine, faeces, transpiratie enzovoort is normaal. Echter, doordat je door je bloedende aambeiden ijzer verliest neemt de voorraad ijzer in je lichaam af. Deze voorraad is aanzienlijk maar als je tijdens de zwangerschap ook nog meer ijzer verbruikt dan komt deze voorraad onder druk te staan en kun je het wel gaan merken dat je te weinig ijzer hebt. Dat heet bloedarmoede ofwel anemie door ijzertekort.
Als je symtomen hebt als vermoeidheid, zwakte, een bleke huidskleur, kortademigheid en duizeligheid, hartkloppingen, prikkelbaarheid, koude handen en voeten, maar ook hoofdpijn, oorsuizingen, gebrek aan eetlust, een verhoogde vatbaarheid voor infecties, dan zou ik toch extra opletten op je ijzervoorraad, door bijvoorbeeld je dieet aan te passen.
Lees hier de informatie van het Voedingscentrum over ijzer in de voeding en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden en tips om voldoende ijzer te consumeren:
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Voedingstoffen/vitamines+en+mineralen/IJzer.htm
Maar dit grijpt allemaal niet aan bij de oorzaak en de bron van je lage ijzerwaarden. Daarvoor zou ik toch even naar de huisarts gaan en dit met hem bespreken. Ik denk dus dat het verstandig is mogelijke behandelingen van je aambeien met hem te bespreken.
Het is jouw gezondheid en daar moet je zelf goed op letten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.