ik ben zo vermoeid en het word steeds erger ik zie het eigenlijk niet meer zitten zo erg is het liefst de heledag op bed dokter geweest bloed onderzocht alles goed wat nu wie weet raad kan niet uit mijn ogen kijken van vermoeid heid ik blijf door werken maar als ik thuis gelijk op de en slapen maar weer is niet gezond wie kan mij helpen heb er alles voor over
Hai Wifro, je klachten doen mij sterk denken aan een depressie. Ken je de klachten bij een depressie, en weet je wat je dan kunt doen?
Je vertelt eigenlijk alleen dat je rg moe bent, maar ook dat je "het niet ziet zitten". Vooral het tweede is echt een kenmerk van een depressie.
Iemand heeft depressie wanneer hij of zij gedurende tenminste 2 weken minstens 1 van deze 2 kernsymptomen heeft:
Een zeer neerslachtige stemming gedurende het grootste deel van de dag, bijna elke dag
Een ernstig verlies van interesse in alle of bijna alle activiteiten gedurende het grootste deel van de dag, bijna elke dag.
Daarnaast dienen nog andere symptomen aanwezig te zijn:
Eetproblemen (heel veel of juist heel weinig eten) en veranderingen in het gewicht
Slaapproblemen
Geagiteerd en rusteloos zijn of juist geremd
Vermoeidheid en verlies van energie
Gevoelens van waardeloosheid of overmatige schuld
Concentratieproblemen, vertraagd denken en besluiteloosheid
Terugkerende gedachten aan dood of zelfdoding.
Er is sprake van depressie - officieel 'depressieve stoornis' of major depression - wanneer 5 symptomen tegelijk aanwezig zijn, inclusief neerslachtige stemming en/of interesseverlies.
Vaak is het zo dat mensen die depressief zijn zich schamen en dan met hun vage klachten niet naar de dokter durven. Pas als de omgeving er op aandringt zijn ze bereid om naar de dokter te gaan. Maar aan een arts moet je lichamelijke klachten presenteren denken nog de meeste patienten. Hierdoor wordt de diagnose vaak pas veel te laat gesteld, Eerst gaat de arts dan zoeken naar een lichamelijke kwaal en die speurtocht brengt veel onzekerheid en uitstel van de juiste behandeling met zich mee.
Bedenk dat een depressie een ziekte is van het gevoel. Je voelt eigenlijk niets meer. Sommige mensen zeggen: "ik voel me dood van binnen" of: "vroeger kon ik van de kleinste dingen genieten , maar nu doet niets me meer wat".
Het is onverstandig om door te blijven lopen met dit soort gevoelens. Praat erover met je huisarts. Depressies zijn vaak goed te behandelen. Zeker als er aanwijsbare oorzaken zijn die opgelost kunnen worden. Praten is altijd heel belangrijk. Door uiting te geven van je gevoelens en van je twijfels en angsten neemt de lading daarvan af. Ook kan je al pratende komen tot nieuwe inzichten, daarom is een goede gespreksbegeleiding vaak een eerste vereiste bij de behandeling van een depressie.
Medicijnen kunnen helpen om sneller uit het dal te klimmen.
Bedenk dat een depressie een ziekte is, net zo goed als je ziek kan zijn van een ernstige longontsteking kan je ook heel ziek zijn van een depressie.